آخرین عناوین

شنبه 7 بهمن 1396-12:40 کد خبر:50049

کاهش 86 درصدی صادرات مرکبات با وجود تولید 3 میلیون تنی:

مرکبات مازندران در بن بست صادرات

با وجود تولید 3 میلیون تن مرکبات در مازندران تنها 45 تن مرکبات از گمرکات مازندران به سه کشور صادر شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، وضعیت صادرات مرکبات مازندران به حدی بغرنج است که حتی قابل طرح در رسانه‌ها نیست.

مرکباتی که امسال سال پرباری را داشت و میزان تولیدات آنها حتی از مرز 3 میلیون تن هم گذشته است.

عدم برنامه‌ریزی مناسب برای صادرات این محصول یکی از مواردی است که سال‌های سال تولید کنندگان استان با آن مواجه هستند.

البته صادرکنندگان هم دلایل خاص خودشان را دارند که در سطح کلان حمایت‌های مناسب از فعالان این عرصه نمی‌شود. با این وجود امسال از 3 میلیون تن تولید مرکبات مازندران تنها 45 تن مرکبات از گمرکات مازندران به سه کشور روسیه، قزاقستان و افغانستان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات مازندران در این‌باره گفت: طی 10 ماهه امسال 45 تن مرکبات از مبادی خروجی استان به کشورهای هدف صادر شده است.

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد میزان ارش دلاری مرکبات صادر شده استان را 17 هزار 563 دلار اعلام کرد و افزود: بیشتر صادرات از گمرک ساری و امیرآباد انجام شده است.

وی میزان آمار صادرات مرکبات سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال جاری را 328 تن اعلام کرد و ادامه داد: با کاهش 86 درصدی صادرات مرکبات نسبت به سال گذشته مواجه هستیم و به لحاظ دلاری هم با 87 درصد کاهش مواجه بودیم.

این مسئول میزان صادرات از گمرکات استان مازندران طی 10 ماهه اخیر را بیش از 551 هزار و 183 تن اعلام کرد و گفت: ارزش دلاری این محصولات 329 میلیون 916 هزار و 197 دلار است.

یوسفی‌نژاد عمده محصولات صادر شده استان مازندران را لبنیات، سیمان و کالاهای صنعتی عنوان کرد و گفت: به لحاظ قیمتی لبنیات با بالاترین رقم و به لحاظ وزنی سیمان بیشتر وزن محصولات صادراتی استان مازندران را به خودش اختصاص داده است.

براساس این گزارش، ممکن است محصولات تولیدی مازندران از دیگر گمرکات کشور به سایر نقاط جهان ارسال شده باشد، اما کاهش 86 درصدی میزان صادرات این محصول واقعا جای نگرانی دارد.

میزان صادرات مرکبات استان در حالی نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه شد که نسبت به سال گذشته مشکلی به نام سرمازدگی این محصول حداقل تاکنون نداشتیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :