آخرین عناوین

سه شنبه 19 دی 1396-9:2 کد خبر:49708

نگاهی به مشکلات و دغدغه‌های تاکسی‌رانی آمل:

وقتی تاکسی عمده ترافیک شهر آمل را ایجاد می‌کند/ فرهنگ اشتباه؛ ایستگاه برای مسافر است نه تاکسی

روز گذشته رانندگان تاکسی میدان ۱٧ شهریور آمل اعتصاب کردند و به‌ دلیل نداشتن ایستگاه ،اما وقتی نمایندگان سازمان بابت حل این مشکل آمدند، نماینده تاکسی‌رانی گفت که حق با اتوبوس است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از سفیر هراز، روز گذشته رانندگان تاکسی میدان ۱٧ شهریور آمل اعتصاب کردند و به‌ دلیل نداشتن ایستگاه و جریمه شدن توسط راهنمایی و رانندگی، مسافر سوار نمی‌کنند.

یکی از رانندگان تاکسی این‌گونه می‌گوید:همه مسئولان شهر به نحوی بر سر راننده‌های تاکسی‌ می‌زنند، از پلیس راهنمایی رانندگی بگیر تا سازمان تاکسی‌رانی و... باور کنید که رانندگان تاکسی قشر مظلومی‌ از جامعه هستند که باید از صبح تا غروب چهار تا مسافر سوار کنند تا شاید شب، نانی برای خانه ببرند.

با دستش به اتوبوس‌هایی که در لاین تاکسی‌های ایستگاه هراز ایستاده بودند اشاره کرد و گفت:راننده تاکسی اگر دوبل یا سوبل در ایستگاه ایست کند، سریعاً جریمه می‌شود اما اگر اتوبوس ساعت‌ها در این لاین ایست کند کسی کاری به کارش نداد!

این راننده تاکسی می‌گوید: جالب‌تر هم این است که وقتی نمایندگان سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی بابت حل این مشکل آمدند، نماینده تاکسی‌رانی گفت که حق با اتوبوس است، از شما می‌پرسم یک تاکسی در اینجا ایست کند بیشتر ترافیک ایجاد می‌شود یا یک اتوبوس؟ آیا خیابان‌های آمل ظرفیت حمل‌و‌نقل با اتوبوس را دارند؟

درباره دغدغه‌ها و مشکلات راننده‌های تاکسی، نماینده شورا در سازمان تاکسی‌رانی با بیان اینکه 2 موضوع معاینه فنی و تمدید دفترچه تاکسی دو دغدغه اصلی راننده‌های تاکسی در آمل است، اظهار کرد: مدت اعتبار دفترچه تاکسی در آمل 2 سال است و پس از آن باید تمدید شود که مراحل قانونی آن باید سپری شود.

وی با اشاره به اینکه تاکسی یک وسیله حمل‌و‌نقل عمومی‌ است و امنیت مسافر هم اهمیت دارد، گفت: بر اساس آیین‌نامه دستگاه‌های حمل‌و‌نقل عمومی‌ اعم از اتوبوس، مترو و ... باید از یکسری استانداردهایی پیروی کنند که امکان حذف آنها به هیچ وجه عنوان وجود ندارد.

فرشید لیتکوهی معاینه فنی و دفترچه تاکسی را لازم‌الاجر و حذف آن را غیرممکن دانست و افزود: برای خودروهای تک‌گانه معاینه فنی راحت است، اما خودروهای دوگانه شرایط ویژه‌ای دارند و باید تست چشمی‌ گاز و هیدرو استاتیک انجام شود که در گذشته این تست در قائم‌شهر صورت می‌گرفت و با همکاری پلیس راهور و اعضای شورای ترافیک تست چشمی‌گاز به صورت تمدید دو ماهه در مکانی بین آمل و محمودآباد انجام می‌شود، اما تست هیدرو استاتیک هنوز راه‌اندازی نشد.

عضور شورای شهر دوره پنجم آمل با اشاره به اینکه اعضای شورای سازمان تاکسی‌رانی متشکل از نماینده شورا در سازمان تاکسی‌رانی و علی نبیان، معاون استاندار است، گفت: در دیگر شهرهای استان فرماندار شهر رئیس شورای سازمان تاکسی‌رانی است اما در آمل این‌چنین نیست و به دلیل مشغله کاری بسیار آقای نبیان، جلسات ما دیر به دیر تشکیل می‌شود و این سرعت پاسخ‌گویی به مشکلات مردم را بسیار کند می‌کند، که امیدوارم تدبیری در این خصوص انجام شود تا آقای رسولی، فرماندار آمل که دل‌سوزانه به دنبال حل مشکلات مردم است، رئیس شورای سازمان تاکسی‌رانی شود و هرچه سریع‌تر جلسات تشکیل و به دنبال حل مشکلات مردم باشیم.

وی با بیان اینکه تمامی‌ راننده‌های تاکسی در آمل باید دارای مشخصات و سوابق شوند، متذکر شد: راننده بی‌احتیاط باید جریمه شود و فرقی مابین وی و اشخاصی که قانون را رعایت نمی‌کنند وجود ندارد، البته اکثر راننده‌های آمل قوانین را رعایت می‌کنند که همین موضوع میل من را برای افزایش زمان تمدید کارت و معاینه از دو سال به چهار حتی بیشتر افزایش می‌دهد.

نماینده شورا در سازمان اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای معرفی شده که با تضمین کیفیت و قیمت حاضر است به صورت نقد و اقساط قطعات یدکی ماشین و دیگر خدمات را به راننده‌های تاکسی ارائه دهد، گفت: در حال حاضر به دلیل حذف و انحلال سازمان تاکسی‌رانی و اتوبوسرانی و ادغام آنها  و تشکیل سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شرایط پایداری وجود ندارد تا این امر به جد پیگیری شود.

وی کیفیت قطعات یدکی که قرار است به راننده‌های تاکسی ارائه شود را مهم دانست و افزود: جدول خدمات، لیست قیمت‌ها و نحوه پرداخت راننده‌های تاکسی که قرار است این مجموعه ارائه دهد در دست بررسی است.

لیتکوهی در خصوص گلایه برخی راننده‌های تاکسی در خصوص بیمه نبودن، گفت: این مشکل به تامین اجتماعی باز می‌گردد و این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

نماینده شورا در سازمان تاکسی‌رانی با بیان اینکه در سیستم حمل ‌و‌نقل عمومی‌ ایستگاه تاکسی معنی ندارد، گفت:ایستگاه برای مسافر است تا منتظر تاکسی باشد و افزایش ناوگان حمل‌ و‌نقل عمومی‌ در آمل باعث شد که در حال حاضر تعداد تاکسی از مسافر بیشتر شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از ترافیک نقاط مختلف آمل تاکسی و ایستگاه‌های تاکسی هستند، گفت:تاکسی بی‌سیم‌ها باید در گردش باشند و متاسفانه این سیاست و فرهنگ غلط موجب یک خواسته شده که قابل حل شدن هم نیست.

فرشید لیتکوهی با بیان اینکه با انتقال تردد تاکسی‌ها به بلوارها می‌توان از ترافیک شهری کاست، اظهار کرد:به سازمان تاکسی‌رانی اعلام کردم که باید بررسی علمی‌ در خصوص تاکسی‌ها صورت گیرد به طور مثلا باید بررسی شود که در بیکارترین ساعات کار تاکسی‌ها چند تاکسی در نقاط مختلف شهر ایست می‌کنند و متاسفانه باید گفت کار فنی در این خصوص انجام نشده است.

وی درباره اعتراض اخیر تاکسیرانان میدان هفده شهریور گفت: با فرماندهی راهنمایی و رانندگی صحبت می‌کنم تا این مشکل حل شود.

مسئول کمیسیون فنی شورا با بیان اینکه دو سال بود که نرخ تاکسی نداشتیم، ادامه داد: با هماهنگی‌های صورت گرفته استانداری اعلام کرد که باید 12 تا 15 درصد بر اساس سال 96 نرخ تاکسی را افزایش دهیم.

وی در پایان از پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در آمل خبر داد و گفت: به دنبال کاری تخصصی و علمی‌هستیم و باید با بهترین روش و امکانات این کار را انجام دهیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :