آخرین عناوین

يکشنبه 15 بهمن 1396-17:29 کد خبر:50212

مديرعامل نيروگاه نكا اعلام کرد:

ناچار به مصرف سوخت مازوت در نیروگاه نکا هستیم

مديرعامل نيروگاه شهيد سليمي نكا گفت: با توجه به اینکه در فصل زمستان قرار داریم و فشار گاز پایین است ناچار به مصرف مازوت برای نیروگاه و تولید برق هستیم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، محسن نعمتی در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار داشت: اکنون با توجه به اینکه در فصل زمستان قرار داریم و فشار گاز پایین است و اولویت گاز برای مصارف عمومی و خانگی است، ناچار به مصرف مازوت برای نیروگاه و تولید برق هستیم.

وی افزود: تلاش ما برای تولید برق سالم در راستای اقدامات و اهداف زیست محیطی است و تلاش داریم تا استانداردهای لازم را رعایت کنیم اما سوخت مازوت در شرایط فعلی و با توجه به افت فشار گاز، نیاز تولید برق است و تلاش داریم تا این مصرف را به صفر برسانیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت: نیروگاه نکا یکی از نیروگاه‌های بزرگ کشور است که با قدمت حدود 40 ساله به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی متعلق به همه مردم کشور است و تلاش برای پایداری این نیروگاه و تولید برق کشور با قوت ادامه دارد.

این مسئول با بیان اینکه استفاده از مزایای خط سراسری گاز و افزایش فشار گاز می‌تواند این نیروگاه را از سوخت مازوت نجات دهد، ادامه داد: مذاکرات و مکاتبات فراوانی با شرکت گاز مازندران برای خارج شدن نیروگاه از گاز مازوت انجام شده است تا این نیروگاه از مزایای خط سراسری گاز بهره‌مند شود.

نعمتی با اشاره به اینکه اکنون روند مصرف مازوت در نیروگاه نکا نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته اما قطع نشده است، افزود: سال گذشته مصرف گاز نیروگاه 55 درصد و مصرف مازوت 45 درصد بوده است و این آمار در سال جاری به مصرف مازوت با حدود 40 درصد و 60 درصد گاز  رسیده است و این آمار بیانگر تلاش ما برای کاهش استفاده از مازوت در نیروگاه است.

وی اضافه کرد: تلاش فراوانی برای کاهش استفاده از مازوت انجام شده است و امیدواریم بتوانیم با تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه نکا، معضلات زیست محیطی ناشی از پخش مازوت در منطقه را  برطرف کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت: با توجه به اینکه ارتفاع دودکش نیروگاه 130 متر است همین ارتفاع موجب شده است که دود ناشی از سوخت در ارتفاع بالا حرکت کرده و در فضا نامحدود تکثیر شود و آثار مخرب کمتری داشته باشد.

این مسئول اظهار کرد: به هر حال سوخت مازوت خطرات و آلودگی‌های خاص خود را دارد و ضرری که این نیروگاه بر کارکنان این نیروگاه دارد همچون سایر مردم اطراف است و سوخت مازوت در زمانی که ناچار به استفاده از این سوخت هستیم در مقدار تولید و کاهش آن هم تاثیرگذار است.

نعمتی افزود: مشکلات سوخت مایع و مازوت بسیار فراوان است و استفاده از این سوخت برای نیروگاه هم مطلوب و مقرون به صرفه نیست و اولین خسارت به خود مجموعه و کارکنان است.

وی با اشاره به توانایی کارکنان و مهندسان این نیروگاه در ساخت قطعات و تجهیزات این نیروگاه گفت: با توجه به تحریم‌های سال‌های گذشته از 10 سال گذشته تاکنون هیچ قطعه‌ای وارد نشده است و تولید قطعات با استفاده از توان داخلی در حال پیگیری است که تاکنون 350 تا 400 قطعه در نیروگاه با توان مهندسان بومی تولید شده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا با اشاره به قطع وابستگی‌های خارجی و افزایش توان داخلی، یادآور شد: نیروگاه نکا اکنون این توان را دارد تا در نیروگاه‌های برون‌مرزی هم فعالیت کند که هم اکنون با کمک یک شرکت داخلی  تعمیرات نیروگاه المصیب عراق را بر عهده گرفته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نیروگاه نکا با ساخت قطعات و تامین تجهیزات الکترونیکی داخلی، توانمندی خود را بارها به اثبات رساندند و اکنون ساخت نیروگاه در عراق و تعمیرات داخلی این نیروگاه، برگ زرینی دیگری در ارائه توانمندی‌های کارکنان و مهندسان این نیروگاه است که در حال انجام است.

نعمتی گفت: آموزش متخصصان از دیگر فعالیت های این نیروگاه است تا با به‌روزرسانی و استفاده از تکنولوژی‌های برتر، دانشمندان و متخصصان فعالیت‌های ارزنده و بهتری انجام دهند.

وی در مورد جذب نیروهای کار و نیروهای بومی افزود: اکنون یک‌هزار نفر نیروهای متخصص و کارمند در بخش‌های مختلف این نیروگاه مشغول فعالیت هستند که تنها نیاز ما به کارگران فصلی برای تعمیرات اساسی واحدهای مختلف در طول سال برای شغل‌های خدماتی و غیرتخصصی است که از نیروهای بومی منطقه استفاده می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت: 2 تا 3 هزار نیروی کار متقاضی برای این نیروگاه وجود دارد اما شرایط جذب فراهم نیست و تلاش داریم تا ظرفیت نیروگاه را افزایش دهیم که در این صورت در سال‌های آینده اقدام به جذب نیروی کار در این بخش خواهیم کرد ولی اکنون ظرفیت نیروی کار نیروگاه تکمیل است.

براساس این گزارش، نیروگاه شهید سلیمی نکا با دارا بودن ظرفیت تولیدی 2 هزار و 214 مگاوات برق، از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های کشور واقع در ساحل جنوبی دریای خزر بوده که سوخت اصلی واحدهای بخار آن گاز طبیعی و سوخت کمکی آن مازوت است.

نیروگاه شهید سلیمی در طول جنگ هشت ساله علیه ایران اسلامی سه بار مورد حمله هواپیماهای دشمن بعثی عراق قرار گرفت و تقدیم 33 شهید و 165 جانباز به انقلاب، بیانگر تعهد این متخصصان و دانشمندان به ایران اسلامی است که امیدواریم در ادامه راه، در عرصه اقتصادی شاهد توانمندی‌های بیشتر این عزیزان باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :