آخرین عناوین

پنجشنبه 17 اسفند 1396-14:1 کد خبر:50722

عبارت گزارش می دهد:

خریدارانی که به تماشاگر بدل شده اند/ سال ۹۷، سال دشوار اصناف مازندران

بسیاری از مغازه دارها معتقدند مردم بیشتر برای قدم زدن و تماشا کردن به بازار می‌آیند و امسال یکی از دشوارترین عیدهای مالی برای بازار است.


خزرخبر: به شب عید چیزی نمانده و این روزها بازارها در تمام کشور منجمله مازندران حسابی داغ است.

بساط دست فروش ها همه‌ی پیاده‌روهای پرتردد استان را فرش کرده است و مغازه دار ها هم حراج کرده اند.

بیشترین فروش متعلق به صنف خشکبار و شیرینی است و آنچه با کاهش چشمگیری مواجه شده فروش البسه و لوازم تزیینی است.

کالا هایی که در سالهای قبل رونق زیادی داشتند اما مشکلات مالی امسال باعث شده خانواده ها دست به عصا شوند.

بسیاری از مغازه دارها معتقدند مردم بیشتر برای قدم زدن و تماشا کردن به بازار می‌آیند و امسال یکی از دشوارترین عیدهای مالی برای بازار است.

به گفته یکی از فروشندگان در پاساژ الهیه ساری، علی رغم شکستن قیمت ها مردم تمایلی برای خرید ویژه از خود نشان نمی‌دهند و اصلی ترین دلیل این امر را کمبود نقدینگی در بازار می‌داند.

یکی دیگر از فروشندگان البسه در همین پاساژ از کاهش چشمگیر خرید لباس مردانه میگوید و تأکید میکند: خانواده ها اول برای فرزندانشان لباس می‌خرند و اگر چیزی ماند خودشان خرید می‌کنند.

یکی از خیاط های باسابقه در پاساژ مسچی ساری نیز گفت: قبلاً رسم بود که مردها همیشه برای عید کت و شلوار نو می‌دوختند اما امسال خیلی‌ها از همان لباس سال قبل استفاده میکنند و بازار امسال به رونق سال های قبل نیست.

متاسفانه در همین وضعیت متزلزل و راکد هنوز کارگران بسیاری در مازندران هستند که چندماه است حقوق نگرفته‌اند و از طرفی دیگر برخی از کارگران بیکار شده در گذشته که از حقوق بیکاری استفاده میکردند حالا مهلت قانونی پرداخته هایشان به سر آمده و دم عید جیبشان خالی است.

یکی دیگر از مشکلات جدی بازار مازندران به ویژه‌ در ساری اشغال شغل های مختلف توسط غیربومی هاست که به تجارت بازاریان قدیمی مرکز استان آسیبی جدی زده است.

بسیاری از شیرینی فروشی های ارزان در بهترین و شلوغ ترین نقاط شهر در اختیار غیربومی ها به ویژه خراسانی هاست و از طرفی دیگر نیز بسیاری از دست فروش ها از استان های دیگر به ویژه سمنان، خراسان جنوبی، کردستان و کهکیلویه و بویراحمد به مازندران و ساری آمده اند.

در چند سال گذشته افزایش تعداد رستوران ها و غذاخوری هایی که توسط غیربومی ها ایجاد و اداره می‌شود باعث شده که هم کیفیت غذا نازل شود و هم قیمت های بی دلیل ارزان گردش مالی این بخش پردرآمد را مختل کند.

خوشبختانه همچنان رستوران های لاکچری شهر در اختیار ساروی هاست اما رشد غذاهای ارزان قیمت و بیرون بر بی‌کیفیت می‌تواند خوشنامی ساری در این زمینه را تحت تأثیر قرار دهد.

با وضعیت فعلی که کارمندان عیدی را گرفته‌اند و کارگران هم همینطور، دیگر نمی‌توان توقع جهش چشمگیری را در دو هفته باقیمانده داشت.

با عنایت به خواب منطقی بازار در ماه های ابتدایی سال، پیش بینی ما این است که سال ۹۷ سال دشواری برای اصناف مازندران خواهد بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :