آخرین عناوین

شنبه 21 تير 1393-16:48 کد خبر:508

حسن رمضانزاده

چرایی های دین گریزی جوانان ایرانی در عصر حاضر ؟؟؟

پالایش غلطی که فرهنگ نوبنیاد و بی اساس ابتذال غرب به ارمغان آورد ،اینکه چرا و چگونه جوانان کشور اسلامی از مهمترین مسئله اعتقادی خود فرار می کند و ....


خزرخبر- گریختن جوانان امروزی از دین که  مفهوم تازه ای را در عرصه فرهنگ دینی با عنوان  دین گریزی وارده کرده از دغدغه های جوامع مذهبی در ایران محسوب میشود .

پالایش غلطی که فرهنگ نوبنیاد و بی اساس ابتذال غرب به ارمغان آورد ،اینکه چرا و چگونه جوانان کشور اسلامی از مهمترین مسئله اعتقادی خود فرار میکند و تلاش دارند تا گرایش و مسیر دیگری را به عنوان سنبل هدایت و یا ترقی اعتقادی خود انتخاب کنند سوالی است که افکار اسلامی و مراجع امور دینی و حتی برخی از علمای سایر ادیان را به خود معطوف ساخت .

بی شک یکی از عوامل این آسیب اعتقادی در تمایل  عقاید جوان به فرهنگ بیگانگان نهفته است ، حال اینکه تا چه حد این فرهنگ آدمی را پذیرفته و ارزش انسانی برای انسان قائل هست جای تردید و سوال است.

نکته اینجاست که افکار نوظهور جوان ایرانی بر این تصور است که ارزشهای تعریف شده و ممهور به فرهنگ اصیل اسلامی دامنه ارتباطات خیلی از امور دنیایی را کوتاه کرده و روابط انسانها را مختصر به پردازش شخص به ضروریت های که شاکله دنیایی ندارد و صرفا به سیر طریق اخروی را به همراه دارد که این در پیشگاه عقاید نوظهور  و مدرن جوان سیر تکاملی بیهوده و بریدن از همه لذایذ دنیایی است  که بر این اساس و به دلیل تنوع خواهی خود و نوع  تنوع پذیری در چهره فرهنگ بی اصالت غرب که در شاکله خود مشخصه ولنگاری ، ابتذال ، نیاد فریبی ، روابط غیر شرعی و انسانی ، بی بندباری ، لابالی گری ، خود اختیاری ، غشی جنسی و روابط آزاد دو جنس مخالف و دهها عوامل پوچ گرایانه ، به همراه دارد ، جوانان را از حدود دین و اعتقادات اصیل اسلامی دور کرد .

از جمله این مصادیق میتوان  به نوع تبلیغات رسانه ای در قالب های مختلف هنری و فناوری اشاره کرد، به نوعی اینکه از افکار  پذیرفته که جامعه غربی یک جامعه ارزشمند ، تابع قوانین ، دارای ارزشهای که مردم به آن احترام می کنند ، جامعه ای   اهل صداقت ، خوش خلقی ، دارای  روابط درست جنسی ، حافظ حقوق هروندی و ... است ، اما با کمی تامل  صادقانه و بی سانسور رسانه ای و با بررسی برخی از گفتمان  اجتماعی  غربیون همراه با تعقل درست و اصولی در می یابیم که جامعه غرب تافته جدا بافته نیستند و اصالت متفاوت از دین ما دارند خیر .

این نیست که فرهنگ نا کجا آباد غرب فرهنگ درست باشد و فرهنگ دینی و با اصالت ما نادرست ،  الگوهای انسانی فرهنگ اسلامی الگوهای  برگرفته از کتاب خدا و سیره اولاءالله است این درحالی است که الگوهای غربی الگوهای برگرفته از مکاتب مارکسیستی ، لیبرالی ، فمنیستی ، داروینی و کانتی و .. است .  حال چرا جوان به دنبال این؟؟  

1 – تناقض  بین قول و عمل که متاسفانه امروزه در هر صنف و قشری بیشتر دیده میشود.       

2 – عدم آشنایی کافی و وافی جوانان و عدم تقریب آنان به امور دین که این امر به دلیل عدم تمکین به مبانی اسلام از جمله مساجد و محافل های مذهبی است

3 – برنامه ریزی درست مهاجمان فرهنگی علیه  جوانان ایرانی که با در اختیار گرفتن نوین ترین ابزار رسانه ای آنرا به اجرا در آوردند   نحوی که بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان فرهنگ و رسانه ، بیش از 2000 رسانه علیه عقاید جوانان ایرانی در حال فعالیت هستند


4 - گرایش فطری جوانان به  مسائل آزادی و تنوع خواهی که باید در این حوزه برنا مه ریزی درست در قالب رفع نیاز های جوانان فراهم ساخت .

 
5 – بی مبالاتی و بی تفاوتی خانواده ها نسبت به مسائل دینی و عدم رعایت اصول اولیه رفتارهای اجتماعی در بطن خانواده

 
6 – وجود سوالات و شبهات مختلف در بین جوانان که متاسفانه به دلایلی به برخی از این سوالات پاسخ صحیح داده نشده است که در این بخش باید متولیان امور دینی رابطه بین جوانان و خودشان را نزدیکتر به نحوی که مسائل و شبهات در کمترین زمان ممکن و با ابزار های نوین رسانه در قالب های مختلف پاسخ داده شود ک متاسفانه به دلیل اداری کردن برخی از مسائل فرهنگی و دینی در این بخش به دلیل موازی کاری ها و غفلت های سیاسی و غیره کمتر شاهد رشد و تکامل هستیم .

7 -  عدم شناخت صحیح فرهنگ غرب که عمدتا از طریق برنامه های شعاری و تبلیغی رسانه های غربی در قالب حباب شیشه ای به جوانان تزریق میشود این در حالی است که خیل اعظمی از جوانان کورکورانه و بدون شناخت اهداف و متون بطنی از این فرهنگ باطله ، به سمت و سوق آن کشیده میشوند .

 

 8 – بروز مشکلات اقتصادی و وجود فقر و عدم تامین عوامل امرار و معاش در جامعه متاسفانه این خطر جدی است که جامعه را از تعامل جوانان به امور دینی دور کرده است که یکی از این مصادیق میتوان به عدم اشتغال ، عدم ازدواج و عدم مسکن جوانان اشاره کرد .

9 – آزادی و ابتذال و بی بندباری در غرب ، گرایش جوانان به رابطه های پنهانی و مسائل ابتذال ، استقبال کشور های غرب به نخبگان و به کارگیری آنان در برنامه های اضاله فرهنگی علیه ایران ، پیشرفت تکنولوژی در صنایع غرب و در اختیار گرفتن این صنایع  برای رسیدن به مقاصد تهاجم فرهنگی خود ، پوشش رسانه ای جامعه غرب برای بد نشان دادن چهره علما و منادیان دینی جامعه تشیع به ویژه ایران در کشورهای غربی و منطقه ای ، ایجاد شکاف بین عالمان دینی و جوانان از سوی مهاجمان فرهنگی با تبیین ناکارآمدی و شایعات مختلف و منصوب کردن آن به این عالمان در جامعه ایرانی جهت بدبین کردن جوانان ، کوتاهی مسئولان کشور در امور دینی که به نوعی آب در زمین دشمن می ریزند تا بذر  ابتذال و بی بندباری رشد کند ، سانسورهای رسانه ای از عملکرد دینی و فرهنگی جامعه تشیع در برنامه های خبری و رسانه خود از سوی رسانه های معاند اسلام و...... از جمله دیگر عوامل دین گریزی جوان است که البته اگر بخواهیم بیشتر متمرکز شویم به صدها عوال دیگر برخورد کنیم .

 
اما چه باید کرد ؟

 این سوالی است که باید امروز در کاهش دین گریزی مورد توجه قرار گیر تا باشناخت کامل نسبت به آسیب های بیان شده راه کار های مفیدی ارائه شود ، به بیان دیگر عواملی که در جلوگیری از غرب گرایی جوانان و فرار آنان از مقوله دین موثر است باید معرفی شود که درذیل به صورت خلاصه بیان میشود:

1-  تقويت بينش ديني و سياسي جوانان و شناساندن فرهنگ غرب به آنان


2 - زدودن فقر اقتصادي و ايجاد اشتغال سازنده و مفيد


3 -. ارائه الگوهاي مناسب به جوانان


4 -  مشاهده سازگاري بين قول و عمل در بين مدعيان دين


5 -  ايجاد زمينه هاي مناسب براي رشد علمي جوانان و بخصوص نخبگان

 
6 -  ايجاد امكانات ورزشي و محل هايي مناسب براي تفريح سالم جوانان 


8 -  پيش گيري از نفوذ عوامل فرهنگي دشمن

9 – در اختیار گذاشتن تمامی اعتبارات فرهنگی و علمی و فناوری ببرای حوزه جوان و امور دینی

10 – تنبیه و توبیخ دستگاه های متولی فرهنگی و حتی دینی در صورت کوتاهی در این حوزه

11 – ایجاد عدالت اجتماعی بین مردم و مسئولان و رفع تجمل گرایی و پول شوی در بین مسئولان

12 – رابطه تنگاتنگ عالمان دینی و متولیان ارشد حوزه دینی با جوانان حتی با کوچکترن موضوع

13 -  معرفی نماد های درست دینی و چهره اصلی و زیبای اسلام در جامعه به خصوص در اذهان جوانان

14 – رفع شکاف طبقاتی در جامعه و گستردگی نیازهای جامعه برای رفع موانع دین گریزی

15 – یکسان سازی فعالیت های فرهنگی و دینی برای دستگاه های اجرایی حوزه دین و فرهنگ یعنی حذف موازی کاریها

16 – برخورد جدی و قضایی با عوامل بی دینی در جامعه در همه صنوف

17 – رفع ارتشاء ، ربا، اختلاس ، مفاسد اقتصادی ، مفاسد فرهنگی و دینی در جامعه

18 – اعتماد سازی فعالان حوزه دینی در بین جوان و.....


بطور کلی باید گفت آنچه بیان شد ، چنين مي توان نتيجه گرفت كه از عوامل اصلي دين گريزي جوانان نوع ناسازگاري ميان قول و عمل كساني است که متولیان دین و فرهنگ در جامعه ایرانی هستند ،اگر چه مسائلی چون  غفلت، جهل و عدم تفكر جوانان درباره دين، و يا تهاجم فرهنگي نيز تأثير اساسي و فراواني در اين فرايند دارند.

به هر حال، از بهترين و اصلي ترين راه ها براي جلوگيري از دين گريزي جوانان نشان دادن يك الگوي مناسب براي جوان مي باشد  و ایجاد رابطه تنگاتنگ با  مناديان دين و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند باشد به نوعی باید الگوهای قرانی و دینی باید همراه در عمل و روابط اجتماعی از منظر جوان دیده شود چراکه عالمان دینی و فرهنگی  پيش از اينكه جامعه را تبليغ كنند به فكر تزكيه و تهذيب نفس خود باشند تا مشمول آيه شريفه (لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ) (صف: 2) نگردند.

 البته علاوه بر تقويت بينش ديني و سياسي جوانان و زدودن فقر اقتصادي و ارائه الگوهاي مناسب به جوانان باید از شاخصه اصلی ،مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • ساناز
    يکشنبه 12 شهريور 1396-23:1


    خدایا من تو را می پرستم . حالا تو هر دینی که باشه پرستش خدا وجود داره ولی این اسلام دروغین زن را فدا کرده از اینکه یک زنم احساس حقارت می کنم . اخر کدام قانون به نفع زن هاست ؟. دیه . ارث. حجاب . ایا زن وزیر می شود . قاضی و یا ریس جمهور ؟. در حال حاضر در حال احیای چند همسری هستند .زن شده بدبختی در دست اقایان .