آخرین عناوین

سه شنبه 1 اسفند 1396-18:23 کد خبر:50460

مدیرکل محیط زیست مازندران مطرح کرد:

جدی بودن شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان/ کشتار پرندگان بسیار خطرناک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: موضوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و انتقال آن به انسان جدی است و در این زمینه با کسی شوخی و تعارف نداریم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی اظهار داشت: شاهد شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در کشور هستیم که هر ساله با یک سویه جدید مواجه می‌شویم که جهش حاصل کرده و با این جهش‌ها مخاطرات بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: سویه جدید امسال قابل انتقال به انسان است ولی می‌توان با توجه به هشدارهای دامپزشکی از این بیماری پیشگیری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: همواره عده‌ای فکر می‌کنند محیط زیست به‌ خاطر خود پروانه شکار صادر نمی‌کند در حالی‌ که این مهم به سلامت شهروندان برمی‌گردد اگر به هشدارهای داده شده توجه نشود و افراد با پرنده زنده و اجزای آن در ارتباط نباشند هیچ خطری تهدید نمی‌کند‌.

این مسئول با تأکید بر اینکه کشتار پرندگان بسیار خطرناک است و ولی افراد بدون رعایت ضوابط بهداشتی اقدام به شکار پرندگان می‌کند، اضافه کرد: جای تاسف است که مازندران به‌عنوان محل کشتار بی‌رحمانه پرندگان معرفی شده چرا باید این‌گونه باشد.

*تجهیزات با مسئولیت واگذارشده هم‌خوانی ندارد

ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه در برخی مناطق از جمله فریدونکنار شاهد این معضل هستیم ولی  امکانات و تجهیزات ما با مسئولیت واگذارشده هم‌خوانی ندارد، افزود: با توجه به اینکه مصوبه شورای تأمین را داشتیم در بحث محلی همکاری صورت گرفت و محیط زیست تنها وسط میدان است.

وی با بیان اینکه تجهیزات و امکانات فرسوده هیچ تناسبی با خودروهای متخلفان هم‌خوانی ندارد، گفت: در برخی موارد افراد بومی و محلی جلوی اقدامات ما را می‌گیرند که باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تأکید بر اینکه قانون برای ویترین‌ها و کتابخانه‌ها نیست و باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: دوگانگی موجود پذیرفته شده نیست دو روز گذشته با اتکا به نیروهای محیط زیست تعداد زیادی از دام‌های هوایی را با امکانات محدود تخریب کردیم.

ابراهیمی‌کارنامی اضافه کرد:از یک‌سو با صیادان و شکارچیان و از سویی دیگر با خریداران شکار مواجه هستیم و همه باید به موارد بهداشتی توجه کنند تا شاهد مشکلی نباشیم، در برخی استان‌ها این اتفاق رخ داده ولی باید گفت آزمودن را دوباره آزمودن خطاست و باید به محیط زیست کمک شود.

*صید غیرمجاز جرم مشهود است

وی با اشاره به اینکه بحث پرندگان تنها به‌عنوان تنوع زیستی مطرح نبوده بحث سلامت شهروندان مطرح است، اظهار کرد: صید غیرمجاز در فریدونکنار جرم مشهود است باید نیروی انتظامی و دستگاه قضایی پای کار بیایند؛ چرا که بحث سلامت شهروندان مطرح است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد:اگر قرار است شاهد شیوع و انتقال بیماری به انسان باشیم و باید این موضوع به مردم اطلاع‌رسانی شود تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

این مسئول تصریح کرد:سالهاست تعداد پرندگان کاهش پیدا کرد و فشارهای شدید اقلیمی داریم نیاز است محیط زیست را تجهیز کنیم و محیط زیست دارد به سمت عدم توانایی در انجام وظایف سازمان پیش می‌رود و عمر خودروها عملیاتی ما بیش از ۱۰سال است جواب ما را نمی‌دهد.

ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه در جذب نیروها نیز مشکل داریم باید تجهیزات نوسازی شوند، افزود: در این زمینه اعتبار تخصیص یابد و یا تجهیزات الکترونیکی برای پایش محیط زیست بهره‌گیری شود تا به محیط زیست کمک شود.

وی اظهار کرد: همه به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای هستند ما هم کمک می‌کنیم ولی اگر یک پروژه را جواب مثبت ندهیم آسمان به زمین می‌آید و در تخصیص اعتبار تأثیرگذار است در حالی‌که محیط‌زیست متعلق به همه مردم است و باید آن را حفظ کنیم.

*جاده‌سازی‌ها مخرب است

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه باید به توسعه، تولید و اشتغال کمک کنیم، افزود: برخی طرح‌ها ازجمله جاده‌سازی‌ها مخرب است و هیچ کمکی به تولید و اشتغال نمی‌کند در حال حاضر مناطق غربی استان دست‌خوش تغییر شدند که با این جاده‌سازی‌ها سرریز جمعیت شده ولی برخی خودشان را در این استان به خواب زده‌اند باید گفت دلیلی ندارد برای قانع کردن عده‌ای تیشه بر ریشه جنگل‌های مازندران بزنیم.

*ظرفیت اکولوژیکی در نظر گرفته شود

ابراهیمی‌کارنامی با تأکید بر اینکه باید ظرفیت اکولوژیکی دزنظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که به محیط زیست خسارت وارد کردیم و در مقابل توقع داریم طبیعت چرخه خود را داشته باشد ولی باید بدانیم که طبیعت دیگر ظرفیت این همه بهره‌برداری را ندارد.

وی در پایان با بیان اینکه باید موضوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و انتقال آن به انسان را جدی بگیریم و در این زمینه با کسی شوخی و تعارف نداریم، گفت: در این زمینه همه دستگاه‌ها باید کمک کنند در غیر این صورت با فاجعه انسانی روبه‌رو خواهیم شد که کنترل آن به دست کسی نیست و باید شاهد از دست رفتن عزیزان خود باشیم، باید بدانیم که این موضوع قابل کنترل است و تنها توجه به توصیه‌ها و هشدارها است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :