آخرین عناوین

جمعه 8 دی 1396-9:57 کد خبر:49551

مسئولان محیط زیست به فکر راه حل باشند:

وضعیت نامناسب روخانه تلار در سیمرغ

بیش از 8 کیلومتر از مسیر رودخانه تلار از شهرستان سیمرغ عبور می‌کند، رودخانه‌ای که این روزها وضعیت بسیار نامناسبی را تجربه می‌کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، بیش از هشت کیلومتر از مسیر رودخانه تلار از شهرستان سیمرغ عبور می‌کند، رودخانه‌ای که این روزها وضعیت بسیار نامناسبی را تجربه می‌کند و مشکلاتی هم برای روستاهای حاشیه رودخانه تلار ایجاد کرده است.

به ‌طور قطع مشخص نیست چرا شاهد خونابه شدن رودخانه تلار همراه با بوی بسیار هستیم که این موضوع باعث نارضایتی مردمی است که در حاشیه رودخانه تالار زندگی می‌کنند.

شورای اسلامی، دهیاری و مردم روستای برجخیل و روستاهای اطراف رودخانه تلار از ضعف بسیار زیاد رئیس اداره محیط‌زیست این شهرستان گله‌مند هستند چراکه با وجود اطلاع اهالی روستا و شورای اسلامی هیچ اقدام عملیاتی در این راستا صورت نگرفت.

این خونابه به همراه بوی بد خود می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای مردم ساکن حاشیه رودخانه تالار از ابتدای ورود این شیرابه تا رسیدن به دریای خزر داشته باشد.

در پیگیری مسیر حرکت این خونابه در رودخانه تلار به محل تخلیه آب‌آبندان روستای ملاکلا از طریق زهکش روستای برجخیل برخوردیم که شواهد امر نشان می‌داد این وضعیت به دلیل تخلیه آب آبندان ملاکلا است.

 

حیوانات و آبزیان هم از این موضوع در امان نمانده و به دلیل اینکه این خونابه به همراه آب روان در حال حرکت است باعث ضرر فراوانی به بخش آبزی‌پروری می‌شود.

به گفته شورای اسلامی و دهیار روستای برجخیل مسئولان محیط‌زیست شهرستان در ابتدای امر رخ دادن این موضوع پاسخگوی تماس شورای اسلامی و دهیار نبودند که جای سؤال دارد.

باید ضرب‌العجل چاره‌ای برای موضوع اندیشید چراکه سلامت مردم و محیط‌زیست و حیوانان و آبزیان و حتی در صورت استفاده در بخش کشاورزی ضرر بسیاری برای درختان خواهد داشت.

طی کمتر از 10 روز گذشته بیش از چهار مورد شاهد رخ دادن این اتفاق بودیم.

در پی پیگیری این موضوع با علی‌محمد دعاگو رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان‌های قائم‌شهر و سیمرغ به گفت‌وگو پرداختیم.

*‌ به دنبال راه‌حلی برای این موضوع هستیم

وی اظهار کرد: همکاران ما در حال پیگیری این موضوع هستند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان‌های قائم‌شهر و سیمرغ افزود: این مواد قرمز در آب خونابه نیست و نوعی جلبک کشنده قرمزرنگ هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه به دلیل پرورش ماهی در آب‌بندان ملاکلا فضولات ماهی ته‌نشین شده و ماندگار می‌شود گاز H2S تولید می‌شود که گازی بدبو است، تصریح کرد: این موضوع طبیعی است و نمی‌توان آن را آلودگی خواند.

دعاگو ادامه داد: تخلیه این مواد در رودخانه اشکال دارد.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان‌های قائم‌شهر و سیمرغ با اعلام اینکه پیگیر این موضوع هستیم تا راهی برای آن پیدا کنیم، اظهار کرد: این روال عادی منطقه است و خودمان هم این موضوع را قبول نداریم.

وی خاطرنشان کرد: پرورش ماهی‌ها باید سیستم تصفیه نصب کنند اما عدم درآمد کافی مانع این کار است و به همین دلیل به شکل سنتی پس از پایان دوره پرورش ماهی آب را تخلیه می‌کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست قائم‌شهر و سیمرغ با اشاره به اینکه در هیچ نقطه مازندران پرورش ماهی دارای تصفیه‌خانه ندیدم، تصریح کرد: با اداره کل هم‌صحبت شده تا راه‌حلی برای این موضوع پیدا شود.

 

این مسئول افزود: پیشنهاد می‌شود هنگام رهاسازی در رودخانه به‌صورت ناگهانی انجام نشود چراکه باعث ایجاد شک می‌شود.

دعاگو بابیان اینکه آلودگی برای انسان خطر دارد و برای کشاورزی هم پیشنهاد نمی‌شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه این آلودگی با جریان آب حرکت می‌کند انسان مستقیماً با این آب تماس ندارد.

وی در پایان گفت: برخی از پرورش ماهی‌ها از فاضلاب برای افزایش رشد جلبک‌ها و افزایش فیتوپلانگتون‌ها که غذای ماهی‌ها هستند استفاده می‌کنند که یکی از دلایل این تغییر رنگ آب وجود فیتوپلانگتون‌ها است.

حال باید منتظر ماند و دید که چه اقدام یا اقداماتی از سوی مسئولان امر برای حل این مشکل اندیشیده می‌شود چه که این وضعیت نارضایتی اهالی این محل و ساکنان اطراف رودخانه را در پی داشته است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :