آخرین عناوین

دوشنبه 25 دی 1396-15:47 کد خبر:49804

چرا جزئیات آنفلوانزای پرندگان در مازندران اعلام نمی شود!!

مردم حسابی مراقب باشند!/ آقای استاندار جلوی راه افتادن سیلاب شایعات را بگیرید

مدیرکل دامپزشکی استان از صدور اطلاعیه ممنوعیت عرضه پرندگان زنده خبر می دهد، اما در برخی بازارها طیور زنده به صورت علنی به فروش می رسد و مردم از ورود آنفلوانزای پرندگان به استان خبر ندارند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از عبارت، بازهم مازندران و بازهم آنفولانزای مرغی! این ویروس کشنده مشترک میان انسان و طیور که بارها صنعت مرغداری ایران را وارد بحران کرده است بازهم در حالی از راه رسید که آماده گی های لازم برای مقابله با آن وجود نداشت و اعلام دیرهنگامش باعث سردرگمی های فراوانی گردید، آنچه این سردرگمی ها را به ویژه در مازندران بیشتر کرده عدم اعلام آمار تلفات و مرغداری های درگیر در استان است.

آذرماه سال گذشته بود که خبر شیوع و ورود دوباره آنفولانزای پرندگان به کشور منتشر گردید آنهم در حالیکه یکسال از آخرین هشدار شیوع گسترده آنفلوانزای مرغی در ایران می گذشت،حالا درست یکسال بعد و اینبار در دیماه  سال ۱۳۹۶ دیگر بار موضوع خسارت ها و خطرات شیوع این بیماری مطرح شده است ولی در سه ماه گذشته علی رغم قابل پیش بینی بودن این اتفاق هشدارهای لازم در این باره داده نشد.

استان های انفجاری آنفلوانزای مرغی کدامند؟

دیروز معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی، گفت: بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان ۱۶ استان کشور را درگیر کرده و در ۸ استان بحرانی کنترل شده است.

علی اصغرماکنعلی اضافه کرد که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در ۹ استان کشور به صورت انفجاری واحدهای مرغ صنعتی را درگیر کرده بود، با اجرای برنامه های کنترل بهداشتی مهار شده؛ اما روند شیوع این بیماری در مرغداری های استان قم شدید است.

این مقام مسئول استان های آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، اصفهان، فارس و خراسان رضوی،  را دارای بیشترین آمار تلفات در شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و بیشترین خسارت را در بخش مرغداری های تخم گذاری صنعتی اعلام کرد.

به گفته مسئولان در برخی از استانها مواردی از بیماری در مرغ های محلی و روستایی گزارش شده؛ اما به واحدهای صنعتی سرایت نکرده است که البته معلوم نیست مازندران جزو این استان ها هست یا خیر؟

پنهانکاری آمارها در مازندران راه حل نیست

براساس این گزارش، آمار تلفات در مرغداری های صنعتی تا هفدهم دی ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه اعلام شده و در ۴۵۷ واحد مرغداری صنعتی تخم گذار عملیات معدوم سازی اجرا شده که بر اساس آن فقط چهار مورد از مرغداری های گوشتی به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آلوده شدند.

به طور کلی نیز تاکنون حدود ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شده که ۱۰ میلیون قطعه در واحدهای صنعتی جایگزین شده اند،خسارتی که بر اثر این بیماری بر صنعت مرغ تخم گذار کشور وارد شده بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود که با توجه به سهم بالای مازندران در صنعت مرغداری کشور باید دید سهم این استان که البته گفته شده بیماری در آن به حد انفجاری نرسیده چقدر است؟

تقریبا ۱۰ روز پیش بود که سازمان دامپزشکی اطلاعیه را صادر کرد که حکم آماده باش را داشت،تا آن موقع هیچ خبری از ابتلا به این بیماری در مازندران گزارش نشده بود،حالا با گذشت بیش از یک هفته از آن اطلاعیه هنوز هم هیچ آماری از تعداد کانون های درگیری، مرغ های تلف شده و معدوم شده و میزان شیوع در مازندران اعلام نمی شود که به احتمال زیاد اگر دلیل این امر را از مسئولان مربوطه جویا شوید خواهند گفت این سکوت برای جلوگیری از شیوع شایعات و آسیب رساندن به صنعت مرغ استان است.

مسئول با توجه به تجربیات قبلی این بار سعی دارند در سکوت بیشتری موضوع را پیگیری کنند اما متاسفانه این سکوت تیغی دولبه است که می تواند شایعات دیگری را تقویت کند که آثار سوئش کم از اعلام آمار دقیق نیست،کما اینکه آمار کشوری اعلام شد و اتفاقا اهمیت موضوع را برای مردم دوچندان کرد.

به همین دلیل به نظر ما پنهانکاری در باره عواقب و شدت آنفولانزای مرغی در مازندران نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت،زیرا مردم فکر می کنند که وضعیت آنقدر وخیم است که مسئولان حتی نمی خواهند در باره اش صحبت کنند!

تمهیدات ناکافی و ماجرای فریدونکنار

مدیرکل دامپزشکی مازندران امروز در گفتگو با ایرنا با اعلام این که کانون های آلوده به آنفلوانزای مرغی در استان با وجود سخت گیری های مختلف در ماههای گذشته برای جلوگیری از بروز این بیماری شناسائی شده ، گفت : مهاجرت گونه های مختلف پرندگان زمستان گذران به مازندران همواره با نگرانی و خطر بالقوه بروز بیماری آنفلوانزای مرغی همراه است .

وی افزود : متاسفانه با تمامی تمهیدات و مقررات سختگیرانه ای که در ماههای گذشته انجام دادیم ، اما امروز شاهد پراکندگی این ویروس در استان هستیم.

این همان بخش قابل توجه اظهارات رضوانی است که به نگرانی های بیشتر دامن می زند،اولا تمهیدات اندیشیده شده چه بوده و چه اشکالاتی داشته که نتوانسته مانع از ورود و شیوع این بیماری در مازندران شود، ثانیا مقصود از پراکندگی ویروس در سطح استان چیست؟

چرا با این جملات کلی جغرافیای نگرانی را افزایش می دهیم و طوری رفتار می کنیم که مردم از گلوگاه تا رامسر نگران شوند و چرا نام مناطق درگیری را اعلام نمی کنیم تا مردم آن مناطق مراقبت بیشتری به خرج دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان در حالی از صدور اطلاعیه ممنوعیت عرضه پرندگان زنده در بازارهای استان خبر می دهد که کافی است سری به برخی بازارهای محلی مازندران بزنید تا مشاهده کنید هنوز هم طیور زنده به صورت علنی به فروش می رسد و از طرف دیگر  کم نیستند خانواده هایی که طی یک عادت مرسوم مرغ محلی خود را بدون واسطه از فروشنده ای قدیمی دریافت می کنند و سوال این است که آیا همه آنها از خطر ایجاد شده مطلع هستند یا نه؟

پرس و جوی میدانی خبرنگاران ما در دو شهر ساری و قائمشهر نشان می دهد که بسیاری از مردم از ورود آنفلوانزای پرندگان به استان خبر ندارند و اصلا نمی دانستند باید در خرید مرغ محلی دقت کنند یا اینکه آگاه نبودند در شرایط فعلی باید چه نکاتی را در نظر بگیرند.

عدم ورود جدی دامپزشکی و محیط زیست به ماجرای شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار و گنگ بودن این موضوع علی رغم سالها بحث این سوال را پیش آورده که آیا عدم دسترسی کافی نهادهای نظارتی به این مسئله دلیلی ورود آنفلوانزای پرندگان به استان است؟

آقای استاندار ستاد آنفلوانزای  مازندران را تقویت کنید

رضوانی گفته است که ممنوعیت عرضه پرندگان زنده مصوبه ستاد آنفلوانزای استان مازندران است و اجرای این مصوبه به همکاری بیش از پیش مراجع قضایی، نیروی انتظامی ، محیط زیست و سایر دستگاههای اجرایی استان نیاز دارد.

این حرف هم در شرایط فعلی گنگ و دشوار فهم است، آیا علی رغم خطر بالای این بیماری و پراکندگی آن در استان و تشکیل ستاد آنفلوانزای بازهم ناهماهنگی میان ارکان مختلف استان وجود دارد؟

اگر اینگونه است از استاندار مازندران انتظار می رود هرچه سریعتر به مسئله ورود کرده و در قدم اول ضمن ایجاد هماهنگی های لازم وضعیت را تثیبت کند و همچنین به مدیران مربوطه دستور دهد اطلاعات لازم را به شکلی درست و منطقی در اختیار مردم قرار دهند تا از به راه افتادن سیلاب شایعات جلوگیری شود.

مازندران سالانه حدود ۱۹۰ هزار تن گوشت مرغ و حدود 12 درصد گوشت سفید  و بیش از ۳۰ درصد تخم مرغ کشور را تامین می کند و همینک ۲۳۰۰ واحد مرغداری در استان مستقر است که تعداد بالا و پراکندگی آنها در سطح استان نگرانی ها از کیفیت شیوع بیماری را افزایش داده است.

در پایان توجه شما را به اینفوگرافیک زیر جلب می کنیم که توضیحات کافی در باره آنفولانزای مرغی را در اختیارتان می گذارد:

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :