آخرین عناوین

دوشنبه 21 اسفند 1396-9:8 کد خبر:50775

مازندران در جمع بدترین استان های ایران/آقای استاندار دوباره تیم بازنده را به میدان نفرستید

آنچه انتظار می‌رود این است که تیم جدید استانداری مازندران این مسئله را دریابد که اصلی ترین مشکل مازندران این است که کار دست کاردان نیست،به نظر نمی‌رسد فهم این مسئله چندان دشوار باشد.


به گزارش خززخبر و به نقل از عبارت، نتایج کلی پژوهش توسعه انسانی در کشور که در فصل‌نامه «پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی» وابسته به دانشگاه پیام نور منتشرشده نتایج جالبی را به دست می‌دهد.

نتایجی که سایت خبری،تحلیلی و پژوهشی ما در زمستان سال گذشته آن را در مورد مازندران پیش بینی کرده بود و همان موقع با انتقاد شدید استاندار وقت مازندران و مجموعه استانداری مواجه شد که ما را متهم به دروغگویی کرده بودند.

براساس این گزارش، مازندران برخلاف برخورداری از مواهب طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی به شدت از نظر توسعه‌ی نیروی انسانی با چالش مواجه شده بود.

بررسی‌ها نشان می‌داد که از زمان روی کارآمدن ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در دولت اول روحانی هرروز وضعیت توسعه نیروی انسانی در مازندران بدتر میشد و کار در نهایت به جایی رسید که مازندران هنگام خداحافظی فلاح در بدترین شرایط خود( بعد از جنگ) از نظر این شاخص مهم قرار داشت.

پارتی بازی، جایگزین کردن رابطه بجای ضابطه، استفاده از نیروی‌های غیرکارامد و غیرمتخصص به جای نیرو‌های توانا در پست های مهم، عدم توجه به نخبگان جامعه، گوشه نشینی روزنامه نگاران باکیفیت و در عوض فربه کردن نیروی انسانی غیرمتخصص و رانت گرا در رسانه ها، بعلاوه نبود طرحی مناسب و کارآمد در حوزه ارتقاء امنیت شغلی نیروی انسانی متخصص موجب گسترش بی سابقه مهاجرت نخبگان از مازندران شد.

در همان زمان معاون سیاسی امنیتی وقت استانداری علیرغم تنذیرهای فراوان عبارت این موضوع را جدی نگرفت و دانشگاه مازندران نیز ازجمله مقصران وضع موجود شناسایی شد.

این دانشگاه بعنوان پیشرو توسعه‌ی انسانی دانش محور هرگز نتوانست مسئولان ارشد استانی را راضی به استفاده از نیروی انسانی متخصص و تغییر جهت تسهیلات بانکی از سمت تولیدپوشالی به استارتاپ ها و شرکتهای دانش‌بنیان کند.

حالا بررسی‌های تازه و علمی پژوهشگران از استانهای مختلف ایران حکایت از این دارد که استان‌های البرز و تهران ازنظر توسعه انسانی بالاترین کارایی را دارند و از طرف دیگر استان‌های کردستان، مازندران و لرستان ازنظر توسعه انسانی نسبت به سایر استان‌های کشور در جایگاه بدتری قرار دارند

قرار گرفتن نام مازندران در استان های کم برخوردار و توسعه نیافته ای نظیر کردستان و لرستان آنقدرعجیب است که مثلاً روزی آمریکا در کنار مثلا بوسنی و هرزگوین قرار گیرد.

در پایان آنچه انتظار می‌رود این است که تیم جدید استانداری مازندران این تهدید بزرگ را جدی بگیرد و این مسئله را دریابد که نخستین و اصلی ترین مشکل مازندران این است که کار دست کاردان نیست.

به نظر نمی‌رسد فهم این مسئله چندان دشوار باشد، هرچند برای استانداری مازندران در دولت یازدهم دشوار بود،تیمی که هنوز بخش زیادی از ترکیبش حفظ شده و این یعنی فرستادن دوباره یک تیم بازنده به فینال.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :