آخرین عناوین

چهارشنبه 18 بهمن 1396-9:56 کد خبر:50265

تیترامروز گزارش می دهد:

لطفا کمک نکنید

در این شهر گدایانی از جنس های مختلف دیده می شود که هر یک شیوه ای را برای درآمدزایی به نشانه گرفته اند،متکدیانی که با استفاده از احساسات مردم به کسب درآمد می‌پردازند.


خزرخبر: آن سوی چهارراه، زنی با لباس های مندرس کودکی را لای چادر خود به آغوش گرفته و هر بار که چراغ قرمز می شود، گویا چراغی سبزی می بیند برای رفتن به سوی خودروها.

با عجله خود را لابه لای ماشین های با شیشه های بسته می رساند و با انگشت، عاجزانه بر شیشه ها می کوبد و سرش را با نگرانی جلو می کشد و به اندازه فرصت اندکی که هست،فقط به اندازه ثانیه های چراغ قرمز، کلماتش را با شتاب بیان می کند:«به من کمک کنید» اما نگاهش همچنان به چراغ قرمز و رانندگان است تا راننده دیگری را شکار درآمد خود کند، در این کشمکش چراغ قرمز بود که با رفتنش پیروزی را از آن خود کرد و جانی به چراغ سبز بخشید.

این صحنه ها، را هر روز در گوشه و کنار چهارراه ها و خیابان ها دیده ایم و می بینیم،خیابان ها و حتی اتوبان هایی که جولانگاه عرصه متکدیانی شده اند که شاید هیچ شباهتی به ایرانی اصیل ندارند و هر یک به شیوه خاص خود این فعالیت را انجام می دهند.

در این شهر گدایانی از جنس های مختلف دیده می شود که هر یک شیوه ای را برای درآمدزایی به نشانه گرفته اند؛ گدایانی که به فرمان کسی و یا به دلیل تن پروری در خیابان ها به دنبال روزی می گردند.

متکدیانی که تکدیگری را به عنوان شغل در نظر گرفته و با استفاده از احساسات مردم به کسب درآمد می‌پردازند،شغلی که در دسته اشتغال های کاذب قرار گرفته و در قانون، جرم محسوب می‌شود.

متکدیانی که در ورودی و سطح شهر چهره نازیبایی را برای استقبال از میهمانان پایتخت نشین و سایر استان‌های کشور به عنوان زائران حرم مطهر امام رضا(ع) رقم زدند و با چهره‌های نامأنوس از کشورهای دیگر دست‌شان را به سمت مسافران این شهرستان دراز کرده تا کاسبی برای خود رقم زنند.

تکدی‌گری در دسته جرم‌ها و از آسیب‌های اجتماعی به شمار می رود که در استان مازندران سال‌های سال مورد دغدغه‌ مسئولان امر قرار گرفته به گونه‌ای که چندین بار جلسات متعدد در این استان برگزار شد است

با این حال نه هشدارهای ماموران مازندران و نه رسانه ها می تواند آن ها را سرو سامان دهد و نه پول های مردمانی که مثلاً به قصد خیر خواهی به آن ها کمک می کنند، غافل از اینکه با کمک های نابجای خود روز به روز به آمارمتکدیان می افزایند.

سرقفلی متکدیان در چهارراه ها

حضور متکدیان که اکثرشان هم خارجی هستند، روزبه‌ روز در کوچه و خیابان‌های مازندران آن هم فقط به دلیل کمک هایی که مردم به این افراد می کنند، افزایش می‌یابد و این امر مردم را نگران کرده است.

سهیل احمدی یکی از شهروندان مازندرانی در زمینه وجود متکدیان در این شهر عنوان کرد: طی چند سال اخیر شاهدم که تعداد متکدیان نه تنها رو به افزایش رفته بلکه روشهای متعددی برای این کار قبیح پیش گرفته اند.

یک راننده تاکسی نیز در زمینه وجود کودکان افاغنه و متکدیان در برخی از چهارراه‌ها و ایجاد مزاحمت از سوی این کودکان برای مردم خاطرنشان کرد: وقتی پشت چراغ قرمز یک چهارراه توقف می‌کنیم، چندین کودک برای پاک کردن شیشه ماشین و یا فروش وسایل مختلف به سمت ماشین هجوم می‌آورند و این مسئله هم سبب ایجاد ترافیک می‌شود و هم اینکه چهره شهر را زشت می‌کند.

سعید اکبری، عنوان کرد: اگر یکی از این کودکان با یک خودرو تصادف کنند سبب وجود مشکلات زیادی می‌شود، اما با وجود اینکه بارها این متکدیان جمع آوری شده اند، بازهم شاهد حضور آنها در شهر هستیم.

هادی مقیمی،شهروند دیگری است که می ‌گوید: برخی از این متکدیان به صورت دسته‌ جمعی و گاهی خانوادگی در یک محله آغاز به گدایی می‌ کنند به طوری که هر روز در یک محله گدایی می ‌کنند و این امر چهره شهر را به ویژه در نزد مسافران مخدوش کرده است.

۳ مرکز ساماندهی معتادان در مازندران

به گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در این استان، سه مرکز ساماندهی متکدیان وجود دارد،شهرستان های ساری، آمل و تنکابن مرکز نگهداری و ساماندهی متکدیان و مرکز معین شهرهای همجوار خود هستند.

علیرضایونسی اظهار کرد: مرکز حیات نو،یا ساماندهی متکدیان با همت شهرداری، بهزیستی و با همکاری و هماهنگی فرمانداری آمل راه اندازی شده که این مهم مایه مسرت و خوشحالی است.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به اینکه متکدیان نیز مانند همه ما انسان و حق زندگی دارند، ادامه داد: وظیفه ما در مرکز نگهداری و ساماندهی رابطه خوب با آنها است و کسانی که بد سرپرست هستند نباید ابزار دست دیگران شوند و باید به بهزیستی سپرده شوند.

یونسی رستمی افزود: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید، کودکان و زنان بد سرپرست که به این پدیده شوم تکدیگری فعالیت می کنند برخورد کند،همچنین کمیته امداد و بهزیستی جزء سازمانهای خدمات رسان می باشند و باید حضورشان جدی تر و پررنگ تر باشد.

لطفا کمک نکنید

به هرحال نمی توان منکر این مسئله شد که نوع دوستی شهروندان و پرداخت پول به متکدیان، باعث جذابیت این فعالیت برای آنها شده است و قطعاً موثرترین شیوه ممکن برای کاهش حضور آنها، عدم کمک مردم به این افراد است تا فعالیت متکدیان خارجی برای گروه هایی که آنها را جابه جا و هدایت می کنند از سود دهی افتاده و بی خیال آنها شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :