آخرین عناوین

يکشنبه 24 دی 1396-8:47 کد خبر:49776

کارشناس ارشد آبیاری در مازندران خبر داد:

عمق 50 متری منابع آبی مازندران آلوده است/ افزایش مصرف سم کشاورزی در استان

کارشناس ارشد آبیاری مازندران گفت: میزان مصرف سم در مازندران افزایش پیدا کرده  و حدود 40 تا 50 متر از سطح آب زیرزمینی استان مازندران به سم آلوده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، مصرف بالای سم کشاورزی همیشه به عنوان دغدغه جدی متولیان بهداشتی در استان مازندران مطرح بود.

با طرح بالا بودن مصرف سم در کشاورزی متولیان این سازمان نسبت به این اظهار نظرها واکنش جدی نشان می‌دادند.

بحث مصرف بالا سم در کشاورزی همیشه به چالش جدی بین جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی مازندران تبدیل شده بود.

سید حبیب‎الله نبوی در رد اظهارات متولیان جهاد کشاورزی مازندران در ارتباط با کاهش مصرف سم و کود در استان، بیان کرد: میزان مصرف سم در مازندران افزایش پیدا کرده است.

وی دلیل این موضوع را افزایش تعداد واحدهای سم‌فروشی در استان مازندران عنوان کرد و گفت: با بررسی میدانی در این زمینه به صورت جدی مشخص می‌شود که تعداد سم‌فروشی‌ها در سطح استان افزایش پیدا کرده است، تقاضا برای سم وجود دارد که میزان عرضه افزایش پیدا کرده است.

وی با اعلام اینکه بخش اعظمی از آب در مازندران در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: 90 درصد حجم آب استان در این بخش مصرف می‌شود.

کارشناس ارشد آبیاری تصریح کرد: حدود 40 تا 50 متر از سطح آب زیرزمینی استان مازندران به سم و آلودگی‌های میکروبی آلوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و استفاده از سم و کود بدون توجه به نیاز گیاه، بحث کاهش استفاده از سم در استان مازندران به صورت جدی غیرقابل تایید است.

نبوی خاطرنشان کرد: بررسی کیفیت آب در بخش کشاورزی و وجود آلودگی بالا در این بخش هم مبین استفاده بی‌رویه از سم و کود است.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که باید نظارت‌ها در این بخش به صورت جدی تقویت شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :