آخرین عناوین

شنبه 21 تير 1393-22:35 کد خبر:515

نیروی انتظامی دوباره به کمک مردم بیاید

جولان موتورهای سنگین و پرش از موانع قانونی/تصاویر

عده ای متمول زاده یا سودجو با موتورهای سنگین غیرمجاز، به جولان در شهر می پردازند و با ویراژها و حرکات نمایشی در معابر عمومی ایجاد ناامنی برای مردم می کنند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، در دنیای پر هیجان موتور، همیشه شاهد حضور موتورهای جدید با بالاترین راندمان و تکنولوژی بوده‌ایم، موتورهایی که حتی در کشور و حتی استان مازندران نیز قابل رویت هستند.

چند سالی‌ست شاهد حضور موتورهای سنگین و خاص در کشور هستیم. تعداد بیشمار از این موتورها توانسته‌اند از مبادی غیرقانونی كه همان بهتر بگوییم قاچاق وارد کشور می شوند.

دیدن هر کدام از موتور سنگین‌های كه قیمت برخی از این موتور ها به بیش از 100 میلیون می رسد، به سادگی و آسانی نخواهد بود.

مالکین این موتورها در روزهای اعلام شده مجازند موتورهای خود را برای شرکت در همایش‌های خاص و تور دوچرخه سواری كه معمولاً سالی یكبار توسط هیأت موتورسواری یا دوچرخه سواری استان برگزار می شود، بیرون بیاورند.

ولی مشاهده می شود كه برخی از آنها ضمن حضور در مسیر پرخطر و پرتردد دریای خزرآباد و یا دیگر محورهای مواصلاتی استان اکثراً در ایام تعطیل، با تهیه عكس و درج در شبكه های اجتماعی از حضور در مانورهای بی خردانه شان، دیگر جوانان شهر را تشویق به حضور می کنند.

موتورسیکلت، وسیله نقلیه ای کم مصرف است که در صورت استفاده‌ی صحیح و داشتن فرهنگ موتورسواری و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می تواند تبدیل به وسیله‌ای قابل اعتماد شود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرها و روستاهای استان كه در زمره پرحادثه ترین استان های کشور قرار دارد، شهرستان ساری نیز جزو شهرستان هایی است که در رده بالای جدول تصادفات با موتور سیکلت قرار دارد، کم نیستند خانواده هایی که داغدار جوانان شان بر اثر حادثه تصادف هستند اما استفاده از موتورسیکلت به خصوص ایام تابستان افزایش می یابد و جاده ها و خیابان های شهر به خصوص جاده‌ی دریای ساری (میدان خزر به سمت ساحل فرح آباد) محل تاخت و تاز موتورسورانی که اکثراً جوان هستند، می شود.

جاده اصلی منتهی به دریا در طول شبانه روز بیشتر محل تردد مسافران دور و نزدیک از استان های دیگر، دانشجویان و كشاورزان است ولی این شب ها محل کورس گروه موتورسوارانی است كه از فرط مایه‌داری و داشتن خودروهای آنچنانی به موتورهای قاچاق شده و گمرک ندیده روی آورده اند و به رخ هم می كشند.

و شاید سودجویانی که برای ترغیب جوانان و فروختن موتورها به قیمت های گزاف، با اهداف از پیش تعیین شده ویراژ می دهند.

این جاده كم عرض است و رانندگان نمی توانند به خوبی در شرایط حاد تصادف به اصطلاح خودروی‌شان را جمع کنند اما زیبایی و توریستی بودن، میل آنها را مضاعف به حضور در معیت خانواده در این مسیر می کند.

اینجاست كه خانواده ها با لذت فراوان می توانند بدون دردسر طی مسیر کنند و  در كنار سواحل، آرام بگیرند و لحظات خوشی را در كنار هم سپری کنند. لازم است ضمن تشكری هم داشته باشیم از مسئولان در بحث سالم‌سازی طرح دریا و همچنین متولیان برگزاری برنامه‌های فرهنگی که به زیبایی سواحل افزوده اند.

اما این همه ماجرا نیست! عده‌ای از خدا بی خبر و عیاش با موتورهای خود این مسیر را پاتوق امن‌شان قرار داده و با ایجاد حركات نمایشی، مزاحم امنیت و آسایش خانواده ها می شوند.

ناگفته نماند برخی شب‌ها با نهایت سرعت و ایجاد صدای ناهنجار، آرامش خانواده ها را نیز بر هم می زنند و موجب دلهره و اضطراب می شوند.

جالب اینجاست این موتورها هیچ کدام برچسب پلاک ملی ندارند و غالباً از ویلاهای حاشیه روستاهای مسیر دریا سر بر می دارند و تا پاسی از شب نیز حضور دارند و موجب سلب آرامش و امنیت مردم می شوند.

با توجه به قرار داشتن در شب های ماه مبارک رمضان، تجربه ثابت کرده حضور این گروه از موتورسواران به صورت چشم گیری افزایش می یابد و با رفتارهای هنجارشکن و حرکت در دسته های چندتایی و انجام حرکات پرخطر در معابر شهری و ادامه آن در مسیر دریا و منتج به برهم خوردن نظم و قانون و البته باعث تکدر خاطر مردم نیز می شوند.

اقدام خوبی که نیروی انتظامی در سال گذشته انجام داد، باعث کاهش ورود موتورسواران به شهر شد و به طبع آن کاهش رفتارهای هنجارشکن این گونه از موتورسواران متخلف بودیم اما در مسیر دریا گشت‌زنی نیروهای خدوم پلیس برای متذكر شدن یا دستگیری این دست افراد، كاهش یافته كه همین امر فضا را برای این افراد امن کرده است.

به نظر می رسد در صورتی که موتورسوارانی مجرم شناخته می شوند، از سوی قانون به شکلی جدی مجازات شوند و توقیف موتور یا اعمال جریمه برای ترخیص موتور تبدیل به مجازات ثانوی شود و برخی صاحبان نفوذ نیز به مدیران مربوطه امر و نهی نکنند، موتورسواران از قانون، بهتر پیروی خواهند کرد.

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :