آخرین عناوین

چهارشنبه 8 فروردين 1397-14:30 کد خبر:50988

ریختن آب پاکی بر دست کشاورزان:

بارش‌های بهاری کسری منابع آب را جبران نمی‌کند

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: به‌ نظر نمی‌رسد بارش‌های بهاری بتواند کسری منابع آبی را جبران کند و مهم‌ترین موضوع بحث مدیریت در مصرف آب و سازگاری با تغییرات اقلیمی است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، طبیعت مازندران امیدوار به بارش‌های پاییزی بود ولی پاییز کم‌بارشی را پشت سر گذاشتیم با این وجود همچنان امیدوار بودند.

بارش‌های زمستانی نیز در حد مطلوب نبود به ‌طوری ‌که برای همه افراد جامعه محسوس بود و همه را نگران و نگران‌تر کرد.

*با آلودگی آب مواجه هستیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره گفت: در حوزه آب با یک چالش جدی روبه‌رو هستیم، بارش نیز کاهش یافته و ذخایر منابع آب زیرزمینی و عدم مدیریت صحیح در بهره‌برداری از منابع آب تغییرات اقلیمی در دنیا رخ داده و کشور ایران و استان مازندران متاثر از این تغییرات اقلیمی جهانی است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه تنها راهش این است که ما با تغییرات اقلیمی سازگار باشیم، اضافه کرد: از این رو باید مدیریت منابع آب و صرفه‌جویی در مصرف آب را یاد بگیریم.

وی به تولید گیاهان سازگار با کم‌آبی در مازندران اشاره کرد، گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود مدیریت آب در این زمینه باید در اولویت باشد و کشاورزان به بحث های کارشناسی توجه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: یک زمانی در مازندران حدود یک‌هزار میلی‌متر بارندگی داشتیم اما الان به کمتر از 600 میلی‌متر رسیده است و دریافت منابع به نصف رسیده حتی در ذخیره آب حدود 600 میلیون مترمکعب کسری ذخیره آب داریم که هشدار جدی است.

این مسئول با اشاره به اینکه کشت دوم برنج را کنار بگذاریم چون آب نداریم، افزود: چرا که اولویت نخست در تخصیص منابع آب شرب است الان کسری مخزن و کاهش منابع آب زیرزمینی موجب شده آلودگی‌ها بیشتر شود به‌طور کلی با آلودگی آب مواجه هستیم.

ابراهیمی کارنامی یادآور شد: افزایش جمعیت، ورود سموم و کودهای شیمیایی و فاضلاب‌های تصفیه نشده و صنعتی با آلودگی آب و خاک مواجه هستیم؛ اگر منابع آبی کم شود خودبه خود این آلودگی‌ها بیشتر خواهد شد و سلامت انسان به خطر می‌افتد.

وی با اعلام اینکه در بحث صرفه‌جویی منابع آب مردم اصلی‌ترین مولفه هستند، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم در هر مزرعه نگهبان بگذاریم و خود مردم برای استمرار تولید و سلامت باید آب را مدیریت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان گفت: مردم باید هشدارها را جدی بگیرند و مسئولان نیز برنامه‌‌های خود را ارائه دهند.

*کاهش ذخایر برفی نگران‌کننده است

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: بحث کاهش ذخایر آبی موضوعی جدی است و جای نگرانی دارد.

سیدمحمدرضا رضوی با اشاره به کاهش ذخایر برفی، گفت: امسال با کاهش جدی ذخایر برفی مواجه شدیم که برای فصل گرم سال نگران هستیم.

وی در ارتباط با بارش‌های بهاری گفت: به ‌نظر نمی‌رسد بارش‌های بهاری نیز بتواند کسری منابع آبی را جبران کند و مهم‌ترین موضوع بحث مدیریت در مصرف آب و سازگاری با تغییرات اقلیمی است.

براساس این گزارش، معضل کم‌آبی و تغییر اقلیم با توجه به کم‌بارشی برای همه مردم ملموس بوده و برای همگان قابل درک است پس لازم است همه افراد جامعه نسبت به بحث مدیریت مصرف آب توجه کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :