آخرین عناوین

شنبه 21 تير 1393-23:1 کد خبر:516

درد کشاورزان تا کی ادامه خواهد داشت:؟!؟

وعده‌های بی‌عمل مسئولان در حمایت از برنج‌کاران مازندرانی

مسئولان ارشد مازندران در حالی حمایت از تولید برنج را در بوق و کرنا می‌کنند که در زمان برداشت، برنج‌های خارجی در مازندران توزیع شد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، برنج یکی از محصولات استراتژیک استان مازندران است و به دلیل اهمیت این محصول، مسئولان و کشاورزان مازندران هر ساله در زمان نشاء و برداشت به عنوان نماینده عالی دولت به صورت نمادین در مزارع برنج کاری استان حضور پیدا می‌کند.

برداشت مکانیزه برنج

در سنوات گذشته به دلیل سنتی بودن کاشت، داشت و برداشت برنج، استانداران گذشته مازندران برای حضور در مزارع شالیزاری چکمه پوشان در زمین‌های شالیزاری حضور و به صورت نمادین اقدام به نشا و یا برداشت برنج می‌کردند.

سنت حضور در مراسم نخستین برداشت برنج امسال نیز با حضور استاندار مازندران در شهرستان فریدونکنار انجام شد و استاندار مازندران با سوار شدن بر دستگاه مکانیزه برداشت برنج، به صورت نمادین در این مراسم شرکت کرد.

کشت برنج در 210 هکتار از شالیزاری مازندران

هر ساله آمارهای متفاوتی از برداشت برنج در سطح استان مازندران منتشر می‌شود که امسال نیز اعلام شد که  210 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان زیر کشت برنج قرار گرفت و 120 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران به صورت مکانیزه برداشت می‌شود.

مسئولان قدیم و جدید استان مازندران در زمان حضور در مزارع شالیزاری صحبت‌های در راستای حمایت از کشاورزان را مطرح  و حتی قول حمایت همه جانبه از کشاورزان را در محل برداشت برنج اعلام می‌کردند.

ربیع فلاح استاندار مازندران نیز در محل برداشت برنج در فریدونکنار نیز به این موضوع اشاره کرد و بحث اقتصادی مقاومتی را پیش کشید و حمایت همه جانبه از مولد‌های کشاورزی را نیز مطرح کرد.

حمایت از برنج مازندران در حد صحبت‌

 استاندار مازندران به تلاش برای تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و گفت: شرایط ایجاب می‌کند که با تمام توان در خدمت تولید به ویژه بخش مولد کشاورزی باشیم.

وی گفت: یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های ما در استان توجه به بخش کشاورزی است.

استاندار مازندران ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، رونق بخش کشاورزی و افزایش تولید در این حوزه است.

فلاح کشاورزان را تلاشگران عرصه اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی و آموزش‌های لازم، زمینه افزایش تولید در مزارع را فراهم کنیم.

توزیع برنج خارجی در روز برداشت برنج

استاندار مازندران در راه برگشت از درو برنج در شهرستان فریدونکنار بود که از شهرستان آمل خبر رسید که مسئولان صنعت، معدن و تجارت این شهر اقدام به توزیع برنج خارجی در این شهرستان کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران که اخیرا مسئول ستاد تنظیم بازار را نیز بر عهده گرفته با واکنش به توزیع برنج خارجی در مازندران اعلام کرد: این اقدام مسئولان صنعت، معدن و تجارت مازندران در حالی انجام می‌شود که برنج‌های سال گذشته کشاورزان مازندرانی هنوز در انبارها باقیمانده است.

دلاور حیدرپور خواستار دقت نظر مسئولان استان در زمینه توزیع برنج در زمان برداشت این محصول شد.

حمایت ائمه جمعه مازندران از کشاورزان

اما دیگر مسئول استان مازندران که به توزیع برنج خارجی در ابتدای فصل برداشت تذکر داد، امام جمعه شهرستان نکا بود.

حجت‌الاسلام محمدی لائینی بیان داشت: کشاورزان برای تولید برنج با سختی‌های زیادی مواجه هستند و مسئولان، بستری ایجاد کنند که برنج تولیدی مازندران به قیمت مناسب در معرض فروش قرار گیرد.

نکته پایانی

البته در صورت تداوم عرضه برنج خارجی در سطح استان مازندران سایر ائمه جمعه استان مازندران نیز از کشاورزان حمایت می‌کنند ولی دست‌پیش گرفتن و با پا پس کشیدن حمایت از کشاورزان مازندران دیگر روندی است که سالیان سال اجرا می‌شود و اقدامی اثرگذار برای این موضوع به وجود نیامده است.

اگر حمایت ائمه جمعه مازندران در خطبه‌های نماز جمعه از کشاورزان مطرح نشود بار بی‌مهری به کشاورزان برنج‌کار تنها بر دل آنها سنگینی می‌کند و سالیان سال است که این بار بی‌مهری به کشاورزان ادامه دارد.

با عرضه برنج خارجی در زمان برداشت محصول دلالان فعال‌تر از همیشه پای کار آمده و برنج مرغوب مازندران را با قیمت برابر با برنج خارجی خریداری می‌کنند و پس از اتمام زمان برداشت برنج این برنج دلالان است که در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد که نیاز است مسئولان استان در این زمینه اقدامات موثری برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان را در دستور کار قرار دهند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :