آخرین عناوین

چهارشنبه 20 دی 1396-9:17 کد خبر:49726

در جلسه شورای شهر ساری مطرح شد:

از اجرای فوری طرح ریزپهنه ‌بندی تا تدوین طرح جامع شهر ساری

جلسه شورای شهر ساری در حالی با موضوع بررسی ریزپهنه‌بندی برگزار شد که مسئولان در این جلسه بر اجرای فوری این طرح تأکید کردند و خواستار شتاب در طرح ریزپهنه‌ بندی شدند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، دوازدهمین جلسه شورای شهر ساری سه ‌شنبه ‌شب با موضوع طرح و بررسی ریزپهنه‌بندی شهر ساری با حضور اعضای شورای شهر، مسئولان و خبرنگاران برگزار شد.

*مدیران مکلف به پاسخگویی به مردم هستند

عضو شورای شهر ساری در ابتدای جلسه گفت: مردم همانطور که مستقیم و غیرمستقیم، متولیان امور را بر مسند کار می‌نشانند، این حق را دارند که تأمین مطالبات خود را از آنان بخواهند و مدیران مکلف به پاسخگویی هستند.

علیجان شمشیربند افزود: مردم ایران در همه صحنه‌ها جلوتر از مسئولان حرکت کرده‌اند و همراه تکلیف خود را در قبال اسلام و انقلاب و خط ولایت می‌دانند و تردیدی نیست و مدیران توان و تجربه و دانش مدیریتی خود را صرف آسایش مردم کنند.

عضو شورای شهر ساری بیان کرد: مردم توطئه دشمن را بار دیگر خنثی کردند و حمایت قاطع خود را از ولایت و اصل نظام اعلام کردند.

*ریزپهنه‌بندی تا سال آینده اجرایی شود

رئیس شورای شهر ساری نیز به حضور گسترده و هوشمندانه مردم ایران در چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: حضور مردم حماسه‌ای دیگر آفرید و ماهیت انقلابی، حق مداری و دشمن‌شناسی این ملت بزرگ را به رخ جهانیان کشید.

سیدمسعود مدینه تصریح کرد: این ملت با منطق والا بی‌شک حساب نظام و انقلاب را از مسائل و مشکلات که می‌تواند ناشی از عملکرد نادرست مدیران و کارگزاران یا کارشکنی بدخواهان باشد جدا کردند.

وی با بیان اینکه 18 دی را یادآور رویدادی بزرگ دانست و افزود: قیام 18 دی ساری ادامه قیام مردم این شهر در 29 آبان 57 بود و به دلیل اهمیت و نقش موثری که در پیشبرد انقلاب داشت می‌توان از آن به عنوان سندی زنده و ماندگار یاد کرد.

این مسئول اظهار کرد: نوسازی مدارس جامعه هدف بزرگی است و دانش‌آموزان سرمایه‌های هر شهر و مملکتی هستند و این موضوع بسیار حساس است.

وی تصریح کرد: فرم استحکام بنا بدون بازدید در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فرم‌های یک شکل در دستور کار قرار بگیرد و مهر و امضایی که برای استحکام بنا دست به دست می‌شود در کمیسیون ماده 100 شاهد آن نباشیم و این فرم‌ها در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار بگیرد.

رئیس شورای شهر ساری افزود: ریزپهنه‌بندی ابزار کار است و باید این طرح تا سال آینده اجرایی شود.

مدینه افزود: رسالت مجموعه شورا بحث پیگیری مصوبات شوراهای گذشته است و در شورای سوم قرار بود اتفاق بیافتد و به زمین افتاد و از کارهایی بود که در هیأت رئیسه پیگیری کردیم.

*توقف طرح ریزپهنه‌بندی به دلایل مالی

معاون فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی مازندران نیز اظهار کرد: از سال 1391 تاکنون هزار و 458 زمین لرزه ثبت شده است.

سیدعباس رهگشای با بیان اینکه مدیریت بحران مطالعات زمین لرزه را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: طرح ریزپهنه‌بندی در سه شهر ساری، بابل به دلیل تراکم جمعیت و رامسر به دلیل قرار داشتن در تقاطع دو گسل مطالعاتش از سال 91 آغاز شده است و به دلایل مالی کار متوقف شده است.

*خیلی از ساختمان‌ها از حوزه نظارتی خارج هستند

نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی مازندران نیز اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی کنترل ساختمان را برعهده دارد و نمی‌تواند از حوزه مسئولیتی کنار رود و یکی از بازوهایی است که وجود دارد.

محمد فیروزیان افزود: فضای عمومی، مدارس و مهدکودک‌ها و ساختمان‌های در حال ساخت نیاز دارند که بحث ایمنی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه باید نگاه دیگری به طرح تفصیلی شهرسازی داشته باشیم، افزود: خیلی از ساختمان‌ها از حوزه نظارتی خارج هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید فضا به سمتی برده شود که آمادگی اتفاقات ناخوشایند را داشته باشیم تا حداقل خسارت را داشته باشیم.

فیروزیان اظهار کرد: حادثه و زلزله‌ای که اتفاق می‌افتد در زمان مدت کوتاه برنامه‌ریزی می‌کنیم اما بعد از گذشت 6 ماه روند پیگیری کار ضعیف می‌شود و بعد از یکسال فراموش می‌شود.

*مسئولان بعد از زلزله بیدار می‌شوند

نائب رئیس شورای شهر ساری نیز اظهار کرد: جلسه باید کاربردی باشد و همه کسانی که متولی هستند باید حضور پیدا کنند و باید هشدار را به گوش مردم برسانیم و خطری در کمین ما است که خیلی از ما نمی‌دانیم.

علی اکبر ذلیکانی با بیان اینکه باید برای شهر ساری طرح جامع برای ساخت و ساز ایجاد شود، تصریح کرد: مردم در ساخت و ساز هزینه‌های زیادی می‌کنند که در زمان زلزله بدردشان نمی‌خورد، در بعضی مکان‌ها باید هزینه شود هزینه نمی‌کنند و نظام مهندسی باید به مردم کمک کند.

وی با بیان اینکه طرح ریزپهنه‌بندی تهیه شود، افزود: منتظر نباشیم زلزله بیاید دولت باید دست به کار شود، طرحی که 2 میلیارد ارزش آن است در موقع زلزله باید چند برابر آن را هزینه کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: شهرهای با خطر بالا شناسایی شوند و در کمترین زمان ممکن به سمت مقاوم‌سازی شهرها برویم.

زلیکانی گفت: دولت باید وارد عمل شود و بیمارستان‌ها را مقاوم‌سازی کند.

نائب رئیس شورای شهر ساری اظهار کرد: با ابراز این مسائل به دنبال نگران کردن مردم نستیم و هدف ما بیدار کردن مسئولانی است که در خواب زمستانه هستند و همیشه بعد از زلزله بیدار می‌شوند.

*مسئولان در طرح ریزپهنه‌بندی عجله داشته باشند

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران نیز بیان کرد: شهر ساری به عنوان مرکز استان مسیر توسعه را باشتاب زیادی طی می‌کند و پروژه‌های زیادی از شهرداری ساری و مراکز دولتی در حال انجام است.

سید محمد محمدی‌تاکامی تصریح کرد: سناریوی بحران در زمان حادثه بسیار مهم  است و باید بدانیم شریان‌های اصلی کدام است کدام خیابان و بیمارستان در موقع حادثه کار کند جانمایی‌ها باید صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: مسئولان شهر و دولت و همه بخش‌ها باید برای آماده شده این طرح ریزپهنه‌بندی عجله داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز اظهار کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی متولی طرح ریزپهنه‌بندی بوده و 280  میلیون توامان از سوی راه و شهرسازی یعنی دولت داده شده است و ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم.

علی‌اصغر احمدی افزود: دولت بقیه پول خود را در سال 97 حتما تأمین می‌کند و منابع مالی دولت محدودیت دارد مشاور کار کند و ما حرفی نداریم، همین مقداری که در شهر ساری کار شده دولت هزینه کرده است.

وی  با بیان اینکه تأمین اعتبار برای بقیه شهرها انجام می‌شود، تصریح کرد: ساری به دلیل مرکز استان بودن و بابل به دلیل تراکم جمعیت داشتن 530  روستا و رامسر به دلیل اینکه بین تقاطع دو گسل قرار دارد در اولویت طرح قرار دارند.

دیگر عضو شورای شهر ساری نیز گفت: مدارس، بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی‌ها که بعد از وقوع حادثه باید خدمات بدهند باید مقاوم‌سازی شوند.

اسفندیار عشوری خاطرنشان کرد: در ساخت و ساز شهرداری اولین نهاد و بیشترین اختیار و نظام مهندسی و مالکان و آزمایشگاه دخیل هستند.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه‌های خصوصی باید نظارت شوند، گفت: باید آزمایشگاه‌های خصوصی به صورت رندومی بازرسی شوند.

عشوری بر کیفیت ساخت و سازها تأکید کرد و گفت: برای مناطق مختلف ساری طرح جامع ایجاد شود و ضابطه‌ای تعیین شود و همه مکلف و موظف به اجرای آن شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :