آخرین عناوین

دوشنبه 7 اسفند 1396-17:54 کد خبر:50547

اظهارنظرهایی درباره اخذ وجه از والدین دانش‌آموزان:

وضعیت مطلوبی در تعدد انواع مدارس نداریم/ عدم اخذ وجه از دانش‌آموزان با بخشنامه حل نمی‌شود

موضوع دریافت وجه اجباری از دانش‌آموزان در مدارس دولتی همواره دغدغه اصلی خانواده‌ها بوده است؛ برخی خانواده‌ها با سختی‌هایی برای پرداخت وجه روبه‌رو هستند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، موضوع دریافت وجه اجباری از دانش‌آموزان در مدارس دولتی همواره دغدغه و نگرانی اصلی خانواده‌ها در مدارس بوده و هست؛ چراکه خانواده‌ای که پرداخت وجه برایش امکان‌پذیر بوده با این موضوع کنار آمده و نسبت به ثبت‌نام فرزند خود مدارس غیردولتی اقدام کرده است.

تقریباً دریافت وجه اجباری در تمام طول سال دیده می‌شود ولی در زمان دریافت کارنامه و ثبت‌نام شکل دیگری به خود می‌گیرد و در این ایام دانش‌آموزان درگیر این موضوع می‌شوند چرا که علاقه‌مند هستند زودتر کارنامه خود را دریافت کنند ولی مدیران مدارس با امتناع از این کار و به‌ازای پرداخت وجه اقدام به این کار می‌کنند.

می‌توان گفت امسال دانش‌آموزان برای دریافت کارنامه با نگرانی‌های بسیاری مواجه شدند از سویی با فشارهایی از مدیران مدارس مواجه بودند و از سوی دیگر مجبور بودند به خانواده‌های خود درگیر شوند تا حتما وجه خواسته شده را پرداخت و کارنامه خود را دریافت کنند.

نکته مهم و قابل توجه این بوده که اگر قرار است در ازای آموزش در مدارس دولتی از خانواده‌ها وجهی دریافت شود بهتر است اطلاع‌رسانی شود در غیر این صورت این حالت گروکشی کارنامه و انکار از سوی مسئولان تبعات ناگواری را به همراه دارد؛ چرا که خانواده‌ها فرزندان خود را برای داشتن فردایی بهتر به آموزش و پرورش سپردند و مطمئنا تمام تلاش خود را می‌کنند تا فرزندان‌شان در رفاه باشند و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نیستند.

هر باری که بحث دریافت وجه اجباری از سوی رسانه‌ها اعلام شده با انکار مسئولان آموزش و پرورش مواجه شده است.

این موضوع به زخم کهنه‌ای تبدیل شده که هر بار به بهانه‌ای یک بار کارنامه، بار دیگر امتحان و بار دیگر ثبت‌نام سرباز می‌کند و این بار برخی والدین شرمنده فرزندان خود شدند.

*جلوی فرزندم خجالت کشیدم

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان گفت: من دو فرزند دارم و دقیقا هنگام دریافت کارنامه با این مشکل مواجه شدم و فرزندان از من خواستند باید این مبلغ را پرداخت کنم در شرایطی که جلوی فرزندان خود خجالت کشیدم.

وی افزود: مطمئنا خانواده‌ها اگر توان پرداخت وجه را داشته باشند دریغ نمی‌کنند چرا که آنان نیز دوست دارند فرزندشان پیشرفت کنند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند.

*استرس و نگرانی خانواده‌ها

مادر دانش‌آموز دیگر ادامه داد: ما همواره باید کنار فرزندمان خجالت بکشیم شاید برخی والدین نخواهند جلوی فرزندشان کم بیاورند ولی موضوع دریافت وجه در زمان کارنامه موجب درگیر شدن فرزندان با والدین شده و استرس و نگرانی بسیاری برای خانواده به همراه داشته است.

*نباید زمینه آزردگی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان فراهم شود

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره اظهار کرد: از زمانی‌که آموزش و پرورش شکل گرفت با کمک و مشارکت و همراهی مردم بوده است.

علی قاسمی ادامه داد: الان چند سال است که سرانه به مدارس پرداخت می‌شود و مدارس با مشکلات بسیاری اداره می‌شوند پیشنهاد ما این است که خانواده‌ها در این زمینه مشارکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه نباید زمینه آزردگی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان فراهم شود، خاطرنشان کرد: این مسائل نباید موجب دور شدن دانش‌آموزان از برنامه‌های تعلیم و تربیت شود.

وی تصریح کرد: انتظار ما از خانواده‌ها این است به معنای واقعی در این زمینه مشارکت کنند و این مسائل با یک بخشنامه حل نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم فضایی فراهم نشود تا دانش‌آموز آسیب ببیند؛ چرا که این امر خلاف برنامه تعلیم و تربیت است.

قاسمی گفت: برنامه ما این است دانش‌آموزان سود ببرد زمانی‌که دولت نتوانست منابع لازم را در اختیار مدیران آموزش و پرورش قرار دهد باید با روش‌هایی بکار بگیریم تا دانش‌آموزان نیز آسوده خاطر باشند.

*تنوع فراوانی در انواع مدارس

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز آموزش و پرورش کشور این است که تنوع فراوانی در نوع مدارس ایجاد شده است.

قاسم احمدی لاشکی با بیان اینکه امروز ما 23 نوع مدرسه ازجمله هیأت امنایی، نمونه مردمی، تیزهوشان، سمپاد، شاهد، ایثارگران، استثنائی در کشور داریم که این مهم بزرگ‌ترین آسیب برای کشور است، افزود: مدرسه باید دو نوع دولتی و غیردولتی باشد و مدارس غیردولتی به استناد اصل 44 قانون اساسی به‌دلیل اینکه بار از روی دوش دولت کم شود بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کردند اما امروز ما آنها را هم نابود کردیم و به استناد آنچه ترسیم کردیم.

وی تصریح کرد: باید امروز دست‌کم 23 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی باشند یعنی یک‌چهارم حجم بار آموزش و پرورش روی دوش مردم باشد و از دولت گرفته شود اما الان زیر 10 درصد است به این دلیل که هم‌پای آن مدارسی دیگری ساختیم و خیلی از دانش‌آموزان در این مدارس خاص رفتند.

*وضعیت مطلوبی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه انواع مدارس نداریم

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه امروز وضعیت مطلوبی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه انواع مدارس نداریم، اضافه کرد: جمع محدودی از دانش‌آموزان در مدارس دولتی شاید با امکانات محدود سپری می‌کنند غالباً مدارس ضعیف با معلمان کم تجربه و مدارس از فضای فیزیکی بسیار بد برخوردار است.

احمدی‌لاشکی خاطرنشان کرد: ما حق نداریم به استناد اصل 30 قانون اساسی در کشور از تحصیل دانش‌آموز در دوره آموزش عمومی جلوگیری کنیم و تا پایان کلاس سوم راهنمایی قرار نیست وجهی از دانش‌آموزان دریافت شود و خلاف است.

وی اظهار کرد: اینکه به نیت اینکه در مدرسه دولتی کارنامه ندهند و ابتدا وجه دریافت شود آموزش و پرورش موظف به برخورد با مدیر مدرسه است؛ بسیاری از مدارس ما دولتی نیستند لازم است دانش‌آموزان وجه پرداخت کنند.

*حق نداریم دانش‌آموزی را برای دادن کارنامه یا امتحان ممنوع از تحصیل کنیم

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حق نداریم دانش‌آموزی را برای دادن کارنامه یا امتحان ممنوع از تحصیل کنیم، گفت: این موضوع حتی در دانشگاه دولتی نیز ممنوع بوده و اگر احیانا چنین مواردی مشاهده شود تخلف آن محرز است.

احمدی‌لاشکی اظهار کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی براساس دیدگاه نظارتی و رسالت بزرگی که با عنوان نظارت بر مراکز آموزشی از جمله مدرسه و آموزشکده‌های فنی و مهارتی و علمی دارد قطعا بر این مسائل نظارت خواهد کرد اگر مراجعاتی باشد حتماً باید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: اگر در کنکاش‌ها و جست‌وجو به این رسیدند که تخلفی صورت گرفت دانش‌آموزی در مدرسه دولتی به اجبار به این دلیل که پول کارنامه نداده از دادن کارنامه ممانعت شود قطعا پیگیری خواهد شد افراد نیز می‌توانند در صورت مشاهده چنین مواردی به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

براساس این گزارش، گویی حکایت دریافت وجه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی به سریالی بی‌پایان تبدیل شده و قرار نیست پایان داشته باشد، اما درخواست همه والدین از مسئولانی که تربیت نسل آینده را بدعهده دارند این است نباید از چنین روش‌هایی برای رسیدن به خواسته خود بهره ببرند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :