آخرین عناوین

دوشنبه 2 بهمن 1396-16:33 کد خبر:49926

رنج تولید برنج و نمکی که هر روز بر زخم شالیکاران پاشیده می‌شود:

قصه پر غصه واردات برنج خارجی در فصل برداشت

با توجه به وعده‌ها و شعارهای مسئولان مبنی بر جلوگیری از واردات برنج، باز هم می‌بینیم که واردات برنج از روز گذشته آزاد شد، آیا محصولی که با هزار رنج تولید می شود بازارپسندی ندارد؟؟


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، برنج‌کاران مازندران همه ساله با وجود رنج و مشقت‌های فراوان به دنبال این هستند بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را تولید کنند اما موضوعی که تیشه بر ریشه تولید طلای سپید می‌زند واردات برنج‌های خارجی است؛ چرا که تولیدکنندگان با وجود مشکلات فراوانی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند گله و شکایت اصلی آنان از واردات است.

تقریباً در تمامی ایام سال برنج‌های خارجی در بازار به چشم می‌خورد و این موضوع تولیدکنندگان محصولات داخلی را به فکر وامی‌دارد که آیا محصول‌شان که با هزار رنج و زحمت تولید می‌کنند بازارپسندی و طرفدار ندارد که باید شاهد برنج‌های خارجی در بازار باشیم.

با توجه به وعده‌ها و شعارهای مسئولان مبنی بر جلوگیری از واردات برنج، باز هم می‌بینیم که واردات برنج از روز گذشته آزاد شد؛ در شرایطی این اقدام صورت گرفت که برنج‌کار بخشی از محصولات را برای شب عید گذاشته که با توجه به مشکلات اقتصادی شرمنده خانواده خود نشود.

برنج‌کار برای اینکه خوشه طلایی برنج به بار بنشیند متحمل هزینه‌هایی می‌شود که باید همه این هزینه‌ها را به ‌صورت نقدی پرداخت کند در غیر این صورت با مشکلی اساسی در زمینه تولید مواجه خواهد شد و یا خسارت می‌بیند ولی در حال حاضر خرید تضمینی برنج برای حمایت از تولیدکنندگان اعلام شده در حالی‌ که هزینه رنج شبانه‌روزی برنج‌کار را پس از چند ماه پرداخت می‌شود، ولی تصور حتی لحظه‌ای اینکه خود را جای برنج‌کار بدانند حتی دور از ذهن است.

با وجود اینکه همه از زحمات برنج‌کاران با خبر هستند و هیچ کس حاضر نیست حتی برای لحظه‌ای خود را جای آنان تصور کند اما به جای مرهمی بر زخم‌های آنان گذاشته شود تا کمی التیام یابد با آزاد شدن واردات نمک بر زخم‌های آنان پاشیده شده و تمامی امیدهای آنان ناامید می‌شود؛ به‌ ویژه آزاد شدن برنج در این زمان از سال که برنج‌کاران روی محصولات خود برای شب عید حساب باز کردند.

*مافیای برنج همانند زالو خون تولیدکننده را برای دریافت سود بیشتر می‌خورد

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این‌باره با بیان اینکه براساس قانون در بحث واردات برنج ممنوع است، اظهار کرد: متأسفانه مافیای برنج همانند زالو خون تولیدکننده را برای دریافت سود بیشتر می‌خورد.

محمد دامادی ادامه داد: بحث واردات ضعف وزارت جهاد کشاورزی را از حقوق پرسنل خود چرا که تولیدکنندگان بازوان وزارت جهاد کشاورزی هستند، می‌رساند.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنیم  مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در این مسأله سهل‌انگار هستند؛ چرا که زمانی وزارت جهاد کشاورزی معنا پیدا می‌کند که تولیدکننده باشد در غیر این صورت معنایی نخواهد داشت.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید برای وزارت جهاد کشاورزی متأسف باشیم که به سادگی از کنار این تخلفات می‌گذرد، خاطرنشان کرد: باید این موارد به‌صورت جدی رسیدگی شود چرا که با وجود قول‌های فراوان همچنین شاهد موارد این چنینی هستیم.

براساس این گزارش، با وجود مشکلات و مسائل متعدد نباید تولیدکننده خود را در این شرایط تنها ببیند بلکه باید بداند پشت و پناهی دارد تا به آن تکیه کند؛ چرا که با رنج شبانه‌روزی تولید محصول استراتژیک کشور را برعهده دارد که در جای خود بسیار قابل تقدیر است.

اگر از کشاورزان حمایت نمی‌شود دست‌کم نمک بر زخم‌های آنان پاشیده نشود تا بتوانند سرپا باشند و به تولید که مورد تأکید مقام معظم رهبری است بپردازند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :