آخرین عناوین

چهارشنبه 18 بهمن 1396-16:17 کد خبر:50272

چشم مسئولین انتظامی استان روشن:

خشونت پلیس در برخورد با نوجوان موتور سوار

هیچ شهروند منصفی منکر زحمات پلیس و نیروانتظامی نیست، اما آیا پلیس در برابر فرد نوجوانی که دستانش خالی از هرگونه جسم سختی است حق استفاده از اسپری فلفل را دارد ؟


به گزارش خزرخبر و به نقل از تیتر امروز، اخیرا کلیپی در فضای مجازی به طور گسترده ای پخش شده که در آن عوامل نیروی انتظامی (گفته می شود نیروی انتظامی شهرستان کردکوی) در حال ضبط موتور سیکلت نوجوانی هستند که مقاومت نوجوان خشونت عوامل نیروی انتظامی را در پی دارد.

این دفعه اولی نیست که چنین صحنه ای در جامعه به وقوع می پیوندد و یقینا آخرین هم نخواهد بود، گاهی مردم اقدام به فیلمبرداری می کنند و گاهی هم از چشم مردم دور می ماند، ممکن است در همه جای دنیا نیز چنین اتفاقاتی رخ بدهد، بعد از برخورد عوامل پلیس راه در آن کلیپ جنجالی با راننده خاطی این دومین صحنه خشنی است که من از پلیس در برخورد با یک شهروند آن هم نه در زمان اغتشاش دیدم حال ذکر چند نکته قابل اهمیت است.

در این کلیپ کاملا مشخص است که پلیس قصد دارد موتور سیکلت نوجوان را ضبط کند، موتور گیری اصطلاحی است که در استان مازندران و استان های نزدیک به آن زیاد به کار گرفته می شود، در برخی مواقع نیروی انتظامی شخص موتور سوار را متوقف می کند و موتور سیکلت راکب را به بهانه نداشتن مدارک و ... ضبط میکنند،اگر این یک قانون است پس شهروند هم باید به قانون احترام بگذارد و اگر هم قصد اعتراض دارد از مجاری قانونی و عرف اقدام کند.

ما میدانیم در پس پرده این کلیپ چه نهفته است اما آنچه را که دیدیم و آزرده خاطرمان کرد را کمی به باد نقد می گیریم.

1- اساسا پلیس در این گونه موارد و ضبط وسیله نقلیه ای که به احتمال بسیار قوی برای راکب است ( موتور سیکلت) آیا حق به کار بردن خشونت را دارد؟ یا اگر تا حدودی می تواند خشونت به خرج دهد مرز این خشونت تا کجاست ؟

2- در این کلیپ دیده می شود که فردی به غیر از موتور سوار با سربازان نیروی انتظامی درگیر شده است و سربازان وظیفه نیروی انتظامی مشغول کتک زدن آن فرد می باشند طوری که فرد به زمین میخوابد، حال سوال اینجاست که آیا در این موارد پلیس حق برخورد با اشخاصی که از روی دلسوزی وارد این درگیری می شوند را دارد یا خیر.

3- دیده می شود که پلیس از فاصله بسیار نزدیک به چشمان نوجوان اسپری فلفل میزند تا او را از پای در بیاورد، آیا پلیس در برابر فرد نوجوانی که دستانش خالی از هرگونه جسم سختی است حق استفاده از اسپری فلفل را دارد ؟ حال اینکه اسپری فلفل چه عوارضی برای آن نوجوان دارد به کنار.

4- در جای دیگر این کلیپ میبینیم که سرباز وظیفه سوار بر موتور شده است، گویا قصد انتقال آن به پارکینگ را دارد، آیا نشستن عوامل پلیس که از بدنه راهور و پلیس راه هم نیستند پشت فرمان وسیله نقلیه برای انتقال به پار کینگ قانونی است؟

اما مهمترین نکته در این کلیپ سوای همه تحلیل ها و انتقادها خورد شدن شخصیت یک نوجوان است، حال جامعه باید پذیرای عواقب این کار ما باشد که شخصیت نوجوانی را خورد کرده ایم، هیتلر در نوجوانی بسیار تحقیر شده بود و شاید همین هم سبب شد تا او در آینده تبدیل به فرد بی رحم و قدرت طلبی شود.

نوجوان با ترس و التماس میگفت مِن فقیر ادِمِمِه یعنی (من آدم فقیری هستم) او از ترس اینکه شاید دیگر نتواند موتورش را آزاد کند مقاومت می کرد و اقدامات پلیس سبب شد تا نوجوان حتی اگر ممکن بود تا حد مرگ نیز مقاومت کند،او پس از مقاومت بسیار دچار تشنج می شود و مردم وارد صحنه می شوند.

هیچ شهروند منصفی منکر زحمات پلیس و عوامل شریف نیروی انتظامی نیست اما بهتر است این نهاد با ارزش ترتیبی اتخاذ کند تا با این صحنه ها گاف به دست عوامل سود جو و ضد انقلاب ندهد، زیرا همه اقدامات نهادهای نظام به پای نظام نوشته می شود.

در ابتدای هر سوره قرآن کریم، به جز سوره توبه، ما عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» را می‌خوانیم که بر مهر و بخشندگی خداوند و لزوم شروع همه فعالیت‌ها با نام خدا تأکید دارد،خداوند نه ‌تنها بی‌نهایت مهربان و بخشنده است بلکه می‌خواهد که انسان‌ها نیز با هم مهربان و بخشنده باشند و این در بسیاری از آیات قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :