آخرین عناوین

سه شنبه 8 اسفند 1396-15:17 کد خبر:50556

بلاغ گزارش می‌دهد:

گرانی، شوری آجیل‌های شب عید را تلخ کرد/افزایش 20 تا 30 درصدی آجیل

آجيل هميشه پاي ثابت خوراكي‌های عيد بوده و باقی می‌ماند، اما در اين سال‌ها، قيمت بالای آجيل، داد خيلی از خانواده‌ها را درآورده و اگر بگوييم آجيل‌های شور، كمي هم تلخ شده‌اند، به گزاف نیست.


خزرخبر: آجیل همواره از دیرباز پای ثابت سفره‌ی نوروزی خانواده‌های ایرانی است، هرچند پای آجیل طی سالیان اخیر و از وقتی قیمت آن سر به فلک کشیده، از سفره‌ی نوروز بسیاری از خانه‌ها کوتاه شده است اما در دید و بازدید عید، ظرف آجیل آن هم از نوع پر و پیمان، چیزی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت، به همین دلیل هم با وجود گرانی، به زودی بازار خشکبار دوباره داغ خواهد شد و خانواده‌ها بسته به معیشت خود، گزینه‌های متفاوتی از انواع آن‌را برای شب عید انتخاب می‌کنند.

گفتنی است هرچند اين تنقلات خوش‌رنگ و جذاب هيچ‌گاه از محبوبیت نمی‌افتند و آجيل هميشه پای ثابت خوراكی‌های عید بوده و باقی می‌ماند، اما واقعا در اين سال‌ها، قيمت بالای آجيل، داد خيلی از خانواده‌ها را در آورده و طبيعتا از ميزان و حجم خريد آن نيز كاسته است،به نحوی‌ که این افزایش قیمت موجب شده است تا خیلی از سفره‌های نوروزی خانواده‌های ایرانی تهی از ظرف آجیل شود و براي همين اگر بگوييم این سال‌ها، آجيل‌های شور، كمی هم تلخ شده‌اند، به گزاف نیست.

بادام هندی به اقلام واردات قاچاق پیوست/ کمبودی وجود ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار طی گفت‌وگویی درباره بازار شب عید آجیل و خشکبار و قیمت آن‌ اظهار کرد: از نظر کمیت، خوشبختانه کمبودی در این زمینه وجود ندارد و مردم نگرانی بابت این موضوع نداشته باشند.

مصطفی احمدی افزود: قیمت‌ها تغییری نمی‌کند و نرخ آجیل و خشکباری که در شب عید به مردم ارائه می‌شود، همان نرخ دو ماه پیش است و افزایش قیمتی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی در خصوص واردات برخی از اقلام خشکبار به کشور نیز خاطرنشان کرد: برخی از اجناس از نظر کمیت، تولیدمان به اندازه مصرف نیست و کمتر است؛ برای جبران کمبود این اقلام نظیر بادام درختی، مغز گردو که تولیدشان کمتر از مصرف است واردات داریم.

احمدی بیان کرد: مشکل ما در واردات مشکل واردات بادام هندی است که اجازه ورود آن را به کشور نمی‌دهند، ولی متأسفانه این قلم به‌ وفور به‌ صورت قاچاق در کشور یافت می‌شود؛ رایزنی‌هابی هم اتحادیه برای واردات بادام هندی با وزارت جهاد کشاورزی داشته و اصناف نیز نامه‌نگاری‌هایی را دراین‌باره انجام داده‌ است، ولی تاکنون نتیجه‌ای را در بر نداشته است.

افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت آجیل شب عید نسبت به سال گذشته

رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات مرکز مازندران نیز در خصوص قیمت آجیل در بازار شب عید امسال گفت: قیمت آجیل نسبت به سال گذشته، 20 تا 30 درصد افزایش داشته است.

محسن مفیدی افزود: البته شاید افزایش قیمت پسته محسوس‌تر از سایر اقلام آجیل باشد، که آن هم به‌دلیل یخ زدن آن در ابتدای سال‌جاری، صادرات پسته و نیز افزایش نرخ ارز طی ماه‌های جاری است.

قیمت انواع آجیل مخلوط در بازار مازندران

وی خاطرنشان کرد: قیمت هرکیلو آجیل مخلوط متوسط 35 هزار تومان، آجیل سوپر 50 هزار تومان، آجیل شیرین سوپر 50 هزار تومان و آجیل چهار مغز ( مغز فندق، بادام درختی، پسته اکبری و بادام هندی) به نسبت مخلوط مساوی، 72 هزار تومان در واحدهای خرده فروشی است.

قیمت سایر اقلام آجیل در بازار

مفیدی در ادامه به قیمت سایر انواع آجیل و خشکبار در بازار شب عید استان اشاره کرد و افزود: قیمت هر کیلو پسته اکبری و کله‌قوچی 80 هزار تومان، پسته احمد آقایی 70 هزار تومان، پسته فندقی 54 هزار تومان، تخمه ژاپنی درجه یک 30 هزار تومان، تخمه کدو درشت درجه یک 30 هزار تومان، فندق با پوست 45 هزار تومان، مغز فندق 70 هزار تومان، بادام هندی 85 هزار تومان، بادام درختی 64 هزار تومان، بادام مغز ایرانی 27 هزار تومان، بادام مغز خارجی 56 هزار تومان، بادام با پوست آستانه 18 هزار تومان، نخود گل 22 هزار تومان و کشمش 15 هزار تومان است.

قیمت هرکیلوگرم شکلات در کف بازار

رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات  مرکز مازندران در پایان درباره قیمت انواع شکلات نیز گفت: قیمت هر کیلوگرم شکلات آیدین مغز فندقی 35 هزار تومان، آیدین تخت مخلوط کاکائو 45 هزار تومان، آیدین میوه‌ای 15 هزار تومان، شکلات باراکا نارگیلی 20 هزار تومان و شکلات باراکا کاکائو و تخت 20 هزار تومان است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :