آخرین عناوین

دوشنبه 4 دی 1396-10:19 کد خبر:49484

انتقاد کاربران سامانه جامعه گمرکی :

اختلال در سامانه جامع گمرکی و زمانی که از دست می‌رود

سامانه جامع گمرکی یا EPL از سال گذشته با هدف انجام تجارت سالم راه‌اندازی شده است، اما گاهی اختلال در این سامانه سبب گلایه‌مندی کاربران و شرکت‌های حمل و نقل می‌شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، سامانه جامع گمرکی (EPL) کشور با هدف حذف تخلفات اداری، انجام رقابت سالم، تسریع در ارسال و تأیید اظهارنامه‌های گمرکی، امکان دسترسی به اطلاعات و ثبت مشخصات کالا از راه دور توسط جمعی از جوانان این مرز و بوم از سال گذشته راه‌اندازی شده است.

این سامانه هر از گاهی دچار اختلالات شبکه‌ای می‌شود و مشکلاتی را به ‌وجود می‌آورد که از جمله رانندگان حمل کالا را به ستوه می‌آورد، زیرا آنها باید ساعت‌ها در گمرک به انتظار بنشینند تا اختلال در سامانه رفع شود و بتوانند تکلیف بار خود را پس از ثبت در سامانه مشخص کنند.

مشکل دیگر که از سوی صادرکنندگان اعلام می‌شود این است که اگر یکی از آیتم‌های موجود در سامانه جامع گمرکی از سوی کاربر به اشتباه نوشته شود، برای او جریمه انضباطی در نظر گرفته و به ‌نوعی آن شخص تنبیه می‎شود، جریمه‌ای که برای این اقدام عمدی یا سهوی صورت می‌گیرد؛ بین 100 تا 200 هزار تومان است.

* جریمه انضباطی در سامانه گمرکی حذف شود

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در این زمینه گفت: روز گذشته به ‌دلیل اختلال در سیستم جامع گمرکی و بسته بودن آن، کامیون‌های حمل بار از 8.5 صبح تا 13.30 دقیقه در گمرکات مازندران معطل شدند.

علی تقی‌پور بیان کرد: چه‌ طور می‌شود که اگر یک آیتم در سامانه جامع را به اشتباه ذخیره و ثبت کنیم، برای ویرایش و بازگردانی آن نیاز به پرداخت جریمه انضباطی است اما اگر ساعت‌ها برای ثبت بار و سایر اقدامات فوری منتظر باز شدن سایت باشیم؛ حق گلایه‌مندی را نداریم؟

وی با طرح این سؤال که هزینه وقت تلف شده راننده و کاربران را در این میان چه کسی باید پرداخت کند؟ خواستار حذف جریمه انضباطی در سامانه جامع گمرکی شد.

* جریمه حداقلی برای اشتباهات منظور می‌شود

مدیر گمرک امیرآباد در این زمینه گفت: دریافت جریمه‌های ناشی از ثبت غیرواقعی یا ثبت سهوی اطلاعات در سامانه گمرکی براساس ماده 110 آیین‌نامه گمرکی انجام می‌گیرد و یک قانون است.

امیر جمشیدی بیان کرد: جریمه انضباطی بین 100 تا 200 هزار تومان است اما در گمرک امیرآباد تأکید کردیم جریمه حداقلی منظور شود.

وی در پاسخ به اینکه اختلال در سامانه سبب معطلی کاربران و رانندگان حمل بار می‌شود که گاهاً تا 10 ساعت نیز به‌طول می‌انجامد و آیا جایگزینی برای این اختلال در نظر گرفته شده است، گفت: گمرک امیرآباد در پیوستن به سیستم جامع گمرکی پیشرو بوده است، اختلال در سیستم‌های جدید اجتناب‌ناپذیر است و با تغییر آن به ورژن جدید این مشکلات به حداقل می‌رسد، ضمن اینکه این اشکال همیشگی نیست و کمتر اتفاق می‌افتد.

مدیر گمرک امیرآباد بهشهر اظهار کرد: سیستم جامع گمرکی یک ایده بسیار عالی از جوانان بومی است که تمام دنیا به آن نمره قبولی داده‌اند.

* سامانه جامع گمرکی کمترین خطا و اختلال را دارد

مدیرکل گمرک مازندران نیز گفت: جریمه انضباطی که به ‌دلیل ثبت اطلاعات نادرست از روی عمد یا سهو توسط کاربر در سامانه جامع گمرکی صورت می‌گیرد یک قانون است و همه افرادی که با این سامانه سر و کار دارند باید قوانین مربوطه را نیز بدانند.

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد معتقد است که اختلال در سیستم‌ها امری طبیعی بوده و با وجود اینکه سامانه جامع گمرکی یک سامانه جدید است، اما کمترین خطا و اختلال را در آن مشاهده می‌کنیم.

وی در پایان گفت: شفاف‌سازی تجاری مهم‌ترین شاخصه سامانه جامع گمرکی است و از این نظر باید مورد حمایت قرار بگیرد، تنبیه‌های تخلفاتی نیز در همین راستا اعمال می‌شود یعنی مقابل سوءاستفاده‌های احتمالی گرفته شده است.

براساس این گزارش، در جلسه روز گذشته کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز این موضوع مطرح و استاندار مازندران خواستار بررسی بیشتر شد تا اگر مشکلی فراروی فعالیت‌های تجاری در گمرکات است برطرف شود.

جلوگیری از جعل اسناد، امکان ثبت اطلاعات در هر زمان از شبانه‌روز بدون حضور در گمرک، جلوگیری از قاچاق کالا، داشتن ضریب امنیتی بالا و ایجاد بازار رقابتی سالم ازجمله ویژگی‌های سامانه جامع گمرکی است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :