آخرین عناوین

جمعه 25 اسفند 1396-18:37 کد خبر:50854

انتقاد مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

حل مشکل زباله مازندران در حد وعده باقی مانده است

مدیرکل محیط زیست مازندران با انتقاد از وعده های عمل نشده مسئولین، گفت: قول‌های زیادی در زمینه حل معضل زباله داده شد ولی از بس این قول‌ها به موقع انجام نشده ما اعتمادی به این قول‌ها نداریم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، بهار طبیعت در راه است و مسافران و گردشگران بسیاری وارد دیار سرسبز مازندران می‌شوند تا ساعاتی را به خوشی و تجربه خاطراتی خوب پشت سر بگذارند.

مطمئنا بیشتر مردم مایل هستند حتی اگر هم برای ساعتی اندک باشد ساعتی را با دور شدن مشعله‌های ذهنی در جنگل‌ها بگذرانند و به‌طور حتم نیز می‌توانند از طراوات و شادابی طبیعت لذت ببرند.

برخی افراد تنها به فکر خوشحالی زودگذر خود هستند و بدون توجه به طبیعت زباله‌های خود را به‌ راحتی در کنار رودخانه‌ها، راه‌ها و کنار درختان رها می‌کنند و نمی‌دانند و حتی یک لحظه به این موضوع فکر نمی‌کنند که این زباله‌ها چه بلایی بر طبیعت و سایر جانداران وارد می‌کند.

زباله‌ همچنان در طبیعت مازندران تلنبار می‌شود و حتی برخی از زباله‌ها تا قرن‌ها در محیط باقی خواهد ماند و اگر این روند تداوم یابد شاید دیگر اثری از سرسبزی باقی نماند و به روزی می‌رسیم که طبیعت زیر کوهی از زباله مدفون می‌شود.

در تمامی شهرهای مازندران مشکل زباله داریم و با وجود اینکه صحبت‌ها و وعده‌های بسیاری در ارتباط با حل این مشکل داده شده ولی می‌بینیم این مشکل به خودی خود باقی است.

براساس این گزارش‌، مردم مازندران روزانه ۳هزار تن زباله تولید می‌کنند که این آمار در ایام نوروز حتی ۱۰ برابر می‌شود که بارمضاعفی را بر کارکنان شهرداری‌ها تحمیل می‌کند ولی با این وجود هنوز تدبیری جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

صحبت‌هایی در ارتباط با راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز، کمپوست، تفکیک زباله از مبدا و سایر شده ولی بازهم می‌بینیم زباله در راس مشکلات مازندران است یعنی این اقدامات نتوانست بخشی از این معضل حل کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره ، گفت: بحث مدیربت پسماند در کارگروه مدیریت پسماند استان در حال پیگیری است و دستگاه مکلف در این زمینه محیط زیست نیست بلکه باید در این زمینه شهرداری‌ها پاسخگو باشند که چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با طرح این سوال که چرا این همه سال پسماند جز اولویت نخست نیست، گفت: شوراهای شهر و روستا، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه راه‌ها به شدت مشکل داریم، اضافه کرد: اداره کل راهداری باید در این زمینه پاسخگو باشد که در این باره دغدغه‌ای ندارند.

* چرا باید زباله‌ها را به‌صورت غیربهداشتی در جنگل‌ها دفن شوند؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با طرح این سوال که چرا باید زباله‌ها را به ‌صورت غیربهداشتی در جنگل‌ها دفن شوند و چرا طی این سال‌ها اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته است، اظهار کرد: با وجود اینکه قول‌های زیادی در این زمینه داده شده ولی از بس که این قول‌ها به موقع انجام نشد ما اعتمادی به این قول‌ها نداریم.

این مسئول تصریح کرد: طبق قانون همه افرادی که تخلف می‌کنند را به دادگاه اعلام می‌کنیم ضرورت دارد برای یک بار برای همیشه مشکل زباله در استان حل شود ولی تا الان اتفاق خیلی خاصی نیفتاده است؛ حتی آنهایی که می‌گویند می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم بعد از گرفتن مجوزها می‌روند و دیگر خبری از آنان نیست و این یک پارادوکسی در استان است.

ابراهیمی‌کارنامی با تاکید بر اینکه به‌عنوان ناظر عالی قانون مدیریت پسماند پیگیر مطالبات مردم هستیم، خاطرنشان کرد: اما ما مرجع صدور حکم و برخورد نیستیم و مهم‌ترین موضوع این است که باید مطالبه مردمی از شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها دنبال شود.

امیدواریم برای همیشه به مشکل زباله در مازندران پایان داده شود نه اینکه هر روز شاهد از بین رفتن طبیعت مازندران و به دنبال مشکلات زیست‌محیطی باشیم که سلامت تمامی انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :