آخرین عناوین

سه شنبه 5 دی 1396-12:56 کد خبر:49505

بی‌تفاوتی متولیان آب منطقه‌ای مازندران:

پشت‌پرده مصاحبه‌های هدف‌دار طرح انتقال آب دریایی خزر

استاندار سمنان تلاش دارد با مطرح کردن بحث انتقال آب دریایی خزر به اهدافش برای تامین آب دست پیدا کند و در برابر اقدامات وی متولیان آب منطقه‌ای مازندران سکوت کرده اند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، مدتی است که بحث انتقال آب دریایی خزر به صورت جدی مطرح است و هرازگاهی استاندار سمنان در رسانه‌ها نسبت به برنامه‌ریزی برای انتقال آب دریایی خزر صحبت به میان می‌آورد.

اینکه ممکن است این طرح عملیاتی شود یا خیر تا حدودی با پیگیری تشکل‌های مردم‌نهاد و مجمع نمایندگان استان‌های شمالی منتفی شده است و حداقل در حال حاضر در برنامه کاری قرار ندارد.

پشت‌پرده انتقال آب دریایی خزر و از این هیاهوی رسانه‌ای ایجاد شده در استان سمنان اهداف دیگری پیگری می‌شود، مسئولان استان سمنان تلاش دارند تا دو طرح دیگر انتقال آب از مازندران را عملیاتی کنند.

احداث مخزن آب 11 میلیون متر مکعبی بر روی رودخانه سفیدرود یکی از سرشاخه‌های تجن ساری، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، متولیان استان سمنان برنامه دارند که آب این مخزن را به صورت کامل به سمنان منتقل کنند و حق آبه استان مازندران را قطع کنند.

موقعیت این سد در منطقه حفاظت‌شده پرور و نزدیک روستاهای تُم و تلاجیم هست که درگذشته جزئی از مازندران بودند، با احداث این مخزن و در صورت ساخت این سد، مشکلات زیست‌محیطی برای منطقه دودانگه به وجود آمده و زمینه خشک شدن چشمه‌ها و آبشارها و حتی اراضی کشاورزی منطقه به وجود می‌آید.

مورد بعدی بحث نامه‌ نگاری نمایندگان استان مازندران به رئیس مجلس در ارتباط با حذف عبارت سامانه تامین آب و انتقال آب حوزه تالار به سمنان است.

نمایندگان مجلس استان مازندران که بیشتر اعضای مجمع این نامه را به امضا رساندند، خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کردند، با عنایت به اینکه سد کسلیان در منطقه شیرگاه سوادکوه شمالی استان مازندران به عنوان یکی از پروژه‌های ملی است که در جهت تامین آب شرب و کشاورزی شهرهای پایین دست باید احداث شود.

متاسفانه وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور در اقدامی نادرست در بند 14 جدول شماره 20 قانون بودجه سال 1396 و 1397 عنوان طرح را مطالعه و احداث سد کسلیان و سامانه تامین آب و انتقال آب حوزه تالار به سمنان هم قید کرده‌اند که این موضوع کاملا اشتباه و نادرست بوده، قطع به یقین افکار عمومی استان مازندران را تحریک می‌کند و بنا نیست آب این سد با توجه به کمبود آب شدید در بخش کشاورزی و شرب استان مازندران و خشکی شالیزاری حوزه شهرستان جویبار و شهرهای دیگر پایین‌دست در هر سال در فصل کشاورزی و تابستان، قبل از تامین نیازهای استان به محل دیگری منتقل شود، بر این اساس توجه جدی داده می‌شود که جمله "سامانه تامین آب و انتقال آب حوزه تالار به سمنان" در جدول موصوف حذف شود.

جالب اینجاست که تاکنون مسئولان آب منطقه‌ای مازندران نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده و با توجه به فضای بسته‌ای که در این اداره برای رسانه‌ها وجود دارد اطلاعات مناسب در اختیار اصحاب رسانه برای پیگیری از وکلای مجلس هم قرار نمی‌گیرد.

انتظار است که پس از درج این گزارش، متولیان حقایق موجود و پیگیری‌ها انجام شده در این ارتباط را در اختیار مردم قرار دهند.

نگرانی ایجاد شده در منطقه دودانگه و چهاردانگه بابت انتقال آب بسیار جدی است و مردم جویبار حق دارند که نسبت به موارد مطرح شده در نامه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور ابراز نگرانی کنند.

در این سال‌ها بحث انتقال آب دریایی خزر و مصاحبه‌های هر چند وقت استاندار سمنان و موج رسانه‌ای که در ارتباط با بحث انتقال آب دریایی خزر در استان سمنان ایجاد می‌کند به اندازه کافی دلسوزان محیط زیست کشور را آزار می‌دهد.

استاندار سمنان تلاش دارد با مطرح کردن بحث انتقال آب دریایی خزر به اهداف دیگری برای تامین آب استان سمنان دست پیدا کند.

در برابر اقدامات استاندار سمنان متولیان مازندرانی سکوت کرده و حتی اطلاعات لازم در ارتباط با این موارد را در اختیار مردم و رسانه‌ها و حتی نمایندگان مجلس قرار نمی‌دهند.

تاکنون دلیل سکوت مسئولان آب منطقه‌ای مازندران در برابر دست‌اندازی به حریم آبی استان که در ایام تابستان کشاورزان با تنش آبی مواجه می‌شوند مشخص نشده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • جاهد
    سه شنبه 5 دی 1396-18:40


    هر ساله شاهد خشکی مزارع برنج در مناطق غربی استان هستیم و با وجود روان آبهای سطحی، رودها و دریاچه ی بزرگ خزر در استان هنوز مسئولین نتوانستند طرحی مناسب برای حل مشکلات خشکی اراضی کشاورزی بیاندیشند و خود را سزاوار این این ضرب المثل (نان دارند و دندان ندارند) ساخته اند و اجازه ی دست ورزی دیگر استان ها را به این سرمایه ی عظیم داده اند.