آخرین عناوین

دوشنبه 25 دی 1396-9:0 کد خبر:49795

زنگ خطر انقراض ماهیان استخوانی دریای خزر به صدا درآمد

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با اشاره به کاهش شدید صید ماهیان استخوانی در دریای خزر، گفت: در 10 سال گذشته صید انواع ماهیان استخوانی روند نزولی شدیدی داشته است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از جویباران، عباسعلی شیخ‌تبار در جلسه مبارزه با صید قاچاق شهرستان جویبار، عوامل اصلی کاهش صید خاویار در دریای خزر را آلودگی، صید غیرمجاز و قاچاق خاویار دانست و اظهار کرد: زمانی ایران را به‌عنوان مهم‌ترین کشور تولیدکننده ماهیان خاویاری می‌شناختند اما به دلیل آلودگی بستر رودخانه‌ها و دریا، صید غیرمجاز و قاچاق خاویار، تولید آن هرساله رو به کاهش است.

وی افزود: متأسفانه میزان استحصال خاویار در سال 70 از رقم 205 تن به 470 کیلوگرم در سال 95 رسیده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با بیان اینکه 4 هزار صیاد و 54 تعاونی صیادی در مازندران مشغول به فعالیت‌ هستند،گفت : سالانه به‌ طور متوسط یک هزار و 500 تن انواع ماهیان استخوانی در مازندران صید می‌شود که در دو سال اخیر روند نزولی شدیدی داشته است.

شیخ‌تبار خاطرنشان کرد: کاهش صید انواع ماهیان استخوانی به حدی رسیده که صید آن از 12 هزار تن در سال 85 به 3 هزار و 500 تن در سال گذشته کاهش داشته است.

وی رودخانه‌ها را رگه‌های حیات دریای خزر دانست و اضافه کرد: در سال گذشته 65 میلیون قطعه ماهی سفید در رودخانه‌های تولید و تکثیر شدند که به دلیل ورود حجم وسیعی از سموم، فاضلاب خانگی، صنعتی و بیمارستانی در بستر این رودخانه‌ها چالش‌های زیست‌محیطی عدیده‌ای از لحاظ کمیت و کیفیت به وجود آورده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران سدهای لاستیکی، پل‌ها و کانال‌های آب را عاملی برای عدم مهاجرت ماهیان به نقاط بالادست رودخانه بیان کرد و گفت: پل‌های احداث‌شده در حریم رودخانه‌ها در کاهش زاد و ولد ماهیان تأثیر گذاشته است.

شیخ‌تبار از وجود 700 شناور فاقد هویت در سواحل استان خبر داد و گفت: کمبود سوخت و نیروهای یگان حفاظت در برخورد با صیادان غیرمجاز مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی در پایان با اشاره به کاهش شدید ذخایر آبزیان دریای خزر، از مراجع قضایی خواست تا احکام دستگاه قضا به نحوی صادر کنند که قاچاقچیان و صیادان غیرمجاز را زمین‌گیر کند و از سوی دیگر با کمک نهادهای نظارتی از فروش ابزارهای غیراستاندارد صید در بازارها نیز جلوگیری شود زیرا گونه‌های آبزیان دریای خزر در حال انقراض هستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :