آخرین عناوین

شنبه 7 بهمن 1396-16:43 کد خبر:50052

رئیس اداره آب و فاضلاب سوادکوه اعلام کرد:

فرسودگی 40 درصدی شبکه آبرسانی سوادکوه

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری سوادکوه با بیان اینکه ۶۵ کیلوکتر شبکه آبرسانی در شهرستان وجود دارد، ۴۰ درصد آن را فرسوده اعلام کرد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی آبفاشهری مازندران،علیرضا اسماعیلی با اشاره به شرایط اقلیمی و توپوگرافی شهرستان سوادکوه، آبرسانی به شهرستان را دشوار دانست و افزود: در ۹۰ کیلومتر خط انتقال از چشمه‌های مختلف تا شهرهای این شهرستان شاهد اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰۰ متر هستیم که فشاری بالغ بر ۲۰ اتمسفر به این خطوط انتقال وارد می‌کنند.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان سوادکوه  با بیان اینکه جمعیت این شهرستان حدود ۴۵ هزار نفر است که در نیمه اول سال به سه برابر می‌رسد، یکی از مشکلات پیش‌روی این شرکت در بحث آبرسانی را همین افزایش جمعیت دانست و افزود: شهر آلاشت با اشتراک هزار واحد و جمعیت حدود ۵ هزار نفر، در تابستان جمعیت ۱۵ هزارنفری را تجریه می‌کند که هر چقدر ظرفیت افزایش یابد به سه برابر افزایش جمعیت نخواهد رسید.

اسماعیلی از جمله اقدامات انجام شده در سال جاری برای رفع مشکلات شهر آلاشت را اصلاح و تعویض ۱۰ کیلومتر خطوط انتقال، احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی، حفر چاه آزمایشی و انجام مطالعات و اختصاص زمین برای حفر چاه اصلی برشمرد و افزود: تاکنون برای این اقدامات ۱.۵ میلیارد تومان هزینه شده است و حفر چاه اصلی در هفته آینده و با مساعد شدن هوا، آغاز خواهد شد.

وی یکی از دلایل عدم‌رفع مشکل آب شهر آلاشت را مسئله برق‌رسانی دانست و افزود: برق‌رسانی به پروژه‌های انجام شده بسیار مهم است و برای پمپاژ آب از مخزن و چاه‌ها نیاز به برق داریم و امیدواریم در تابستان آینده مشکلی برای شهر آلاشت نداشته باشیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ۵ کلیومتر از شبکه فرسوده شهر زیراب در سال جاری تعویض شد، افزود: از ۶۵ کیلومتر شبکه آبرسانی این شهر، حدود ۴۰ درصد فرسوده است و اولویت انجام کار براساس فراوانی اتفاقات بوده و در حال حاضر میانگین اتفاقات روزانه از ۷.۵ به ۴ رسیده که هم موجب کاهش هدررفت آب و هم موجب افزایش رضایت مردم خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعداد اشتراک شهرستان سوادکوه به ۱۱ هزار واحد هم نمی‌رسد و آب استحصال شده دو برابر این جمعیت است، افزود: اما جمعیت در پیک تابستان بسیار بیشتر از این شده و همین امر موجب بروز مشکلاتی در نقاط بالادست می‌شود و با تعویض شبکه فرسوده اصلی شهر پل‌سفید به طول ۲ کیلومتر و افزایش قطر لوله‌ها سعی در کاهش این مشکلات برای تابستان آینده داریم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان سوادکوه با بیان اینکه آبفا مسئول آبرسانی به درب منازل است، افزود: هنوز این فرهنگ در میان مردم شهرستان جا نیافتاده که پمپاژ آب به طبقات فوقانی ساختمان‌ها با خود شخص است و در این زمینه نیازمند همکاری رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی هستیم.

وی از جمله پروژه‌های شاخص این اداره را احداث تصفیه‌خانه دراسله با برآورد هزینه‌ای حدود ۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: فرآیندهای مطالعاتی این پروژه طی شده و برآوردها انجام و از ابتدای سال ۹۷ عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بحث فاضلاب اولویت با شهرهای تراکم بالا و ساحلی است، افزود: برای شهرستان نیز در سطح انجام مطالعات هستیم اما به دلیل گرانی اجرای شبکه فاضلاب نیازمند ردیف اعتباری هستیم که امری زمان‌بر بوده و اینکه آیا اولویت شهرستان چنین مسئله‌ای است.

اسماعیلی با بیان اینکه نمونه‌برداری کیفیت آب علاوه بر اداره توسط دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت نیز انجام می‌شود، افزود: روزانه ۷ تا ۱۱ بار میزان کلر از نقاط مختلف شهرستان، ماهانه ۱۵ مورد نمونه‌برداری میکروبی و روزانه و ماهانه آزمایشات فیزیکی و شیمیایی برای بررسی کیفیت آب شهرستان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان سوادکوه از جمله شهرستان‌های مجهز به تله متری است، افزود: این دستگاه میزان آب مخازن شهرستان و همچنین دبی آب ورودی به سه شهر شهرستان را نشان می‌دهد.

رئیس ابفای شهرستان سوادکوه با بیان اینکه شماره ۱۲۲ پاسخگوی شبانه‌روزی اعلام اتفاقات است، بر فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه آب تأکید کرد و از جمله اقدامات در این زمینه به برگزاری جشن‌ها و جنگ‌ها در این حوزه در مدارس و توزیع بروشورها اشاره کرد و بر انجام کارهای بیشتر در این زمینه تأکید کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :