آخرین عناوین

شنبه 12 اسفند 1396-20:7 کد خبر:50616

مدیرکل منابع طبیعی مازندران اعلام کرد:

عرصه‌های منابع طبیعی محل دفن زباله و پسماند نیست

مدیرکل منابع طبیعی گفت: موضوع پسماند از موضوعاتی است که بسیاری از کشورها آن‌ را حل کرده‌اند و ما هم باید آن‌را حل کنیم، عرصه‌های منابع طبیعی محل دفن زباله و پسماند نیست.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، ستار بابایی در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران در محل سالن همایش اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: با توجه به حساسیت‌های موجود در کشور و باوجود نظرات موافق و مخالف، برنامه تنفس جنگل‌ها تبدیل به قانون شد و ما اجازه ندادیم بهره‌برداری تجاری داشته باشیم.

وی افزود: از ابتدای سال 96، با توجه به قانون حتی یک درخت در قالب بهره‌برداری و در چارچوب طرح‌های جنگلداری حتی نشانه‌گذاری برای قطع درخت هم نشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گونه درختی را برای بهره‌برداری نشانه‌گذاری نکردیم، مگر برای طرح‌های عمرانی که ممنوعیت قانونی ندارد.

این مسئول ادامه داد:در ابتدا ردیف اعتباری برای طرح تنفس جنگل سالانه 80 میلیارد تومان بود که دچار تغییراتی شد و تاکنون به استان میزان 4 میلیارد تومان تخصیص یافت.

بابایی درباره موافقت این اداره درباره پیشنهاد اجرای پروژه متروی تهران-شمال از سوی استاندار بیان کرد:بنابر اعلام محیط زیست، بخش اعظم آلودگی ما در کشور به حمل‌ونقل بر می‌گردد و طبیعتا ما رفت‌وآمد را به مازندران داریم و باید به‌دنبال روش‌های جایگزین حمل‌ونقل با حداقل تخریب و با شرط آلودگی کمتر باشیم.

وی با بیان اینکه ما با هر اقدامی که به عرصه منابع طبیعی لطمه بزند، مخالفیم؛ ادامه داد: البته هر طرحی باید توجیه داشته باشد و مطالعات زیست محیطی پیوست آن باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری با بیان اینکه موضوع پسماند از موضوعاتی است که بسیاری از کشورها آن‌ را حل کرده‌اند و ما هم باید آن‌را حل کنیم، گفت:عرصه‌های منابع طبیعی محل دفن زباله و پسماند نیست.

این مسئول یادآور شد: منابع طبیعی نمی‌تواند جایی که دارد به منابع طبیعی صدمه می‌زند، سکوت کند؛ البته ما مجبوریم یک سری زیر ساخت‌ها را فراهم کند اما با حداقل تخریب.

بابایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بحران شمشادها اعلام کرد: تغییرات اقلیم، بارش در کوتاه مدت و فعالیت‌های انسانی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است و این در کنار گرما و خزان زودرس، موجب ایجاد مشکلات مضاعف در این بخش شده است.

وی با بیان اینکه حجم آفت برگ‌خوار شمشاد بررسی شده است، افزود: این اداره و همکاران‌مان به‌ویژه در شهرستان نوشهر با اولویت اقدامات زیست محیطی، سخت بدنبال حل‌وفصل این موضوع هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره صدمات چرای دام‌ها در عرصه منابع طبیعی اظهار کرد: ما دو برابر ظرفیت مازاد استفاده دام از چراگاه‌ها را داریم،اینگونه نیست که هر کسی هر جایی مشکلی دارد، منابع طبیعی پاسخگوی آن باشد و مطمئنا اگر خلاف این عمل کنیم، موجب تخریب منابع طبیعی می‌شود.

این مسئول درباره مرگ بلوط و شیوع آن در استان گفت: درخصوص بیماری‌های بلوط، یک یا دو عامل موجب نیست، بیشترین میزان مربوط به عوامل انسانی است.

البته از ابتدای دهه هشتاد، مرگ بلوط در شمال کشور و سپس در غرب، شیوع پیدا کرد. بلوط بلند بازو از لحاظ تاج، قدمت و دیر زیستی نماد جنگل‌های مازندران است که متأسفانه فشار دام و فعالیت‌های انسانی منجر به اتفاقاتی در این بخش شده است که موجب شدت سرعت خروج آب زمین در این عرصه‌ها و بروز مشکلاتی شد.

بابایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کمبود تجهیزات آتش‌نشانی بیان کرد: البته در خصوص تجهیزات آتش‌نشانی، حق مطلب با توجه به مشکلاتی که وجود دارد در حق منابع طبیعی و محیط زیست ادا نمی‌شود و اقدامات انجام گرفته در خور شأن این ادارات نیست و این در حالی‌است که 70 درصد عرصه‌های ما، عرصه‌های ملی است و حفظ آن نیز نیازمند اعتبارات ملی است،نه اعتبارات استانی و نه اعتبارات ملی، پاسخگوی نیازمندی‌های این بخش نیست.

وی اضافه کرد: خیلی از اراضی شیب‌دار است، آب هم در ان مناطق نیست. از سویی مواد سوختنی هم در این اراضی فراوان است و امکانات بازدارنده توسط نفرات باید حمل شود که این موضوع، همراه با مشکلاتی است،البته بهترین راه بازدارنده و حل موضوع، پیشگیری از آتش سوزی است که غالبا سهوی صورت می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری با بیان اینکه درخصوص مجتمع‌های شن و ماسه هم حساسیت‌هایی بویژه در خصوص برداشت بی‌رویه وجود دارد، بیان کرد: 200 مجوز معدن صادر شده است که نیمی از آن‌ها حدود 100 معدن در حال برداشت هستند.

بابایی در پایان با بیان اینکه 10 هزار همیار طبیعت در استان داریم، گفت: البته باید تمام گردشگران و مهمانان استان هم همیار طبیعت باشند، البته سامانه 1504 که به‌ صورت شبانه‌روزی فعال است آماده اطلاع‌رسانی مردم در خصوص هرگونه اتفاقات این حوزه است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :