آخرین عناوین

چهارشنبه 9 اسفند 1396-13:28 کد خبر:50574

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم مطرح کرد:

دریای خزر؛ تنها راه نجات ایران از بحران بی‌آبی و خشکسالی

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم گفت: دریای خزر تنها راه نجات ما در بحران کم‌آبی سال‌های آینده است و باید به این ظرفیت خدادادی توجه کنیم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،همایون خوشروان اظهار داشت: انتقال آب دریای خزر به استان سمنان به لحاظ زیست‌محیطی کار معقولی نیست؛ چرا که موجب می‌شود حین بهره‌برداری در زمان احداث تأسیسات مشکلات عدیده‌ای در مناطق ساحلی و حتی در منطقه مقصد رقم بخورد که مهم‌ترین آن می‌تواند بحث نمک‌هایی باشد که حاصل فرآیند شیرین‌سازی است.

وی بیان کرد: درحقیقت به لحاظ اجتماعی این منطقی به‌ نظر نمی‌رسد که آب دریای خزر را بخواهیم فقط به یک استان منتقل کنیم و سایر استان‌های کشور محروم باشند.

استان‌های شمالی در اولویت انتقال آب دریای خزر

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این موضوع علاوه بر ایجاد عرصه رقابت برای استان‌های دیگر، با توجه به مشکل کم‌آبی در کشور؛ سایر استان‌های کشور نیز توقع دارند از آب دریای خزر بتوانند برداشت کنند پس این روش منطقی نبوده و به نوعی جزیره‌ای نگاه کردن به یک استان می‌تواند باشد.

این مسئول تصریح کرد: اگر بخواهیم برنامه‌ریزی برای استحصال آب دریای خزر داشته باشیم به ‌طور حتم اولویت با استان‌های ساحلی است که با توجه به گرم شدن کره زمین و کاهش بازندگی‌ها با مشکلاتی مواجه هستند.

خوشروان یادآور شد: در حال حاضر از آب دریای خزر در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و حتی آذربایجان برای شیرین‌سازی مناطق خشکی استفاده می‌شود و در کشور روسیه هم به‌ نوعی با استفاده از آب رودخانه ولگا ذخایر و منابع آب شیرین ولگا را به کشاورزی و آب شرب اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه دریای خزر را باید به‌عنوان ظرفیت مناسب برای رفع بحران کم‌آبی در سال‌های آتی کشور تصور کنیم نه اینکه تصمیم بگیریم، اظهار کرد: نباید آب این دریا را فقط و فقط به یک استان آن هم استان سمنان اختصاص بدهیم چرا که استان‌های دیگر کشور نیز کم آب هستند و ما باید به فکر رفع مشکلات کم آبی کشور باشیم.

*تغییر الگوی کشت

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم بیان کرد: مهم‌ترین کاری که می‌توان برای رفع بحران آب کشور انجام داد در ابتدای امر توجه به بخش کشاورزی است که بیش از 90 درصد میزان آب‌های تجدیدپذیر را به خودش اختصاص  داده و باید تحت مدیریت دقیق قرار گرفته شود یعنی الگوی کشت را تغییر دهیم و طبق آمایش سرزمین کشت انجام دهیم با این کار از هدر رفتن منابع آب در مناطقی که بسیار خشک هستند جلوگیری می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: دلیلی وجود ندارد برای اینکه ما در 17 استان کشور برنج بکاریم و جایی که مرکز تولید برنج است را رها کنیم یا کشت هندوانه و خربزه را در مناطق خشک که بیشترین سهم مصرف آب را به خودشان انتقال می‌دهند را انجام دهیم.

*فرسودگی سامانه‌های توزیع منابع آب

خوشروان با اشاره به اینکه با صرفه‌جویی سیستم‌های توزیع منابع آب را بهینه‌سازی کنیم، افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات فرسودگی سامانه‌های توزیع منابع آب است که با هدر رفتن میزان آب از این سامانه شرایط آسیب‌پذیری خشک‌زایی و خشک‌سالی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: از همه مهم‌تر بحث بهینه ‌سازی کادر مدیریتی در سطح وزارت نیرو است که ما به مدیران کارآمد و کار آزموده نیاز داریم تا کار مدیریت منابع آب کشور را برعهده بگیرند و با پرهیز هرگونه افراط یا تفریط‌ گرایی و با انجام کامل دانش و تحقیق‌های لازم گام‌های موثر و مهمی برای هدایت آب در کشور بردارند تنها در این صورت است که ما می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم خاطرنشان کرد: باید بتوانیم  از معلومات علمی و آگاهی‌های بسیار کاربردی و نخبگان و اختصاص امر دهیم تا چالش‌های موجود را به خوبی شناسایی کرده و از بین ببریم.

این مسئول با بیان اینکه مشکلات منابع آب کشور را باید برطرف کنیم، گفت: خوشبختانه با ورود سکان‌دار جدید بر وزارت نیرو که از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی هستند امیدواریم شرایط بهتر شود و به دور از هرگونه چالش مدیریتی فضای هم‌اندیشی را به سمت مسیر عالی و ممتازی برسانند تا بتوانیم مشکلات آب کشور را حل کنیم.

خوشروان در پایان با اعلام اینکه دریای خزر تنها راه نجات ما در بحران کم‌آبی سال‌های آینده است و باید به این ظرفیت خدادادی توجه کرده و احترام بگذاریم، اضافه کرد: باید سهم خودمان را ارتقا دهیم تا در یک برنامه کوتاه‌مدت پنج ساله مشکلات را کمتر کنیم تا به موفقیت‌های بیشتر دست پیدا کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :