آخرین عناوین

يکشنبه 29 بهمن 1396-18:22 کد خبر:50435

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

تکرار تلخ چه‌ کنم چه ‌کنم‌های باغداران در زمان فروش

قرار شد با توجه به مشکلات سال گذشته دست باغداران مازندران گرفته شود،ولی در بهمن ماه ابلاغیه ای صادر شده که هیچ اثربخشی برای کشاورز ندارد و در حقیقت نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است.


خزرخبر: مشکلات کشاورزان مازندران تمامی ندارد می‌توان گفت اگر سالی را بدون مشکل سپری کنند جای تعجب است.

سال گذشته برف زودهنگام در آذر ماه امسال بر تمام آرزوها و نقشه‌های آنان خط کشید امسال با مشکلاتی در زمینه فروش مواجه هستند با وجود اینکه محصولات امسال مازندران از کیفیت و بازارپسندی بالایی برخوردار هستند ولی باغداران مجبور هستند با قیمت پایینی به فروش برسانند.

باوجود اینکه از قبل پیش‌بینی می‌شد امسال محصول مرکبات خوبی در مازندران تولید شود و همین موضوع هم محقق شد ولی برنامه‌ریزی در زمینه بازار اندیشیده نشد و باغداران یکه و تنها ماندند و نمی‌دانند چگونه باید محصولات خود را به فروش برسانند؛ بیشتر باغداران به‌ دلیل بدهی تلاش می‌کنند حتی محصول خود را با پایین‌ترین قیمت به فروش برسانند تا در ایام پایانی سال شرمنده خانواده خود نشوند.

شک نداریم محصولی که امروز تولید شده و در بازار در حال توزیع است زحمت فراوانی برای آن کشیده شد و کشاورز با فروش آن باید معاش یک ساله خود را تأمین کند تا چه زمانی باید به همسر و فرزندان خود قول امروز و فردا را بدهد؟!

سال گذشته پرتقال‌های یخی از کنار رودخانه‌ها سر درآورد ولی امسال که محصول با کیفیتی تولید کردیم چرا باید باغداران از کاهش قیمت بنالند چرا نباید از قبل تمهیدات لازم برای عرضه این محصولات به بازار اندیشیده نشد تا الان کشاورز محصول خود را به پایین‌ترین قیمت به فروش برساند یا در گیرو دار بازار کلافه و سرگردان شود.

امسال با وجود اینکه کشاورزان مازندران محصولات خوبی تولید کردند اما گلایه دارند، گله از کاهش قیمت و نداشتن بازار؛ با وجود اینکه تلاش بسیاری کردند تا محصول باکیفیتی تولید کنند ولی باز هم این سرنوشت برای آنان رقم خورد.

* مسئولان  ما هنوز به این باور نرسیدند که از قبل برای تولید برنامه‌ریزی کنند

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اظهار کرد: وقتی تولید زیاد باشد به‌خودی خود قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

محمدرضا شعبانی ادامه داد: در ارتباط با تولید زیاد مرکبات در مازندران باید تمهیدات لازم در ارتباط با صادرات، صنایع تبدیلی و یا خرید تضمینی اندیشیده شود تا باغداران نیز با مشکلی مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه مسئولان ما هنوز به این باور نرسیدند با توجه به پیش‌بینی‌ها که در زمینه تولید زیاد از قبل برنامه‌ریزی کنند تا در زمان برداشت باغداران با مشکلی مواجه نشوند، اضافه کرد: همین تولیدکنندگان طی سال‌های گذشته یارانه دولتی برای کاشت نهال دریافت کردند ولی در حال حاضر که نهال‌ها به مرحله بارآوری رسیده با هزار مشکل ازجمله سایز و رنگ این محصولات از باغداران خریداری نمی‌کنند.

*داشته‌های خوبی داریم ولی قدرش را نمی‌دانیم

این تولیدکننده باسابقه با تأکید بر اینکه نیازمند حمایت هستیم چرا که داشته‌های خوبی داریم ولی قدرش را نمی‌دانیم، خاطرنشان کرد: سال گذشته با توجه به یخ‌زدگی محصولات مرکبات مازندران همه دست‌ پاچه شدند و پول بسیار کلانی را صرف واردات پرتقال کردند.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که سال گذشته باغداران مازندران با آن مواجه بودند قرار شد دست‌مان را بگیرند و در زمان برداشت و عرضه به بازار کاسه چه‌ کنم چه ‌کنم به دست نگیرند و سرگردان نشوند؛ چرا که در مرداد ماه باید فکر صادرات، بازاریابی و یا صنایع تبدیلی بود نه اینکه در بهمن ماه ابلاغیه برای مشوق صادراتی بیاید که هیچ اثربخشی برای کشاورز و صادرکننده ندارد، در حقیقت نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه با این حرف‌ها و روش‌ها نمی‌توان بازار را تحریک کرد به این دلیل که مردم دچار آسیب می‌شوند، گفت: در حال حاضر تعاونی‌ها و اتحادیه باغداران تشکیل شده از مجموعه باغداران مازندران گرفتار بحث مالیاتی هستند که با این مالیات‌ها به مرز ورشکستگی پیش می‌روند و هیچ کسی به فکر تولیدکننده نیست.

شعبانی یادآور شد: ما خواستار اجرای اصل قانون هستیم و باید در زمینه مالیات‌ها تدبیری جدی اندیشیده شود در غیر این صورت عواقب خوبی برای تولید به همراه ندارد.

*سال گذشته پرتقال نداشتیم و پول هم نداشتیم امسال پرتقال داریم ولی پول نداریم

وی با اشاره به اینکه نداشتن محصول مرکبات کشور ما را دچار بحران می‌کند چرا که سال گذشته پس از یخ‌زدگی محصولات با مشکلات فراوانی مواجه شدیم، تصریح کرد: سال گذشته پرتقال نداشتیم و پول هم نداشتیم امسال پرتقال داریم ولی پول نداریم و با این مشکلات باید پاسخ‌گوی سودهای بانکی باشیم در صورتی‌که تسهیلات زیر 100 میلیون تومان از پرداخت سود و جریمه معاف هستند ولی بانک‌ها اجرا نمی‌کنند.

این تولیدکننده باسابقه کشور با اعلام اینکه امسال وضعیت خوبی نداریم، اظهار کرد: دولت برای کمک به تولید مقرر شد 25هزار تن از مرکبات مازندران را به ‌صورت تضمینی خریداری کند و بقیه محصولات را یا باید ارزان بفروشیم و یا در انبارها بمانند تا بعد از عید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

*حمایت از بخش‌های مختلف کشاورزی را سرلوحه قرار دهیم

شعبانی گفت: 30 سال است که تولیدکننده هستم همواره در پاسخ به خواسته‌های تولیدکنندگان بحث کسری بودجه مطرح شده در حالی‌که باید حمایت از بخش‌های مختلف کشاورزی را سرلوحه قرار دهیم؛ چراکه کشاورزی استقلال، پایداری و ثبات کشور را رقم می‌زند باید با برنامه‌ریزی بلندمدت الگوی کشت برای کشاورزان تهیه شود.

باغداران مازندران با وجود محصول خوب امسال ولی باز هم جیب‌شان خالی است و باز هم عیدی با نگرانی و کمبودها تکرار خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :