آخرین عناوین

چهارشنبه 16 اسفند 1396-9:18 کد خبر:50690

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

پزشک بدون مرزی که آبروی کشورش شد

همه تلاشم این است که اگر کسی راه و روش زندگی‌ام را خواند، نگوید عمادی فقط متخصص پوست بود، بلکه به حضور و فعالیت‌هایم در کشورهای مختلف گوشه چشمی داشته باشد.


خزرخبر:پزشک بدون مرز ایرانی دکتر سیدناصر عمادی به‎ دلیل حضور در کشورهای مختلف علاوه بر کسب تجربه در زمینه درمان بسیاری از بیماری‌ها و عرضه داروهای ایرانی، مُبلّغ ارزش‌های دینی و فرهنگی‌مان نیز بوده و در چند کشور به پاس مجاهدت‌های این پزشک، نام اهل بیت(ع) را بر مراکز درمانی و بیمارستان‌های خود نهادند؛ سفرهای متعدد این پزشک مازندرانی که به چهره بین‌المللی تبدیل شده، سبب شد تا او با فرهنگ و سنن بسیاری از ملل آشنا شود؛عمادی با قبول زحمت تجربیاتش را چنین روایت کرد.

* میزان معیارها برای دوستی‌ها باید به حداقل برسد

عمادی ابتدا درباره لبنان صحبت به میان آورد و گفت: 33 درصد جمعیت لبنان شیعه، 33 درصد سنی و 33 درصد هم مسیحی هستند، این کشور دو سال رئیس جمهور نداشت ولی به ‌دلیل همدلی‌ای که میان مردم وجود داشت، مشکلی نبود که قابل رفع نباشد.

وی دلیل این موضوع را فعالیت مطلوب احزاب عنوان کرد و افزود: احزاب جایگاه همدیگر را به‌خوبی درک می‌کردند و تفسیری از این موضوع داشتم این بود که در لبنان افراد برای اینکه کنار همدیگر قرار گیرند، حداقل معیارها را رعایت می‌کردند، بیشتر تلاش می‌کنند افراد را جذب کنند و دافعه آنها کمتر است.

پزشک بدون مرز ایرانی خاطرنشان کرد: احترام به ادیان و اصول اجتماعی برای آنها بسیار مهم است که همین موضوع جلوی بسیاری از بداخلاقی‌ها را می‌گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برای تحکیم وحدت نباید چندان در تعیین معیارهای دوستی سخت‌گیری زیادی انجام دهیم، میزان معیارها برای دوستی‌ها باید به حداقل برسد، باید تلاش کنیم که همه را در کنار همدیگر جذب کنیم و از نیرو، تجربه و تخصص همه افراد در کنار همدیگر استفاده کنیم.

* هیچوقت کشور خودمان را فراموش نمی‌کنیم

اظهارات عمادی در ارتباط با فعالیت اقتصادی هندی‌ها ادامه پیدا کرد و گفت: در صحبتی که با فعالان اقتصادی هند داشتم، آنها می‌گفتند که هر جا که حضور پیدا کردیم، محکم، جدی و سرسخت به فعالیت‌مان ادامه دادیم و هر جایی که زمین گرفتیم، یک هندی دیگر را در کنار خودمان آوردیم و سوم اینکه  هیچ‎وقت کشور خودمان را فراموش نمی‌کنیم.

وی به نقل از فعالان اقتصادی هند اضافه کرد: همیشه ما حس می‌کنیم که ریشه در کشور خودمان داریم و باید نسبت به تقویت بنیه اقتصادی‌مان اقدام کنیم.

* می‌توان امیدوار بود

پزشک بدون مرز ایرانی در ادامه به مشکلاتی که در استان مازندران وجود دارد، اشاره کرد، بخشی از اظهارات استاندار را دست‌مایه صحبت‌هایش قرار داد و بیان کرد: اگر واقعاً نماینده دولت یکی از اهدافش را در استان کاهش نگرانی، غم و استرس افراد جامعه قرار دهد و زمینه‌ای را فراهم کند که افراد روحیه شادی داشته باشند، یعنی اینکه به مسائل اجتماعی توجه جدی دارد و می‌توان امیدوار بود که گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: کار و تلاش با عشق و علاقه یکی از نیازهای جامعه ماست و باید فردی که نسبت به این امور توجه دارد، مورد حمایت قرار گیرد.

* چالشی جدی برای استان

عمادی با اشاره به مشکلاتی که در جامعه برای ایجاد شغل وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که شایسته‌سالاری کمتر مورد توجه قرار گیرد، تأکید کرد: این موضوع کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، افراد برای یافتن شغل بدون توجه به تخصص‌شان اقدام می‌کنند و همین موضوع چالشی جدی برای استان است و مانع توسعه همه‌جانبه می‌شود.

وی اضافه کرد: نبود ایده و خلاقیت سبب کاهش راندمان شده و میزان نارضایتی اجتماعی را به همراه دارد، فرد بی‌کفایت که با استفاده از رانت وارد یک اداره شده، می‌تواند با همان رانت به سمت‌های بالاتر هم برسد، پله‌های ترقی ممکن است به ظاهر برای این فرد طی شود اما میزان کارکرد اجتماعی و رضایت‌مندی به حداقل رسیده و حتی تا مرز نارضایتی کشیده می‌شود.

پزشک بدون مرز ایرانی گفت: اگر مسئولان به این دغدغه برسند که برای دست‌یابی به سمت چه نقش اثرگذاری می‌توانند برای رفع مشکل داشته باشند، مازندران به توسعه‌یافتگی مطلوب دست پیدا می‌کند.

* برنامه عملیاتی برای تحصیل‌کرده‌ها وجود ندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اینکه جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان تشنه انتقال تجربیات ناب و دانسته‌های جدیدی هستند، عنوان کرد: این قشر از افراد جامعه در حین انتقال تجربیات منتظر دریافت مصادیق نیز هستند، برای حرف‌ها و صحبت‌های خودمان باید به جوانان الگو و نمونه ارائه دهیم.

عمادی با انتقاد از شیوه آموزشی در مدارس و حتی دانشگاه‌ها بیان کرد: دور و بر ما مسائل تئوری زیادی وجود دارد اما برنامه عملیاتی برای قشر تحصیل‌کرده وجود ندارد، این در حالی است که دانشجویان و دانش‌آموزان خارج از کشور با مشکلات اجتماعی در حین تحصیل آشنا شده و به‌طور عملیاتی با سختی‌ها مواجه می‌شوند.

* جلوگیری از ورود بیماری به ایران

وی با عنوان اینکه همه افرادی که در دنیا زندگی می‌کنند، نسبت به همدیگر مسئولیت دارند، افزود: اگر دانش‌آموخته‌ها و فرهیختگان ما در حوزه پزشکی نسبت به وجود ایدز در شاخ آفریقا احساس خطر کنند، اولاً اقدامی انسانی انجام داده و در ثانی راه ورود ایدز به کشور ما مسدود می‌شود و در نهایت فردی که از کشور خارجی به شاخ آفریقا مسافرت می‌کند، رفتار این فرد در ذهن مخاطبانی که ملاحظات پزشکی را منتقل می‌کند، باقی می‌ماند.

* حضور در روستاهای محروم ایران

پزشک بدون مرز ایرانی در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به حضور او در خارج از کشور در حالی که مردم در استان مازندران هم مشکلات جدی دارند، بیان کرد: برنامه من در ایران این است که هر ماه در یک روستای محروم کشور حضور پیدا می‌کنم، در سه ماه اخیر در روستاهای چوباغ، مالخواست در مازندران و همچنین در یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان حضور پیدا کردم.

* تجلیل‌های فرهنگی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ضرورت حضورش در شاخ آفریقا تصریح کرد: وقتی در آفریقا خدمت می‌کنیم چه ضرورتی دارد که یک کشور مسیحی‌نشین نام اهل بیت(ع) را در سر درِ بیمارستانش نصب کند، این در حالی است که در این کشور سفارت رژیم اشغالگر قدس و دیگر کشورها فعالیت دارند اما در بیمارستان بزرگ این شهر تابلوی امام رضا(ع) با پرچم ایران نصب شده و همین حرکت فرهنگی به نظرم یک دنیا ارزشمند است.

عمادی خاطرنشان کرد: در همان کشور ما 20 سال سفارت داریم اما نتیجه پنج ماه کار انسان‌دوستانه ما این تابلو را در کشور آفریقایی بالا برد، روزانه هزار نفر دم در ورودی این بیمارستان چشم‌شان به تابلو امام رضا(ع) و پرچم مقدس کشور ما می‌افتد؛ در سر درِ یک بیمارستان در کنیا هم نام امام حسین(ع) مزین شده است.

پزشک بدون مرز ایرانی اضافه کرد: حداقل دو اسم ایران و امام رضا(ع) با چشم و گوش این افراد آشنا می‌شود، بعضی‌ها از آنها رفتند و درباره امام رضا(ع) تحقیق کردند و به این امام همام متوسل شدند، حتی یکی از بیماران در آن منطقه اسم «عمادی» را برای فرزندش انتخاب کرد؛ بسیار خوشحالیم که به‌واسطه خدمات انسان‌دوستانه، ایران در آفریقا به‌عنوان نماد صلح و دوستی معرفی می‌شود.

* کسب تجربیات علمی و عملی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران دیگر دلایل حضورش در آفریقا را  کسب تجربیات علمی و عملی اعلام کرد و یادآور شد: در ایران برخی از پزشکان به ‌واسطه مشغله زیاد برخورد مناسبی با بیمار ندارند، اما با حضور در آفریقا و مواجه شدن با حجم انبوه بیماران بر صبر و تجربه این پزشکان افزوده می‌شود، همچنین به‌ دلیل اینکه در فضای سختی قرار می‌گیرند، طبابت در آینده برای‌شان آسان می‌شود و با همه ابعاد و زوایای بیماری آشنا شده و این تجارب برای کشور سرمایه می‌شود.

عمادی افزود: در حال حاضر همه مشاوره‌های بیماران پوستی مبتلا به اچ‌آی‌وی در تهران به بنده ارجاع داده می‌شود، به این دلیل که تجربیات زیادی در این زمینه کسب کرده‌ام و افتخارم این است که به درد یک مشکلی در این مملکت خوردم.

* فروش محصولات دارویی کشور

وی دیگر مزیت‌های حضورش در آفریقا را فروش محصولات دارویی کشور عنوان و اظهار کرد: بنده در زمان حضور در آفریقا داروی ایرانی را با خودم می‌برم، نحوه استفاده از این دارو را برای درمان بیماری‌های متفاوت تجویز کردم و به پزشکان آن کشورها هم آموزش‌های لازم را دادم و به‌ راحتی نسبت به معرفی کالای ایرانی اقدام کردم.

* تقاضای دانشجویان آفریقایی برای حضور در ایران

پزشک بدون مرز ایرانی با اشاره به تقاضای دانشجویان علوم پزشکی آفریقایی پس از حضورم در ایران ادامه داد: وقتی دانشجویان این کشور با خدمات پزشکی ما آشنا شدند، نسبت به حضور در ایران اقدام می‌کنند، حضور دانشجوی خارجی اهل آفریقا زمینه ارزآوری مناسبی را فراهم می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: پس از حضور در این کشورها وزیر بهداشت کنیا و بروندی خواستار حضور دانشجویان کشورشان برای آموزش در ایران شدند.

عمادی تصریح کرد: برای انتقال دارو باید خودمان نسبت به نحوه استفاده از آن و آموزش‌های لازم اقدام کنیم، برای پذیرش دانشجو نیاز داریم استعدادهای‌مان را معرفی کنیم و برای کسب تجربه نیز باید در محیطی که بیماری وجود دارد، حضور پیدا کنیم.

* حضور در افغانستان و تجربه ارزشمند دیگر

وی درباره تجربیات حضورش در افغانستان و آشنایی با بیماری سالک گفت: اشکال عجیب و غریب سالک را در افغانستان دیدم و به ‌دلیل تجربیاتی که داشتم، توانستیم نسبت به درمان این بیماری در شهر زلزله‌زده بم در همان دوران بعد از زلزله اقدام کنم، به این دلیل که در شرایط سخت، انبوه بیماران افغانستانی را دیده بودم.

* خصائص اخلاقی را به‌خوبی پرورش دهیم

پزشک بدون مرز ایرانی اضافه کرد: همه تلاشم این است که اگر کسی راه و روش زندگی‌ام را خواند، نگوید عمادی فقط متخصص پوست بود، بلکه به حضور و فعالیت‌هایم در کشورهای مختلف گوشه چشمی داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: اگر بنده در همین مازندران یا تهران طبابت کنم، روزی یک ژل تزریق کنم و یک کاشت مو انجام دهم، حداقل به لحاظ مالی بی‌نیاز می‌شوم اما معتقدم اگر قرار باشد حرفی در دنیا داشته باشیم، باید تلاش کنیم و در سختی روزگار صاحب تجربه و علم شویم.

عمادی با اشاره به اینکه روح و روان افراد در جامعه باید آرامش خاصی داشته باشد، بیان کرد: وقتی کار و تلاش عاشقانه باشد، نتایج مثبت حاصل می‌شود اما وقتی روح و روان ناآرام باشد، باری به هر جهت است.

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم خصائص اخلاقی را به‌خوبی پرورش دهیم که جامعه به این موضوع نیاز مبرم دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :