آخرین عناوین

سه شنبه 7 فروردين 1397-11:31 کد خبر:50969

هشدار رئیس دادگستری مازندران به صیادان غیرمجاز :

با عوامل تهدید کننده ماهیان در زمان تخم ریزی برخورد می شود

رئیس کل دادگستری مازندران در آستانه پایان فصل صید ماهیان دریای خزر هشدار داد : دستگاه قضائی با عوامل تهدید کننده سلامت ماهیان در زمان تخم ریزی برابر قانون برخورد می کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از ایرنا،همه ساله از اواخر اسفند ماه مهاجرت ماهیان استخوانی بویژه ماهی سفید از آب های دریای خزر به سمت رودخانه ها برای تخم ریزی آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه ادامه می یابد.

صیادان غیرمجاز نیز با سواستفاده از این موقعیت در حالی که ماهیان سفید برای تخم ریزی در بستر امن و پرتغذیه رودخانه آرام می گیرند ، تور صیادیشان را پهن و با صید ماهیان بارور ، بی رحمانه به این ذخیره مهم دریای خزر آسیب می رسانند.

اگر چه گارد حفاظت شیلات در این مدت بر رودخانه های شیلاتی نظارت دارد و برخورد با سودجویان را شدت می بخشد ، ولی گستردگی مناطق تحت حفاظت و کمبود نیرو و امکانات سبب می شود تا صید غیرمجاز بویژه شب هنگام ادامه یابد.

اداره شیلات شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت از سال گذشته با هدف پیشگیری از انقراض نسل این گونه ارزشمند ، برای نخستین بار طرحی را به عنوان الگو تحت عنوان ' طرح مردمی حمایت و حفاظت از مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهی سفید در رودخانه ' خیرود کنار ' نوشهر به اجرا گذاشت و قصد دارد امسال این طرح را گسترش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی تقوی فرد رئیس کل دادگستری مازندران به منظور حمایت قضائی از مجموعه شیلات در برخورد با متخلفان روز گذشته (دوشنبه) به نوشهر سفر و از روند اجرای این طرح در محدوده رودخانه خیرود کنار بازدید کرد.

وی در پایان این بازدید گفت:طی هماهنگی های به عمل آمده با مسئولان دستگاههای مرتبط ، هرگونه صید غیرمجاز ، برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها و فعالیت واحدهای تولیدی شن و ماسه در زمان تخم ریزی این گونه های آبزی در مازندران ممنوع است .

رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به اجرای طرح مردمی حفاظت در رودخانه خیرود کنار نوشهر برای دومین بار از آبان ماه سال گذشته، افزود :‌ در بازه زمانی تخم ریزی ماهیان در رودخانه های استان تاکنون هیچ موردی از تخلف به دستگاه قضائی گزارش نشده است و این نشان می دهد که نقش مردم در فرآیند اجرای طرح حمایت ، حفاظت از مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهی سفید در رودخانه خیرود خیلی اثر بخش بوده است.

تقوی فرد با قدردانی از مشارکت همه جانبه مردمی در صیانت از رودخانه ها به عنوان سرمایه ملی در مازندران ، ادامه داد ‌: مردم در این حوزه نقش میدانی دارند و در خط مقدم صیانت از ماهیان حفاظت شده هستند.

وی گفت:نکته مهم تر این است که هر چقدر هم مسئولان دستگاههای ذیربط در صیانت از این سرمایه ملی بدرستی ماموریتشان را انجام دهند ، بدون مشارکت و پشتوانه مردمی چنین حمایت هایی بی فایده است.

رئیس کل دادگستری مازندران تاکید کرد : نکته بنیانی و اصلی این است که صیانت از انفال عمومی مانند رودخانه ها ، دریا و دیگر عرصه های ملی در این استان با فرهنگ سازی به یک باور عمومی تبدیل شود.

** تکثیر دو برابری با اجرای طرح

رئیس اداره شیلات شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت نیز گفت :‌ طرح حمایت و حفاظت از مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهی سفید در رودخانه خیرود کنار نوشهر برای دومین سال با همکاری شوراهای اسلامی و روستائیان حاشیه رودخانه از بیست و پنجم آبان ماه در این رودخانه آغاز شده است.

علی پاشا زانوسی افزود : ‌حمایت از تکثیر و مهاجرت طبیعی آبزیان ‌بر اساس الگوی طبیعی علاوه بر بازسازی ذخایر این گونه و افزایش بازماندگی و ایجاد تنوع زیستی و ژنتیکی ، نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه های تولید ایفا می کند .

وی اظهار داشت : ‌در فرآیند اجرای این طرح شاهد افزایش مهاجرت جمعیت ماهی سفید از دریای خزر به این رودخانه بوده ایم به طوری که تخم این نوع ماهی از 450 کیلوگرم پیش از اجرای طرح به 950 کیلوگرم بعد از اجرای آن افزایش یافته است.

رئیس اداره شیلات شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت گفت:این میزان افزایش در تخم ریزی نشان داده که آرامش و امنیت در رودخانه خیرود کنار با اجرای طرح ایجاد شده است ، ضمن این که مردم منطقه و روستائیان حاشیه این رودخانه و حتی مسافران نوروزی هم به صورت گسترده از اجرای طرح استقبال و در این پروسه مشارکت کردند.

پاشا زانوسی افزود:دریای خزر از 116 گونه و 64 زیر گونه برخوردار است که در این میان 17 گونه آن ارزش تجاری دارد که از جمله می توان به گونه هایی مانند ماهی سفید ، کپور ، کولی و یا انواع گونه های خاویاری اشاره کرد.

وی اظهار داشت :مهم ترین گونه ای که هر سال در اسفند ماه از دریا به رودخانه برای تخم ریزی مهاجرت می کند ، ماهی سفید است و درصورتی که شرائط زیست مناسب برای این گونه مهیا نشود به یقین در آینده نه چندان دور شاهد انقراض نسل این گونه از دریای خزر خواهیم بود.

اداره کل شیلات مازندران نیز پیش از این در گزارشی اعلام کرد که خط و مشی شیلات همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی بهره گیری از همه ظرفیت ها برای بهبود فضای کسب و کار در این استان است و اجرای طرح مردمی حفاظت از تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه ها هم مصداقی از این موضوع محسوب می شود.

علویکلا ، صلاح الدین کلا ، وازیوار ،‌توسکاتک ، چلک ، خیرود ، ماشلک ، کرکرودسر ،‌چالوس ، سردابرود و نمک آبرود از جمله رودخانه های دائمی شهرستان های نوشهر و چالوس هستند که ارزش شیلاتی دارند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :