آخرین عناوین

چهارشنبه 11 بهمن 1396-11:34 کد خبر:50139

هردم از این باغ بری می رسد:

ساز ناکوک بازار مرغ و تخم‌مرغ، جوجه‌ها را هم پریشان کرد

پس از نوسانات قیمتی در بازار تخم‌مرغ، این موج به مرغ و حالا به جوجه‌های یک‌روزه رسیده ، امری تکراری که گویی قرار نیست از سوی مسئولان چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، هر ساله و با فرا رسیدن فصل زمستان و رفته رفته و با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، قیمت‌ها تکانی صعودی می‌خورد و این به یک روال ناخوشایند برای مردم تبدیل شده است.

امری که علی‌رغم تکرار ادواری در طی سالیان اخیر که پیش‌بینی را ممکن کرده است، هنوز از سوی مسئولان امر به‌ویژه ستاد تنظیم بازار، کنترل و مدیریت نشده است و طی روزهای اخیر علاوه بر نوسانات قیمت تخم‌مرغ، شاهد نوسانات قیمتی در بازار مرغ و جوجه یک‌روزه نیز هستیم.

خود تنظیمی بازار مرغ توسط بازاریان/ مرغ 7200 تومان

کامران هاشمی رئیس اتحادیه صنفی فروشندگان مرغ مرکز مازندران در خصوص قیمت حال حاضر مرغ در بازار استان به خبرنگار ما گفت: قیمت توزیع مرغ در بازار استان 6 هزار و 500 تومان و قیمت عرضه در خرده‌فروشی‌ها 7 هزار و 200 تومان است.

گفتنی است این قیمت طی روزهای اخیر در سطح استان تا مرز 8 هزار تومان نیز رسیده بود. البته دلیل این امر از سوی کسبه، برف و یخبندان و بسته شدن جاده عنوان شد که با باز شدن محورها، قیمت مرغ نسبت به دیروز با کاهش 300 تومانی مواجه شد.

شایان ذکر است فعالان این صنف در استان معتقدند با روال فعلی، شاهد ثبات قیمت طی روزهای اخیر خواهیم بود.

البته باید این نکته را هم اذعان کنیم بنا به فعالان این صنف که در حال حاضر، با همکاری مرغداران و مشارکت بازاریان، خود بازار در حال تنظیم قیمت مرغ است.

قیمت 13 هزار تومانی هر شانه تخم‌مرغ در بازار/ احتمال افزایش قیمت وجود دارد

علی‌اصغر ایمانی نیز در خصوص بازار تخم‌مرغ گفت: قیمت عرضه حال حاضر تخم‌مرغ در بازار استان هر شانه 13 هزار تومان و هر عدد 500 تومان است.

عامل پخش تخم‌مرغ در مازندران در خصوص تغییر قیمت این کالا طی روزهای آتی گفت: اگر واحدهای ذی‌ربط نظیر ستاد تنظیم بازار بتوانند جو را آرام نگه دارند، شاهد افزایش قیمت طی روزهای آتی نخواهیم بود؛ اما پیش‌بینی ما با وضعیت فعلی، احتمال افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار است.

ایمانی در پاسخ در این خصوص که آیا عوامل پخش مازندران از تخم‌مرغ‌های وارداتی استقبال کردند یا نه، عنوان کرد: تخم‌مرغ‌های ترکیه‌ای فاقد تاریخ مصرف مطلوب است و این مدت کوتاه، خرید آن را با عدم صرفه مواجه می‌کند؛ از سویی دیگر این تخم‌مرغ‌ها غالبا در استان‌های بزرگ چون تهران و اصفهان توزیع شده است و ما نمونه‌ای از آن را نه در استان دیده‌ایم و نه ارگانی در خصوص توزیع آن به ما چیزی گفته است.

هشدار تعزیرات به اصناف برای رعایت قیمت مصوب

مهدی عباسی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران نیز ضمن هشدار به عرضه‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ در سطح استان، تصریح کرد: کسبه و فعالان این صنف قیمت مصوبه را رعایت و از هرگونه افزایش قیمت بدون مجوز خودداری کنند که در صورت گزارش یا مشاهده تخلف با آنان برخورد جدی و قاطع خواهد شد.

افزایش هزار تومانی قیمت جوجه یک‌روزه طی روزهای اخیر

محمد یوسفی نیز طی گفت‌وگویی طی روزهای اخیر در خصوص قیمت جوجه یک‌روزه، گفت: افزایش قیمت جوجه یک‌روزه از 10 روز گذشته در بازار اتفاق افتاده که به طور متوسط افزایش هر جوجه هزار تومان گزارش شده است.

وی در خصوص دلایل افزایش قیمت جوجه، خاطرنشان کرد: برای تأمین گوشت مرغ شب عید، تقاضا برای جوجه یک‌روزه بالا رفته، همچنین آنفلوانزا و مرگ‌ومیر ناشی از آن سبب افزایش قیمت جوجه یک‌روزه شده است.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در خصوص قیمت این جوجه‌ها، بیان کرد: هم اکنون جوجه یک‌روزه در قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود و نرخ آن بین 2 هزار و 500 الی 3 هزار و 200 تومان متغیر است.

یوسفی در پایان با اشاره به اینکه امکان افزایش قیمت مرغ در روزهای آینده است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی این مسأله بر روی قیمت مرغ تأثیر ندارد، چون مرغ‌هایی که وارد بازار می‌شوند جوجه‌ریزی‌های آن‌ها قبلا انجام شده، اما مرغ‌هایی که حدود 50 روز آینده وارد بازار خواهند شد، از این مسأله تأثیر می‌پذیرند.

باید باز هم منتظر ماند و دید کی قصه‌ پر غصه مرغ و تخم‌مرغ و ماجرای سریالی و تکراری گرانی کالاها در نیمه دوم سال، کی تمام می‌شود؟!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :