آخرین عناوین

سه شنبه 19 دی 1396-17:15 کد خبر:49718

عضو هیات علمی پژوهشکده زلزله شناسی اعلام کرد:

غول خفته در شهر ساری / فاصله ساری از گسل زلزله ۶۰۰ کیلومتری تا ۳.۵ کیلومتر

عضو هیات علمی پژوهشکده زلزله شناسی گفت: بزرگترین گسل زلزله کشور به طول ۶۰۰ کیلومتر تنها 3.5 کیلومتر با مرکز استان مازندران فاصله دارد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روزنامه امین،عضو هیات علمی پژوهشکده زلزله شناسی از وجود غول خفته در شهر ساری خبر داد و گفت:بزرگترین گسل زلزله کشور به طول ۶۰۰کیلومتر تنها 3.5 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد.

دوازدهمین جلسه علنی شورای شهر با موضوع بررسی ریز پهنه بندی شهر ساری با مهمانانی از معاونت امور هماهنگی و عمرانی استانداری برگزار شد.

جعفریان، مجری ریزپهنه بندی شهر ساری نیز با اشاره به اینکه در کل ایران منطقه پرخطر از حیث وقوع زلزله محسوب می‌شود، گفت: شیلی از پرخطرترین کشورهای دنیا در حوزه زلزله است و ایران نیز همانند این کشور منطقه بسیار خطر بوده و باید بسیار مقوله زلزله را جدی بگیریم.

وی افزود:از سال ۱۳۹۱ تاکنون در استان مازندران ۱۴۵۸ زمین لرزه رخ داده است.

جعفریان در ادامه بر لزوم جدی گرفتن این مهم تاکید کرد و افزود: با این وجود به نظر می رسد عزم جدی در این زمینه  وجود ندارد.

وی، با یادآوری زلزله های مهیبی که از سال ۱۳۳۶ در بندپی مازندران به وقوع پیوست گفت که هر ۱۰ سال زلزله های مهیبی با حدود ۱۰هزار کشته را داشتیم ضمن اینکه در حدود ۲۷۷زلزله سه ونیم ریشتری را در  مازندران و گیلان داشتیم و در ۱۰۰سال اخیر نیز ۷زلزله بالای ۶ ریشتر گزارش شده است.

جعفریان،با طرح این پرسش که الگوی توسعه شهر و ساخت و ساز بایستی در کدام قسمت شهر باشد وجود دارد یا نه؟ ادامه داد: آیا این الگو را برای شهری که روی گسل باشد داریم ؟

وی در ادامه بر لزوم ریز پهنه بندی شهرهای استان مازندران تاکید و گفت که معروفترین  گسل های  خزر ، شمال البرز ، گسل فیروز کوه و  مشاء را در استان مازندران داریم.

مجری ریز پهنه بندی شهر ساری، با اعلام این  شهر ساری دقیقا بر روی گسل زلزله قرار دارد گفت: گسل خزر با طول ۶۰۰ کیلومتر که بزرگترین گسل کشور است مرکز استان سه و نیم کیلومتر با این گسل و ۳۷.۵کیلومتر با گسل شمال البرز فاصله دارد.

جعفریان، با اشاره دوباره به غول خفته  در شهر ساری، بر لزوم توجه به موضوع ریز پهنه بندی در این شهر تاکید کرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه موضوع ریز پهنه بندی شهرهای  ساری،  بابل و رامسر از سال ۹۱ کلید خورد ولی متاسفانه نه تنها در هیچ کدام از شهرها اتمام نیافت بلکه در ساری با پیشرفت فیزیکی ۳۰درصد همراه بوده است.

مجری ریز پهنه بندی شهر ساری، دلایل  لزوم ریز پهنه بندی شهرهای استان را برشمرد و گفت: گسل های فعال مازندران و تجربه های زلزله های مخرب، مشکلات آیین نامه ۲۸۰۰ در تعیین شتاب مبنای طرح، مشکلات و خطاهای طراحی و اجرای سازه ها به لحاظ کیفیت بتن ریزی ، گسترش جمعیت استان و گرایش به سازه های بلند و تاثیر بر طرح های جامع توسعه شهری اعم از گسترش شهری و تغییر کاربری، از جمله این دلایل هستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :