آخرین عناوین

دوشنبه 16 بهمن 1396-9:49 کد خبر:50221

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

بی‌انگیزگی برنج‌کاران مازندرانی برای تولید/جهاد کشاورزی نه خود را مسئول بازار می‌داند و نه تولید!

آقایان جهاد کشاورزی! شما نه خود را مسئول بازار می‌دانید و نه تولید، تولیدکنندگان می خواهند بدانند آقایان مسئول جهاد کشاورزی مسئول چه کاری هستند که ما تکلیف خود را بدانیم.


خزرخبر: برنج یکی از محصولات اساسی بوده که غذای بیشتر مردم را تشکیل می‌دهد، تولید این محصول با دشواری‌هایی همراه است که همواره سعی شده از هزینه تولید و سختی کار این محصول کاسته شود اما باید بپذیریم که برای راحتی کشاورزان تنها به این دو فاکتور از سوی مسئولان ذیربط توجه شد و بحث خرید و فروش آن هنوز اندرخم یک کوچه است و کشاورزان را با چالش روبه‌رو کرده است.

پای صحبت کشاورزانی می‌نشینیم که تنها با کشاورزی به امرار معاش می‌پردازند اما همین مقدار از رزق و روزی آنها با وجود اینکه ماه‌ها از برداشت برنج گذشته است اما محصول آنها هنوز در انبارها خاک می‌خورد و سؤال از مسئولان مربوطه این است که آیا خودشان می‌توانند بدون اینکه چند ماه حقوق دریافت کنند، از پس هزینه‌های زندگی برآیند؟!

* کشاورزان هیچ انگیزه‌ای برای تولید ندارند

محسنی یکی از کشاورزانی است که از مسئولان کشوری و استانی جهاد کشاورزی به‌ شدت گله‌مند است و می‌گوید: مسئولان فقط پشت میکروفون حرف‌های دلنشینی می‌زنند، در حالی که صحبت‌های آنان از واقعیت به‌ دور است و با وجود اینکه فصل جدید زراعت برنج نزدیک است اما هنوز محصول ما در انبارها وجود دارد و خریداری برای آن پیدا نمی‌شود.

این کشاورز پرتلاش می‌گوید مسئولان که خود را حامی کشاورزان همانند آنها رعیت می‌دانند، پس چرا در عمل از آنها تنها حرف‌های شیک می‌شنویم و گره از کار کشاورزان باز نمی‌کنند و به ‌طور جد جلوی مافیای برنج را نمی‌گیرند تا ما هم همانند مسئولان خوش‌صحبت‌مان طعم خوش زندگی را بچشیم.

وی می‌‌افزاید: مسئولان بدانند کشاورزان هیچ انگیزه‌ای برای تولید ندارند چراکه اقدام به کشت هر محصولی کنند بازاری برای خرید آن وجود ندارد و تنها بر روی دست تولیدکننده می‌‌ماند، مسئولان خود را موظف به کنترل بازار و تنظیم آن نمی‎‌‌دانند بلکه همیشه در صحبت‌های‌شان می‌شنویم که ما مسئول بازار نیستیم، آقایان جهاد کشاورزی! شما نه خود را مسئول بازار می‌دانید و نه تولید، تولیدکنندگان خواهان این هستند که بدانند آقایان مسئول جهاد کشاورزی مسئول چه کاری هستند که ما تکلیف خود را بدانیم و بدانیم برای چه کاری باید به سراغ آنها برویم.

* مسئولان لالایی‌های خوبی برای ما می‌خوانند

پای صحبت کشاورز دیگری نشستیم که با انتقاد از عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی که مسئولان آن وقت خود را با برگزاری جلسات بدون محتوا که هیچ نفعی برای کشاورزان ندارد پُر می‌کنند، گفت: مسئولان به‌ طور نامحسوسی کشاورزان را رها کردند و هیچ اقدام مثبتی که به نفع کشاورزان باشد، انجام نمی‌دهند، تولیدکنندگان فقط برای تأمین غذای خود اقدام به تولید می‌کنند چراکه مسئولان قدردان زحمات تولیدکنندگانی که با رنج و مشقت اقدام به تولید باکیفیت می‌کنند را نمی‌دانند و با واردات برنج تمایل مردم را به مصرف برنج داخلی کاهش داده و مردم را ترغیب می‌کنند تا برنج بی‌کیفیت خارجی را با قیمت پایین خریداری کنند.

قنبری بیان می‌کند: متاسفانه مسئولان لالایی‌های خوبی برای ما می‌خوانند و با توجه به اینکه زراعت جدید را در پیش داریم اما انگیزه و توانی برای تولید برنج نداریم و فقط انبارها را از برنج پٌر می‌کنیم و هزینه‌های گزاف برای تولید آن داریم، سؤال ما از مسئولان این است چرا فقط برای ماندگاری خود و برای پشت میزنشینی، مدیران ارشد را خام می‌کنند؟! وقتی که توان اداره برای تولید حتی یک محصول را ندارید، پس چرا به‌دنبال ماندن بر مسند مسئولیت هستید؟ حداقل در مازندران در چند سال اخیر هیچ خیری از مسئولان مربوطه بخش کشاورزی ندیدیم.

این کشاورز عاجزانه از استاندار خواسته با توجه به در پیش بودن فصل جدید زراعت برنج، تکلیف تولیدکنندگان و کشاورزان را مشخص کند و فکری به حال این قشر زحمتکش کند و آنان را از کلاف سردرگمی که مسئولان بخش کشاورزی به دور آنان پیچیدند، نجات دهد.

* آقای استاندار تکلیف کشاورزان را معلوم کند

با توجه به واردات بیش از حد این محصول که گاه تا چندین برابر نیاز داخل، واردات انجام می‌شد، بازار این محصول دچار تزلزل و رکود شده و رغبت کشاورزان به کشت و کار این محصول پرصعوبت کم شد.

ما هم به‌عنوان حامیان کشاورزان پرتلاش از استاندار می‌خواهیم هرچه سریع‌تر تکلیف این قشر زحمتکش و مسئولان مربوطه این بخش را مشخص کند، چرا که با دست دست کردن نه تنها سودی برای تولیدکنندگان ندارد بلکه انگیزه آنان را برای تولید کم می‌کند و رفته رفته باید برای تأمین نیاز غذایی خود دست نیاز به سوی تولیدات خارجی دراز کنیم که با اصول و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل منافات دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :