آخرین عناوین

يکشنبه 5 فروردين 1397-15:38 کد خبر:50939

خبرگزاری مهر گزارش می‌دهد:

عیدگردی آتش در جنگل های مازندران/ راشها می سوزند

نوروز برای جنگل‌های هیرکانی خوش‌یمن نبود و در چند روز گذشته آتش در مناطق مختلف جنگلی مازندران شعله‌ور شد.


خزرخبر: سری جدید آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی و خزری مازندران از یک‌شب قبل از سال‌تحویل شروع شد و کماکان ادامه دارد،جنگل‌های کلاردشت، عباس‌آباد، رامسر، مرزن‌آباد، کجور و نوشهر در غرب مازندران در شب و روزهای گذشته نوروزی عمداً یا به دلیل افزایش دمای هوا طعمه حریق شدند و بخشی از بکرترین جنگل‌های خزری دچار آتش‌سوزی شد.

افزایش دما هوا در روزهای اخیر، بی‌احتیاطی مسافران و طبیعت گردان از یک‌سو و کمبود امکانات نظیر نداشتن پت هوایی و بالگرد برای اطفای حریق، حراست و حفاظت از جنگل‌های هیرکانی را برابر طعمه‌های حریق مشکل کرده است.

اولین آتش‌سوزی سری جدید، در ۶۰۰ متری از سطح دریا و در جنگل‌های عباس‌آباد رخ داد و جواد جلالی، رئیس اداره منابع طبیعی عباس‌آباد، ازتقاع منطقه آتش‌سوزی را حدود ۶۰۰ از سطح دریا اعلام کرد و افزود: آتش‌سوزی به‌ صورت سطحی است و تاکنون یک اصله درخت انجیلی به قطر ۷۰ سانتی‌متر طعمه حریق شد.

وی تصریح کرد:عامل انسانی منجر به این آتش‌سوزی شده و مشخصاً بی‌احتیاطی دامدار دخیل بوده است.

جواد جلالی در ادامه اظهار داشت: آتش‌سوزی از پوشش خشک کف جنگل آغاز شد و با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه اطراف کانون آتش‌سوزی حدود سه هزار مترمربع پاک‌سازی شد تا از شیوع آتش به سایر نقاط جنگلی پیشگیری به عمل آید.

دومین آتش‌سوزی سری جدید جنگل‌های هیرکانی نیز، قبل از سال‌تحویل در جنگل‌های کلاردشت رخ داد و بعد از ظهر روز ۲۹ اسفند ۹۶ یک فقره آتش‌سوزی در جنگل تی چالک مکارود حوزه استحفاظی کلاردشت به وقوع پیوست که با حضور به‌ موقع مأمورین منابع طبیعی و نظارت طرح‌ها تا زمان تحویل سال مهار و کاملاً اطفاء شد، این آتش‌سوزی به ‌صورت سطحی و عامل انسانی در بروز حریق نقش داشته است و هزار متر از پوشش جنگلی خاکستر شد.

سومین روز از عید نوروز برای جنگل‌های هیرکانی روز خوبی نبود و از صبح این روز شاهد وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های کجور و مرزن‌آباد بودیم.

مهرداد خزایی پول رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس اظهار داشت: به‌محض اطلاع از وقوع این دو حادثه، همکاران ما در قالب چند اکیپ، از منابع طبیعی و آتش‌نشانی مرزن‌آباد به منطقه اعزام شدند و خوشبختانه توانستند با همکاری نیروی‌های مردمی عملیات اطفای حریق را با موفقیت به پایان برسانند.

وی افزود: ولی آتش‌سوزی منطقه برآر همچنان ادامه دارد و اکیپ‌های منابع طبیعی و آتش‌نشانی به آنجا اعزام‌شده‌اند و هنوز به منطقه آتش‌سوزی نرسیده‌اند و سطح آتش‌سوزی و آسیب‌های واردشده بعد از انجام کارشناسی‌های لازم، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خزایی پول، از همه مردم و گردشگران عزیز تقاضا کرد تا هنگام حضور در جنگل‌ها و مراتع از روشن کردن آتش خودداری کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس در پایان اعلام کرد که در صورت بروز هرگونه آتش در اراضی ملی مراتب  به شماره تلفن گویا ۱۵۰۴ اطلاع‌رسانی شود.

همچنین روز شنبه دو هزار متر از جنگل‌های رامسر نیز طعمه حریق شد و حمیدرضا رحیمیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامسر از آتش‌سوزی دونقطه از جنگل‌های این منطقه خبرداد و افزود: بیش از دو هزار متر از جنگل‌های منطقه جاده جنگلی جواهرده و اشکته چال طعمه حریق شد.

وی گفت: بی‌احتیاطی گردشگران و وزش باد شدید در تشدید آتش‌سوزی مؤثر بوده است.

درختان راش و ممرز هلی چال آسیب دید

علاوه بر رامسر، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر-رویان نیز با اشاره به وقوع آتش‌سوزی شب گذشته در جنگل خانیکان نوشهر موسوم به "هَلی چال"، سطح این آتش‌سوزی را حدود ۵ هزار مترمربع اعلام کرد و ادامه داد: در این آتش‌سوزی چندین اصله درخت راش و ممرز، نهال و پوشش کف جنگل آسیب دید.

بهروز بایی لاشکی، این آتش‌سوزی ساعت ۱۱ شب گذشته به وقوع پیوست و تا ساعت ۷ صبح امروز یکشنبه با تلاش نیروهای منابع طبیعی و اهالی روستای کشکسرا کاملاً مهار شد.

بائی لاشکی عامل انسانی را علت این حریق بیان کرد و خاطرنشان کرد: وزش باد گرم در تشدید آتش‌سوزی مؤثر بوده است.

وی از تلاش معاون فرماندار، بخشدار مرکزی نوشهر، شورا و دهیاری کشکسرا برای همراهی منابع طبیعی در اطفاء حریق قدردانی کرد.

اداره منابع طبیعی نوشهر - رویان حدود ۶۵ هزار هکتار از جنگل‌های این منطقه را تحت پوشش دارد.

افزایش دمای هوا و روشن کردن آتش به دلیل حضور طبیعت گردان و مسافران در جنگل‌ها، خطر بروز آتش‌سوزی را در عرصه‌های طبیعی افزایش می‌دهد ازاین‌رو دوستداران منابع ملی از طبیعت گردان درخواست کرده‌اند تا در حفظ و صیانت از عرصه‌های طبیعی تلاش کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :