آخرین عناوین

يکشنبه 29 بهمن 1396-10:31 کد خبر:50425

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران خبر داد:

فوت 11 نفردر اثر مسموميت با گاز در 10 ماهه امسال

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: 11 نفر طی 10 ماهه امسال در مازندران بر اثر مسموميت با گاز جان خود را از دست دادند كه نسبت به سال قبل 35 درصد كاهش يافته‌ است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی اظهار کرد: در 10 ماهه امسال تعداد 11 نفر در استان مازندران بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی 17 نفر بود، 35 درصد کاهش یافته‌ است.

وی ادامه داد:از کل فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت با گاز در 10 ماهه امسال هشت نفر مرد و سه نفر زن هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران بیان کرد: براساس این گزارش بیشترین آمار مرگ ‌و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در شهرستان‌های نکا با چهار مورد بیشترین و بعد از آن آمل، نور، بهشهر هر کدام با دو مورد و شهرستان چالوس با با یک مورد فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این مسئول تصریح کرد: فروردین ماه با چهار فوتی بیشترین  و مهر ماه، آذر ماه و دی‌ماه هر کدام با دو مورد و خرداد ماه با یک مورد فوتی کمترین ماه گزارش شده است.

عباسی با تأکید بر اینکه شهروندان خطر گاز مونوکسید کربن را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد:رعایت نکات ایمنی در فصل سرما ضرری است؛ چرا که گاز مونوکسیدکربن مرگ‌آور است و شهروندان باید هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی گازسوز مراقب باشند.

وی یادآور شد:شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم نگهداشتن فضای درون خانه و محل فعالیت باید نکات ایمنی را در نصب و به‌کارگیری وسایل گرمایشی رعایت کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران اظهار کرد: شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن توجه داشته باشند.

عباسی بیان کرد: استفاده از آب‌گرمکن یا بخاری‌های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

وی سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها را از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن برشمرد و شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران توجه به توصیه‌های همچون روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش‌ها ، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن در کاسته شدن تلفات ناشی از گاز گرفتگی مؤثر دانست.

عضو شورای قضایی استان تأکید کرد:شهروندان علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه به‌منظور گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کنند.

عباسی در پایان گفت:چنانچه از بخاری‌های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می‌کنید باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد کرده و از درزبندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :