آخرین عناوین

سه شنبه 17 بهمن 1396-11:5 کد خبر:50248

بلاغ گزارش می دهد:

نمره ضعیف به تدبیرها در بازگشایی جاده بالادست میاندورود

پیش‌بینی و آمادگی برای حل بحران قبل از به‌وجود آمدن، مهم‌ترین وظیفه ستاد مدیریت بحران است، کسی که توان پاسخگویی ندارد نباید قبول مسئولیت کند.


خزرخبر:در ماه‌های پایانی سال، که بارش باران کمی به خود دیده بود، بارش چند روزه برف مردم را خوشحال از این نعمت الهی و در مواردی دچار مشکل کرد.

بارش برف در شهرستان میاندورود از شب شنبه هفتم بهمن شروع شد و تا ظهر سه‌شنبه ادامه داشت و مناطق بالادست و جنگلی شهرستان را به خوبی سفیدپوش کرد و حتی مناطق پایین‌تر هم از این نعمت بی‌بهره نبودند.

جدای از نزول رحمت الهی، بارش برف باعث قطع برق، تلفن و جاده روستاهای بالادست میاندورود شد، در توضیح آن می‌توان گفت که در زمان بارش برف این اتفاقات می‌افتد و برای مردم این روستاها، امری طبیعی بوده است، اما آنچه بارش برف هفته گذشته را خاص کرد، بسته بودن چند روزه جاده و در مقابل وصل شدن برق و تلفن قبل از بازگشایی جاده بود.

عوامل اداره برق میاندورود در زمان بارش برف و بسته بودن جاده تا چند کیلومتری روستایی مانند سنه‌کوه با ماشین رفتند، اما به‌دلیل شیب جاده و برف زیاد امکان ادامه مسیر با ماشین نبود؛ به همین دلیل پیاده به این روستا رفتند و با وصل کردن برق، دوباره همین مسیر را برگشتند و بابت این تلاش باید به آنها خسته نباشید گفت.

اما در مقابل این احساس مسئولیت، برای بازگشایی جاده، مردم احساس مسئولیت زیادی به چشم ندیدند، چون تا عصر روز سه‌شنبه خبری از بازگشایی جاده نبود و روز چهارشنبه هم رفت و آمد به‌سختی انجام می‌شد.

به گفته یکی از اهالی این روستا، برف روبی جاده به‌خوبی انجام نشد و به همین دلیل رفت و آمد از این جاده به سختی امکان پذیر بود و حتی عصر روز پنج‌شنبه، چندین خودرو از یک نقطه‌ای دیگر نمی‌توانستند جلوتر بروند و حتی یک خودرو از جاده خارج و درخت کنار جاده به دادش رسید تا سقوط نکند.

میاندورود، که از سال 89 تبدیل به شهرستان شد، نیاز بود تا ادارات در شهرستان مستقر شوند و خود را به وسایل و تجهیزات مورد نیاز تجهیز کنند و یکی از این ادارات، راه و شهرسازی بود که امروز نه کاملاً مستقر است و نه تجهیزات کامل دارد.

در برف اخیر مدیریت مناسبی از سوی مسئولان شهرستان به‌خصوص اداره راه انجام نشد، شاید بیان کنند که امکانات ندارند و یا از اداره کل دستور دیگری به آنها می‌دهند که وسایل این شهرستان برای انجام کاری به شهرستان دیگر برود، اما باید توجه داشت که این همان اصل مدیریت است که در مواقع ضروری دچار مشکل نشوند.

ستاد مدیریت بحران در روز دوشنبه تشکیل جلسه داد تا اقدامات لازم درخصوص بازگشایی جاده انجام دهد و با کمک ماشین آلات شرکت نکاچوب توانست راه تعدادی از روستاهای بالادست را بازگشایی کند، اما بازهم کار مانده بود و اتفاقات یکی پس از دیگری دست به دست هم داد تا بازگشایی ادامه مسیر به طول بیانجامد.

شاید بتوان مقصر این اتفاقات را اداره راه و مسئول آن دانست، اما در این جریان هر فرد یا اداره‌ای مقصر باشد نگاه اول مردم قطعاً به سوی فرماندار شهرستان است که به‌عنوان رئیس ستاد بحران و نماینده عالی دولت تدبیر بهتری در گذشته انجام می‌داد تا در چنین روزهایی امید مردم ناامید نشود.

فرماندار میاندورود که در روز معارفه خود گفته بود که ادارات را در شهرستان مستقر می‌کند، این روزها و در ماه‌های پایانی فعالیت خود در میاندورود هنوز نتوانسته به‌طور کامل این کار را انجام دهد و با تذکرات چندین باره در جلسات شورای اداری، باز هم این اتفاق نیفتاد.

قطعاً مهم‌ترین چیزی، که یک مسئول را با افراد دیگر متمایز می‌کند، مدیریت مناسب در مواقع بحرانی است و انتظار است در چنین مواقعی مسئولان مدیریت و نفوذ خود را نشان دهند تا شورا و دهیار یک روستا برای بازگشایی جاده روستای خود به استانداری مراجعه نکنند.

در پایان تاکید می‌شود که پیش‌بینی و آمادگی برای حل بحران قبل از به‌وجود آمدن آن، مهم‌ترین وظیفه ستاد مدیریت بحران است و امکانات نبود و نداشتیم و نشد، پاسخگوی انتظارات مردم نیست و کسی که توان پاسخگویی ندارد، نباید قبول مسئولیت کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :