آخرین عناوین

يکشنبه 3 دی 1396-12:15 کد خبر:49470

اعتراض كارگران سد گلورد به پرداخت نكردن حقوق معوقه:

شرمنده زن و فرزندان‌مان هستم/دندانی که باز هم روی جگر گذاشته شد

نگرانی که از اوایل سال آغاز و هفت ماه به طول انجامید؛ هفت ماهی که کارگران با توجه به مشکلات متعدد، دندان روی جگر گذاشتند و آبروداری کردند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،سد گلورد تنها سد موجود در شرق مازندران در منطقه گلورد شهرستان نکا از جمله پروژه‌های مهم و بزرگی است که از آمال و آرزوهای چندین ساله مردم بوده است که از سال 1347 عملیات اجرایی آن آغاز شده است و بعد از گذشت حدود نیم قرن، سال گذشته با حضور وزیر نیرو آبگیری اولیه آن آغاز شد.

کمتر کسی با شروع عملیات اجرایی این سد در آن سال‌های دور و اعتبارات اندک و قطره‌چکانی فکر می‌کرد که این سد روزی به آبگیری و مرحله بهره‌برداری برسد، اما با گذشت سال‌ها تلاش شبانه‌روزی فرزندان این آب و خاک و مهندسان داخلی و با استفاده از توان داخلی و به پشتوانه تخصص مهندسان و نیرو‌های داخلی و بومی، این سد به مرحله نهایی رسید و اکنون با شروع آبگیری می‌رود تا جان تازه‌ای در کالبد کشاورزی و اقتصاد شرق مازندران ببخشد.

با تلاش همه مهندسان، متخصصان، کارشناسان و کارگران و همراهی و همگامی مسئولان، این سد اکنون در مرحله آبگیری است تا با نهایی شدن آبگیری، شاهد توسعه بیشتر در شرق مازندران و رفع دغدغه‌های کم‌آبی باشیم اما در این بین مشکلات مالی شرکت طرف قرارداد با سد و پرداخت نکردن حقوق به کارگران، موجب نگرانی برای کارگران شده است.

نگرانی که از اوایل سال آغاز و هفت ماه به طول انجامید؛ هفت ماهی که کارگران با توجه به مشکلات متعدد اقتصادی، تورم، گرانی و داشتن زن و فرزند، به قول خودشان " دندان روی جگر گذاشتند" و آبروداری کردند اما با شکم گرسنه و معوقات مختلف به صاحب‌خانه و خجالت زندگی نزد زن و فرزند موجب شد که لب به سخن گشوده و اعتراض خود را عملی کنند.

مشکلات مالی شرکت‌های طرف قرارداد با این سد در طول سال‌های مختلف وجود داشته است و کارگران سد گلورد نکا در اعتراض به عدم حقوق دریافتی دست از کار کشیده و خواستار توجه مسئولان به مطالبات خود می‌شدند اما طولانی شدن زمان پرداخت این دوره نسبت به دوره‌های قبل، اعتراض کارگران را بیشتر کرده است.

این کارگران معتقدند که از خردادماه سال‌جاری تاکنون هیچ حقوقی از شرکت وابسته به سد گلورد دریافت نکرده و وضعیت نابسامانی دارند که باید تعیین تکلیف شود.

این کارگران بر این باورند که کسی در این وضعیت نگران‌کننده پاسخگوی آنان نیست و رسانه باید به داد مردم برسد.

می‌گویند به فرمانداری، اداره کار، آب منطقه‌ای و هر اداره‌ای که لازم و درگیر این مسأله بود، مراجعه کردم اما هیچ‌کس پاسخ‌گوی مشکلات ما نیست.

* شرمنده زن و فرزندان‌مان هستم

یکی از کارگران با اعلام اینکه هفت ماه حقوق نگرفتن برای منی که مستأجر و فرزند مدرسه‌ای دارم بسیار سخت و جان‌فرسا است، گفت:خجالت‌زده زن و فرزندان‌مان هستیم و با دست خالی نمی‌توانم مایحتاج زندگی و تحصیل فرزندانم را تأمین کنیم.

وی می‌گوید: سال‌ها است که با کارگری در این سد، با خوب و بد ساختیم و روزهای خوش و بد را تجربه کردیم اما تحمل اینکه اکنون با این شرایط بد اقتصادی و گرانی، هفت ماه بدون حقوق زندگی کنیم واقعا" برای‌مان دشوار است.

این کارگر که نخواست نامش فاش نشود، افزود: همه 270 کارگر این شرکت وابسته به سد گلورد دارای چنین وضعیت و وضعیتی مشابه هستند و انتظار داریم مسؤولان به قول‌ها و وعده‌های خود عمل کنند.

کارگر دیگری هم با اعلام اینکه اگر این سد در روزهای پایانی است و احتیاج به کارگر ندارند، بگویند و ما با تسویه حساب کنند تا برای خود چاره‌اندیشی کنیم.

وی ادامه داد: اینکه برای خرج زندگی خود بدهکار افراد مختلف بوده و خجالت‌زده زن و فرزندان‌مان باشیم، شرایط را برای ما بسیار بد و فاجعه‌انگیز کرده است و انتظار داریم مسؤولان در این بخش با دقت نظر بیشتری برای رسیدگی به حقوق از دست رفت ما وارد کار شوند.

این کارگر گفت: این شرکت وابسته به سد گلورد اکنون از لحاظ مشکلات مالی به حدی رسیده که احتمال تعطیلی آن وجود دارد که در این شرایط انتظار داریم مسؤولان به داد ما برسند تا ما به حق و حقوق خود برسیم.

*حق و حقوق کارگران سد گلورد باید پرداخت شود

بنا به گفته فرماندار نکا، این نیروها متعلق به بخش خصوصی طرف قرارداد با سد گلورد نکا هستند و تمام مطالبات آنان باید بر اساس کارکرد پرداخت شود.

جعفر احمدی در مورد اعتراض کارگران و دریافت نکردن حقوق چندماهه گفت: در این بخش مذاکراتی با آب منطقه‌ای مازندران و استاندار انجام شده است و پیگیری مشکلات این کارگران با قوت در دست انجام است.

وی با اعلام اینکه براساس رایزنی‌های انجام شده و گفت‌وگو با پیمانکار، اعلام شد که اوراق قرضه زمان‌دار در اختیار کارگران قرار گرفته است که در این بخش هم رایزنی‌ها و مکاتبات در دست انجام است تا با تسریع در امور، کارگران هر چه زودتر به حق و حقوق خود برسند.

فرماندار نکا با اعلام اینکه موضوع به استاندار مازندران مطرح و  برای حل مشکل کارکنان و کارگران سد گلورد تلاش داریم، گفت: با تمام تلاش و کوشش خود در حال پیگیری برای حل این مشکل هستیم تا کارکنان و کارگران سد گلورد نکا بتوانند مطالبات و حق و حقوق گذشته خود را دریافت کنند.

سد گلورد نکا یکی از سدهای بزرگ مازندران در شرق مازندران است که در حدود 45 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نکا واقع شده است و از آرزوها و آمال مردم منطقه برای حل مشکل کم آبی مزارع کشاورزی، کنترل سیلاب و رونق گردشگری است.

براساس اعلام کارشناسان، نقش سد گلورد با توجه به سیل‌گیر بودن منطقه شرق مازندران در کنترل سیلاب‌های منطقه، بسیار تاثیرگذار است که با بهره برداری از این سد بزرگ، نه تنها شهر نکا و روستا‌های پایین دست نیز در مقابله با سیلاب ایمن می‌شوند؛ بلکه شرق مازندران از آب مناسب برای کشاورزی و آب شرب بهره‌مند شده و شاهد توسعه در این بخش خواهیم بود.

براساس این گزارش، سد گلورد سومین سد مهم استان مازندران بعد از سدهای البرز و شهید رجایی است که با استفاده از توانمندی‌های مهندسان متعهد و متخصص داخلی ساخته شده و گامی برای توسعه همه‌جانبه شرق مازندران است.

با آبگیری سد گلورد و مشروب شدن زمین‌های کشاورزی سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه، شاهد شکوفایی مناسبی در منطقه خواهیم بود که در کنار مشروب شدن اراضی کشاورزی، از آب شرب مناسب هم برخوردار خواهیم شد و شاهد رونق صنعت گردشگری، توریسم، رونق اقتصادی و کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال در منطقه خواهیم بود.

سد گلورد نکا در ارتفاع 640 متری از سطح آب‌های آزاد، بر روی رودخانه نکا در نزدیکی روستای گلورد و در 45 کیلومتری جنوب شرقی نکا ساخته شده است که از نوع سنگ‌ریزه‌ای با رویه بتنی است و ارتفاع آن از پی 113 متر، رقوم تاج سد 739 متر، عرض کل سد در پی 370 متر و طول تاج سد 270 متر است.

مساحت حوزه آبریز این سد به وسعت یک‌هزار و 480 کیلومتر است که 25 هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت نکا و بهشهر از آب آن مشروب می‌شود و همچنین تأمین برق، تأمین 36 میلیون متر مکعب آب شرب شهرهای پایین‌دست نکا، بهشهر و گلوگاه، توجه به گردشگری و رونق اقتصادی، از دیگر اهداف مورد نظر این سد در آینده‌ای نزدیک است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :