آخرین عناوین

دوشنبه 21 اسفند 1396-16:22 کد خبر:50787

رئيس كل دادگستری مازندران مطرح کرد:

یک بام و دو هوا در برخورد با مردم معنی ندارد/سوءاستفاده افراد ذی‌نفوذ از منابع طبیعی

رئيس كل دادگستری مازندران گفت: مواردی وجود دارد که متنفذین در حال سوء هستند و مسئولان از آنان حمایت می‌کنند اما با قشر ضعیف جامعه به شدت و براساس قانون برخورد می‌شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ،  محمدعلی تقوی‌فرد در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال به انتقاد از عدم برنامه‌ریزی مناسب در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست پرداختند.

وی در ادامه به شرح و تفسیر آیه 11 سوره فتح پرداخته و گفت: که تمام موجودات مشغول و سرگرم هستند و هیچ موجودی بیکار نیست و همه به نوعی اشتغال و سرگرمی دارند، شغل با غلفت سازگار است یعنی شغل با بی‌هوشی جمع شدنی است ولی انسان به عنوان حیوان ناطق، می‌تواند هم مشغول باشد و هم در مورد رسیدن به هدف، به هوش باشد که شغل، از موجودیت حیوانی انسان نشات می‌گیرد و قرآن نیز شغل را سرگرمی معرفی می‌کند، به خاطر همین در آیه مربوطه می‌فرماید که اموال و اهل و عیال، ما را مشغول کردند تا از رسیدن به هدف غفلت نمائیم پس اشتغال انسان نوعی سرگرمی بوده و تمام انسان‌ها و موجودات دنیا نیز سرگرم کارهای روزمره هستند.

رئیس کل دادگستری مازندران ادامه داد: اگر ما هم فقط به صرف اشتغال بدون در نظر گرفتن هدف بپردازیم به مانند حیوانات می‌شویم چون اشتغال صرف در شان حیوانات است و خداوند در خصوص انسان می‌فرماید انا لله و انا الیه راجعون، پس انسان از خداست و باید به سمت خدا برود و هدف انسان باید حرکت به سمت خدا باشد.

این مسئول در ادامه افزود: با این اوصاف می‌توان گفت که اشتغال مربوط به حیوانات و جامدات و گیاهان بوده، چون انگیزه و هدف و هوشیاری ندارند، عبادت توجه می خواهد و باید با قصد و نیت صورت گیرد و هر عملی که بدون قصد عبادی باشد، حتی عبادات، مشغولیت است پس باید همه کارهای ما، عبادی باشد و اگر اشتغال ما، بدون توجه باشد مانند حیوان، در حد اشتغال باقی می‌ماند و به عنوان خدمت و عبادت در نظر گرفته نخواهد شد و این ارزشمند نیست پس ما باید اشتغال را تبدیل به عبادت کنیم تا به هدف نهایی خود برسیم.

تقوی‌فرد با تقدیر و تشکر از زحمات جعفری دادستان سابق مرکز استان، حسینی عالمی را معرفی و دستور کار جلسه را قرائت کردند.

وی با انتقاد جدی از بی‌برنامه بودن کارها در سطح کلان و خرد به بیان این نکته افزود: هنوز برنامه اجرایی از سوی مجلس و دولت برای حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی چه در سطح استان و چه در سطح کشور ساخته و پرداخته نشده است، چرا در عرض 40 سال گذشته یک برنامه مناسب برای منابع طبیعی تهیه و تدوین نشده است؟

چرا در طول این سال‌ها تجهیزات، امکانات و بودجه مناسب به منابع طبیعی اختصاص داده نشده است؟ در حال حاضر هم یک برنامه حساب شده و مناسب و جامع و اطمینان بخش برای سال‌های آتی در حوزه منابع طبیعی وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری مازندران اظهار کرد: باید دولت به فکر منابع طبیعی باشد سازمان منابع طبیعی حتی در زمینه واریز هزینه‌های دادرسی و یا هزینه‌های کارشناسی در پرونده‌ها با مشکل مواجه بوده و دولت تقریباً پولی برای این مسائل در نظر نگرفته است.

این مسئول تصریح کرد: دولت و مجلس باید برای پرونده‌های مربوط به منابع طبیعی بودجه مناسب و کافی در نظر بگیرند چطور می‌شود که بانک‌ها تسهیلات من غیرحساب به افراد خاصی می‌دهند اما به حوزه منابع طبیعی می‌رسد دولت اعلام می‌کند که بودجه ندارد،سازمان منابع طبیعی و نیروی انتظامی و دادگستری در حال حاضر و با شرایط موجود با چنگ و دندان در حال حفاظت از منابع طبیعی می‌باشند.

تقوی‌فرد افزود: عدم برنامه‌ریزی مناسب مشکل اصلی منابع طبیعی است مواردی وجود دارد که متنفذین و افراد ذی نفوذ در حال سوء استفاده از منابع طبیعی هستند اما مسئولان از آنان حمایت می‌کنند اما وقتی با قشر ضعیف جامعه به شدت و براساس قانون با او برخورد می‌شود این یک بام و دو هوا در برخورد با مردم معنی ندارد.

وی بیان کرد: در حوزه محیط زیست هم شاهد همین عدم برنامه‌ریزی‌ها هستیم در استان حدود 116 رودخانه وجود دارد به جرأت می‌توان گفت که در هیچ کدام از این رودخانه‌ها، قوانین زیست محیطی حاکم نیست یا در زمینه زباله 40 سال است که هیچ سامان‌دهی وجود ندارد اما بر عکس به انتخابات که می‌رسیم غالب کسانی که نامزذ انتخابات شدند نه تنها هیچ کوتاهی صورت نمی‌گیرد بلکه زیاده‌روی نیز در آن انجام می‌دهند و براساس نظر کارشناسان زیست محیطی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات غیرطبیعی، رها کردن زباله در منابع طبیعی است.

این مقام قضایی ارشد استان در مورد موضوعات و دستور جلسه گفت: دادستان‌های سراسر استان در خصوص برخورد با خودروهای حمل چوب و همچنین نسبت به سامان‌دهی این خودروها باید با جدید ورود کنند.

تقوی‌فرد یادآور شد: دادستان‌های شهرستان های ساحلی در سراسر استان باید با تمام توان با ادارات منابع طبیعی همکاری ویژه داشته باشند و بعد از آزادسازی سواحل باید این سواحل آزاد شده، سامان‌دهی شود و برای طرح‌های عام المنفعه اختصاص یابد.

وی گفت: دادستان‌های سراسر استان به ‌طور جد با صیادانی که از تاریخ 20 اسفند 96 تا 15 اردیبهشت 97 که زمان شیل‌گذاری ماهی‌های استخوانی است و در رودخانه‌های مشخص شده استان، برخورد کنند و اجازه صید در این ایام را به هیچ وجه ندهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :