آخرین عناوین

سه شنبه 26 دی 1396-8:44 کد خبر:49816

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

خودتقدیری مدیران

امروزه خودتقدیری برای مثبت جلوه دادن عملکرد مدیران و ماندگاری بیشتر مدیران در پست‌های مسئولیتی خود در سطح استان به ‌وفور مشاهده می شود که به یک آسیب تبدیل شده است.


خزرخبر: معمولاً بررسی عملکرد یک سازمان، اداره‌ کل استانی و یا اداره شهرستانی باید بر پایه شاخص‌های عملکردی برنامه‌های آن باشد و مبنایی هم برای مقایسه عملکرد آنها با سطوح هم‌تراز در سطح استانی و یا شهرستانی وجود داشته باشد، به عبارتی می‌توان گفت تعیین میزان عملکرد مدیران یک اداره کل استانی و یا اداره شهرستانی، ارتباط مستقیمی با خروجی‌های مؤثر شاخص‌های برنامه‌های آنها و میزان عملکرد ملموس شان دارد و نباید خودتقدیری و یا خوداظهاری مدیران مبنای تعیین عملکرد مثبت آنها باشد.

ارزیابی عملکرد مدیران در سطوح استانی و شهرستانی توسط تیمی مطلع، امین و خارج از سازمان مربوطه و رصد مرتب و منظم عملکرد مدیران که در گرو عملکرد سازمان‌های متبوع‌شان است، می‌تواند باعث تحقق اهداف و شاخص‌های برنامه‌ای آن سازمان و بهبود و اصلاح امور و تحقق مطالبات جامعه شود.

یکی از ایرادهایی که در بررسی میزان عملکرد یک سازمان یا یک اداره کل و یا یک اداره شهرستانی و در واقع عملکرد مدیران آنها به وفور مشاهده می‌شود، ارزیابی درون سازمانی و توسط پرسنل خودشان است، طبیعی است «هیچ چوپانی هرگز نخواهد گفت ماست من ترش است».

امروزه خود اظهاری و خود تقدیری و هم‌سو کردن آمار و اطلاعات برای مثبت جلوه دادن عملکرد مدیران یک سازمان، اداره کل و یا اداره شهرستانی برای ماندگاری بیشتر مدیران در پست‌های مسؤولیتی خود در سطح استان به ‌وفور مشاهده شده و گاهاً به یک آسیب تبدیل شده و موضوع گفت‌ وگوی محافل بسیاری از افراد جامعه است.

بنرها، پارچه نوشته‌ها و یا تقدیرهایی که از طریق جراید و یا توسط برخی افراد و آن هم به ‌صورت هدایت شده از سوی یک مجموعه و یا از سوی مسئولان همان سازمان یا اداره کل و یا اداره شهرستانی انجام می‌شود، آیا واقعاً ضروری است یا اینکه بسیاری از موارد مطروحه در تقدیرها جزء وظایف سازمانی مدیران است و یا اینکه این تقدیرها تنها به‌خاطر گره‌گشائی امور فردی یا گروهی در سازمان مربوطه و آن هم هدایت شده توسط سازمان متبوع و یا مدیران آنها صورت می‌گیرد.

گرچه تقدیر و تشکر از خدمات خاص سازما‌ن ها و مدیران آنها باعث تقویت روحیه کاری و انگیزه بیشتر پرسنل آن سازمان می‌شود، ولی از کجا معلوم که این تقدیرها دنباله‌ای سیاسی و یا اقتصادی نداشته باشد.

در کنار این خود تقدیری‌ها، یکی از آسیب‌هایی که در سازمان‌های اداری استانی و شهرستانی طی سال‌های اخیر به‌وفور دیده می‌شود، عدم تحمل کافی مدیران سازمان‌ها و ادارات استانی و شهرستانی از انتقادها و پیشنهادات مربوط به اصلاح و بهبود امور آنها و یا نواقص مربوط به سازمان مربوطه شان است که عموماً یا با موضع دفاعی و تند مدیران مواجه شده و یا اینکه ایراد و نقص وارده را انکار کرده و یا اصلاً قبول ندارند و حتی حاضر نیستند بررسی کنند و در برخی موارد نیز بجای اصلاح و بهبود امور و بررسی کاستی‌ها و نقص‌های مطروحه که عموماً مطالبات مردمی است، دست به دامن واحد حقوقی خود شده و طرح دعوی و یا شکایت از طرف مقابل به‌ویژه اصحاب رسانه در محاکم قضائی می‌کنند، انگار پاسخگوئی برای رفع نواقص و مطالبات مردمی، وظیفه مدیران نیست.

واقعاً باید دید شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی و شاخص‌های ارزیابی سازمان متبوع آنها چقدر منطبق با برنامه‌ها و میزان عملکرد واقعی آنها است.

آیا ارزیابی‌ها به‌طور مرتب و منظم و توسط تیمی امین و خارج از سازمان مربوطه انجام می‌شود؟ یا اینکه عموماً تیم ارزیاب یا حقوق بگیر همان سازمان و حافظ منافع خودشان هستند یا اینکه نمک‌گیر سازمان متبوع شده‌اند؟

دفاعی و تند مدیران مواجه شده و یا اینکه ایراد و نقص وارده را انکار کرده و یا اصلاً قبول ندارند و حتی حاضر نیستند بررسی کنند و در برخی موارد نیز بجای اصلاح و بهبود امور و بررسی کاستی‌ها و نقص‌های مطروحه که عموماً مطالبات مردمی است، دست به دامن واحد حقوقی خود شده و طرح دعوی و یا شکایت از طرف مقابل به‌ویژه اصحاب رسانه در محاکم قضائی می‌کنند، انگار پاسخگویی برای رفع نواقص و مطالبات مردمی، وظیفه مدیران نیست.

اگر از هر کسی بپرسند خودت را ارزیابی کن، طبعاً خواهد گفت من بهترینم مگر با انصاف باشد، ولی وقتی آن شخص را با معیار درستی و یا با دیگران مقایسه کنند، طبیعی است نقاط ضعف و قوت او بهتر نمایان می‌شود،این موضوع در مورد ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و ادارات کل استانی و ادارات شهرستانی نیز صادق است.

عملکرد واقعی و مطلوب مدیران و عملکردی که ملموس در جامعه در حوزه وظائف سازمان مربوطه باشد، نیاز به خودتقدیری نیست، بلکه مردم خودشان خوب قضاوت خواهند کرد و همین پشتوانه مردمی ماندگاری آنها را در سمت مربوطه تضمین خواهد کرد و دیگر نیازی به دست به دامن شدن این و آن نخواهند داشت، مگر اینکه عملکرد ضعیفی داشته و یا ضعف اقتصادی و یا سیاسی داشته باشند.

حال باید دید کدام اداره کلی در سطح استان و یا اداره‌ای در یکی از شهرستان‌ها از این ترفند برای ماندگاری مدیرانشان و یا طفره رفتن از وظایف ذاتی خود استفاده می‌کنند و یا اینکه کدام سازمان و مدیران آنها تکیه بر عملکرد واقعی و ملموس خود در جامعه و پشتوانه مردمی زده‌اند؟ قضاوت را به خودتان و مردم شریف استان می‌سپاریم.

جا دارد علاوه بر انتقاد از «مدیران خود تقدیر» از مدیران ارزشمندی که دلسوز و گره‌گشای مشکلات مناطق مختلف استان و رفع دغدغه‌های جامعه هستند، به نمایندگی از مردم شریف استان تقدیر و تشکر کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :