آخرین عناوین

جمعه 13 بهمن 1396-18:42 کد خبر:50167

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد:

900 تالاب مازندران در حال نابودی است/ خشک شدن 20 درصدی میانکاله

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: حدود ۹۰۰ تالاب در استان وجود دارد که به ‌دلیل برداشت‌های غیرمجاز درحال نابودی است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،حسینعلی ابراهیمی در همایش بین‌المللی تالاب‌ها در رامسر با اشاره به اینکه در سال ۱۳۴۹ به دلیل حساسیت‌های محیط زیست و تالاب‌ها، معاهده بین‌المللی با حضور ۱۸ کشور در رامسر منعقد شد، اظهار کرد: با وجود ۹۰۰ تالاب در مازندران بیشتر تالاب‌ها خشک شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد تالاب میانکاله خشک و برخی تالاب‌ها مانند عباس‌آباد به‌طور کامل خشک شده است، تصریح کرد: محیط زیست مخالف توسعه نیست و باید اتفاق بیفتد اما باید ارزش‌گذاری منابع پایه صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: آلودگی هوا در مازندران به‌ صورت لحظه‌ای کمتر از 2.5 میکرول بود که می‌تواند نشانه آلودگی هوا در مازندران باشد.

این مسئول با بیان اینکه در مازندران ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش باران داشتیم، تصریح کرد: مازندران هشتمین استان از لحاظ گسترش خشکسالی است و اگر این روند ادامه یابد برای آیندگان مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

ابراهیمی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم طبیعت و محیط زیست را با تلاش و همکاری مردم و مسئولان در کنار هم داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در حالی که برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز و حفر چاه‌های غیرمجاز یکی از دلایل مهم آسیب دیدن تالاب‌هاست، در حال حاضر حدود 70 هزار چاه مجاز و 45 هزار چاه غیرمجاز در مازندران وجود دارد، خاطر نشان کرد: در ساخت سدها باید کارشناسی درست در جانمایی‌ها و مسائل زیست محیط صورت گیرد.

ابراهیمی با اشاره کاهش 70 درصدی آورده رودخانه‌های استان، گفت: تغییرات اقلیمی در همه ادوار اتفاق افتاده اما در این سال‌ها هر تغییر اقلیمی برای کشور ما به مخاطره تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست مخالف توسعه نیست، گفت: باید در کنار هم به هدف 80 میلیون نفر که هدف‌گذاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور است، برسیم.

* ضرورت احیای تالاب‌ها به عنوان زنجیره مهم طبیعت

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران نیز در این همایش با بیان اینکه در مازندران شاهد تنوع زیست محیطی هستیم که در هیچ استانی وجود ندارد، خاطر‌نشان کرد: مازندران با داشتن ۱۹ محصول رتبه نخست تولید کشور را دارد.

حسن خیریان‌پور با بیان اینکه اگر بتوان از دو موهبت جنگل و دریا به‌خوبی استفاده کرد مشکلی در اشتغال جوانان مازندران وجود ندارد، تصریح کرد: باید به این نکته تاکید کنیم که پیوست زیست محیطی تمام طرح‌ها باید مد نظر قرار گرفته و رعایت شود تا نظم طبیعی را برهم نزنیم.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری باید در تمامی نقاط استان ۱۰ میلیون اصله نهال کاشته شود، افزود: پاکسازی و آزادسازی سواحل و جنگل نیز تاکید استاندار مازندران به تمامی مدیران است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران زباله و نخاله‌های ساختمانی را عامل نابودی طبیعت دانست و تاکید کرد: دهیاران و شوراها در این راستا باید تاکید ویژه‌ای داشته باشند.

خیریان‌پور گفت: مسئولان محیط زیستی و دوستداران طبیعت باید راهکار‌های متعددی برای احیای تالاب‌ها به عنوان یکی از زنجیره‌های طبیعت که به آنها نیاز داریم برنامه‌ریزی کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :