آخرین عناوین

يکشنبه 12 فروردين 1397-13:16 کد خبر:52040

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

خبر خوش برای دلالان واردکننده/خطر بزرگ خشکسالی در 40 هزار هکتار شالیزار مازندران

با تنش آبی امسال کشاورزان در دوراهی ماندند: اگر کشت نکنند نمی‌دانند چگونه باید معاش خود را بگذرانند و اگر بکارند نمی‌دانند، اگر محصول‌شان به بار ننشست، چگونه خسارت ها را جبران کنند.


خزرخبر: فصل کشت و کار برنج در مازندران آغاز شده و کشاورزان از قبل برنامه‌ریزی برای خزانه‌گیری و آماده‌سازی زمین‌های خود را انجام داده‌اند، در این میان برخی از آنها در حسرت برنج‌کاری مانده‌اند، چرا که با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

تنش آبی امسال خیلی زود به سراغ‌شان آمد و برخی در دوراهی ماندند: اگر کشت نکنند نمی‌دانند چگونه باید معاش خود را بگذرانند و اگر بکارند نمی‌دانند، اگر محصول‌شان به بار ننشست، چگونه باید خسارت واردشده را جبران کنند؛ در سال‌های گذشته کشاورزان با مشکل کم‌آبی مواجه بودند اما این موضوع زمانی بود که محصولات خود را نشا کردند اما الان که مشغول آماده‌سازی زمین‌ها هستند، حقیقتاً نمی‌دانند چه اقدامی باید انجام دهند.

برنج‌کاری شغل سخت و پرزحمتی است، با این حال کشاورزان در این زمینه کم نگذاشتند و تمام تلاش خود را به‌ کار گرفتند تا بتوانند محصول باکیفیتی تولید و بر سفره‌ها به ارمغان بیاورند؛ کشاورزان این روزها از این گلایه دارند که چرا مشکل کم‌آبی زودتر اطلاع داده نشد تا بتوانند کشت جایگزین داشته باشند.

سازمان عریض و طویل جهاد کشاورزی در این زمینه باید پاسخگوی این کشاورزانِ خسارت‌دیده باشد، امسال شرایطی سخت و بحرانی برای کشاورزان است، کشاورزان اگر برنج نکارند نمی‌دانند چه محصولی باید کشت کنند تا بتوانند امرار معاش کرده و هزینه‌های خود را تأمین کنند.

دانه دانه‌های برنج، نشان از زحمت و پشتکار شبانه‌روزی برنج‌کاران است اما امسال با توجه به مشکلات کم‌آبی، برخی از کشاورزان در حسرت کشت این طلای سپید مانده‌اند، زمین‌ها اگر شالیزار نباشد و عطر شالی از آن به مشام نرسد، دیگر معنایی برای کشاورز ندارد، چراکه تمام امیدش قد کشیدن خوشه‌هایی است که شبانه‌روز برایش عرق ریخته است.

* پرهیز از کشت ارقام پرمحصول و پرآب‌طلب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کم‌آبی مشکلی کشوری است، البته بارندگی در مازندران حدود 15 درصد کمتر از سال گذشته بود اما موضوعی که عامل اصلی نگرانی بوده، کاهش ذخایر برفی است.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه سدهای مازندران هنوز به ‌طور کامل آبگیری نشده است، افزود: مخازن سد شهید رجایی 50 درصد و البرز 60 درصد آبگیری شده و آب‌بندان‌های ما حدود 70 درصد آبگیری شده‌اند.

وی به کاهش ذخایر آبی مازندران اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته انتهای شبکه سد با مشکل کم‌آبی در شهرهای میاندورود و جویبار مواجه شدیم که به کشاورزان توصیه شد، از کشت برنج خودداری کنند، چراکه امکان دارد نتوانند کشت را به پایان برسانند و در این مناطق باید کشت جایگزین داشته باشند تا دچار نگرانی بعدی نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر توجه به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب خاطرنشان کرد: با توجه به توصیه‌ها، باید مناطقی که دچار مشکل می‌شوند را پیگیری کنیم تا جلوی خسارت بیشتر گرفته شود.

* 40 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران تحت استرس آبی

این مسئول با اعلام اینکه سال گذشته 213 هزار هکتار از اراضی شالیزاری زیر کشت برنج رفت، تصریح کرد: در حوزه سد شهید رجایی حدود 40 هزار هکتار اراضی شالیزاری داریم که حدود 20 هزار هکتار آن تحت استرس قرار دارد و احتمال خطر وجود دارد و علاوه بر این در حوزه هراز و شرق مازندران مشکل داریم، درمجموع می‌توان گفت امسال حدود 30 تا 40 هزار هکتار از اراضی شالیزاری تحت استرس آبی قرار دارند.

حیدرپور با بیان اینکه آبیاری نوبه‌ای نیز به کاهش مصرف و صرفه‌جویی بدون هیچ‌گونه خسارت کمک می‌کند، اضافه کرد: سال سختی را پیش‌رو داریم که اگر بارش‌های بهاری مطلوب باشد، به کاهش خسارت‌ها کمک خواهد کرد.

* تلاش‌ برای حداکثر تولید

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش‌مان این است حداکثر تولید را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در صورت کاهش محصول، کسری از طریق واردات تأمین خواهد شد ولی تمام تلاش‌مان این است که بالاترین تولید را داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه انتظار ما باید متناسب با شرایط سخت طبیعی باشد، یادآور شد: برای اینکه جلوی خسارت بیشتر گرفته شود، باید تولیدات خود را افزایش دهیم که مهم‌ترین توصیه ما به برنج‌کاران بحث بیمه کردن محصولات است که حتماً نسبت به این کار باید اقدام کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: باوجود همه مسائل و مشکلات از رحمت خداوند نمی‌توان ناامید بود ولی لازم است برنج‌کاران از کشت ارقام پرمحصول و پرآب طلب پرهیز کنند و به توصیه‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف آب توجه کنند.

حیدرپور گفت: از دو ماه قبل با توجه به کاهش بارندگی و ذخایر برفی به برخی از کشاورزان توصیه کردیم از کشت محصول پرهیز کنند و کشت جایگزین داشته باشند، نمی‌توان از یک سال قبل پیش‌بینی کرد.

* تقابل با طبیعت

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران جزو کشورهای کم‌آب دنیاست و اصرار برای تولیدات با مصرف بالای آب به معنای تقابل با طبیعت است.

شمس‌الله شریعت‌نژاد ادامه داد: کشت پرآب‌طلب ممکن است برای کوتاه‌مدت پاسخگو باشد ولی برای درازمدت استمرار نخواهد داشت.

وی بیان کرد: برنج گیاهی دارای نیاز آبی بالایی است، کشت آن در مناطقی که دارای مشکلات آبی هستند، کار پسندیده‌ای نیست.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس تصریح کرد: کشت برنج با توجه به تخریب بالا در مناطقی که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند، درست نیست ازجمله در برخی استان‌ها مردم برای تأمین آب شرب مشکلاتی دارند، هنر ما این است که خود را با طبیعت سازگار کنیم، این کار اگر در کوتاه‌مدت پاسخگو باشد اما در درازمدت تأثیر منفی خود را برجای خواهد گذاشت.

امیدواریم با توجه به توصیه‌ها و توجه به بحث مدیریت مصرف، کشاورزان مازندران از این مشکل نیز گذر خواهند کرد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :