آخرین عناوین

سه شنبه 21 فروردين 1397-9:13 کد خبر:53189

امسال سال سختی را پیش‌رو داریم:

کشت طلای سپید؛ در سایه بیم‌ها و امیدها

از سال‌های گذشته مشکل تنش آبی هربار به صورتی به سراغ برنج‌کاران مازندران می‌آمد اما امسال مشکل کم‌آبی خیلی زود به سراغ برنج‌کاران آمد، برخی از آنان نتوانستند کشت کنند.


خزرخبر: فصل بهار برنج‌کاران در حال آماده‌سازی زمین و نشاندن نشاهای سبز در دل زمین هستند تا بعد از چند ماه تلاش شبانه‌ روزی تبدیل به طلای سپید شود و بتوانند با فروش آن مخارج معاش خود را تأمین کنند؛ برنج جزو محصولات استراتژیک است که کشاورز برای تولید آن باید متحمل تلاش شبانه‌ روزی شود و لازمه کشت آن نیز آب است.

از سال‌های گذشته مشکل تنش آبی هر بار به ‌نحوی به سراغ برنج‌کاران مازندران می‌آمد اما امسال بحث کم‌بارشی زنگ خطر خشکسالی را به صدا درآورد و موجب شد در برخی از مزارع اثری از شالی نباشد؛ تمام امید برنج‌کار به زمین شالی و قد کشیدن نشاهای سبز و تبدیل آن به خوشه‌های طلایی است اما امسال نمی‌داند به چه چیزی امیدوار باشد.

در حال حاضر مشکل کم‌بارشی و کاهش ذخایر برفی برای همه مردم ملموس بوده و همه افراد با نگاهی به کوه‌ها و نبودن اثری از سفیدی برف‌ها نگران این هستند که فصل گرم سال چگونه سپری خواهد شد.

* میزان منابع آب مازندران در حال کاهش است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: میزان بارش و منابع آب در 10 سال اخیر در مازندران روند نزولی داشته است، به‌طوری‌که آب‌دهی رودخانه‌ها در مقایسه با متوسط درازمدت  (40 سال گذشته) حدود 15 درصد کاهش داشت.

محمدابراهیم یخکشی ادامه داد: متوسط سطح آب زیرزمینی استان نیز در مقایسه با دوره درازمدت حدود یک متر افت داشته و در مناطقی نیز افت خیلی بیشتر است.

وی افزود: آب‌دهی چشمه‌ها نیز در مقایسه با 10 سال گذشته حدود 40 درصد داشته است کیفیت آب زیرزمینی نیز در مقایسه با 10 سال گذشته بدتر و شوری آن بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه میزان منابع آب مازندران در حال کاهش است، گفت: در چنین شرایطی باید برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از منابع آب برای مصارف مختلف و برنامه سازگاری با کم‌آبی را پیاده کرد.

این مسئول یادآور شد: امسال سال خشکی را در مازندران داریم، به‌ طوری‌ که میزان بارش در 6 ماهه مهر تا اسفندماه 96 گذشته 11 درصد نسبت به دوره متوسط 50 سال اخیر کاهش را نشان می‌دهد.

یخکشی اضافه کرد: میزان کاهش بارش در غرب مازندران بیشتر و 16 درصد و در مناطق شرقی استان 12 درصد و در مناطق مرکزی مازندران 8 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در طول 50 سال اخیر فقط یک‌سال از بارش امسال کمتر بوده و میزان برف نیز در ارتفاعات بسیار کم بوده است، اظهار کرد: آب‌دهی رودخانه‌ها نیز به‌ طور متوسط 44 درصد نسبت به متوسط دوره 40 سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد که کاهش بین 5 درصد در رودخانه هراز تا 62 درصد رودخانه تالار متفاوت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: 40 سال اخیر فقط یک‌سال کمتر از سال جاری بوده است ذخیره سدها نیز بسیار کاهش یافته و میزان پرشدگی سدها به‌طور متوسط 51 درصد مخزن است.

یخکشی یادآور شد: پرشدگی سد شهید رجایی حدود 30 درصد است یعنی 30 درصد از مخزن سد شهید رجایی آب ذخیره شده و این کاهش آب در 20 سال دوره بهره‌برداری بی‌سابقه بوده است.

* پهنه تأثیر این خشکسالی بر همه مناطق مازندران است

وی با تأکید بر اینکه پهنه تأثیر این خشکسالی بر همه مناطق مازندران است، افزود: ولی در مناطق زیردست سد شهید رجایی به‌ دلیل وابستگی به آب سد عمق تأثیر بیشتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: از چند ماه پیش جلسات متعددی بین دستگاه‌های آب، جهادکشاورزی و مدیریت بحران استانداری تشکیل شده و در شورای حفاظت منابع آب استان نیز شرایط موجود و آینده بررسی شد، گروه‌های کار مقابله با خشکسالی در حوزه آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی تشکیل شد.

یخکشی با تأکید بر اولویت تأمین آب شرب در شهرها و روستاها و برنامه‌ریزی برای اقدامات اضطراری لازم ازجمله حفر چاه، آب‌رسانی از سدها در برخی از شهرها خاطرنشان کرد: آگاهی به کشاورزان از طریق رسانه‌ها در دستور کار قرار دارد و توصیه ما به کشاورزان کشت جایگزین و در برخی از مناطق از جمله پایین دست سد شهید رجایی کشت محصولات کم‌‌آب‌طلب است.

وی گفت: مهم‌ترین توصیه ما به کشاورزان بیمه محصولات به‌ ویژه در مناطق تحت تنش است.

* امسال سال سختی را پیش‌رو داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از سال‌های گذشته بحث تنش آبی داشتیم به‌ طوری‌ که در سال گذشته مشکلاتی را در برخی از مناطق مازندران داشتیم ولی با تمهیداتی که اندیشیدیم توانستیم از بروز خسارت گسترده جلوگیری کنیم.

دلاور حیدرپور بیان کرد: با توجه به شرایط موجود به کشاورزان توصیه شده در برخی مناطق با توجه به مشکل کم‌آبی از کشت برنج خودداری کرده و به‌ جای آن کشت جایگزین از جمله سویا، پنبه، ذرت و علوفه که به نیاز آب کمتری دارد مورد توجه قرار گیرد که می‌تواند از درآمد صفر کشاورز جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه اطلاع‌رسانی کامل درباره عدم کشت برنج در برخی از اراضی شالیزاری مازندران صورت گرفتند اما با این وجود برخی از کشاورزان زمین‌های خود را آماده کرده و خزانه گرفتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه پیش‌بینی ما این است حدود 30 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران امسال دچار استرس و تنش خشکی شوند، خاطرنشان کرد: امسال سال سختی را پیش‌رو داریم لازم است همه افراد به بحث مدیریت مصرف آب توجه کنند تا با مشکلی مواجه نشویم.

حیدرپور در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به عدم کشت برنج و همچنین اراضی تحت استرس آبی آیا مازندران در سال 97 برنج وارد می‌کند، گفت: مازندران در هر شرایطی برنج وارد نخواهد کرد ولی بخشی از کشور با استفاده از واردات، برنج‌شان تأمین می‌شود.

* امسال ستاد بحران خشکسالی در مازندران تشکیل شود

رئیس مجمع نمایندگان مازندران نیز در نخستین جلسه شورای اداری مازندران اظهار کرد: مشکل جدی در کشاورزی بحث آب است، دو محصول محوری یعنی مرکبات و برنج را داریم که وابسته به آب هستند، اما شرایط خوبی نداریم، بحث واردات بی‌رویه را نیز در بخش کشاورزی داریم.

عبدالله رضیان با پیشنهاد اینکه امسال ستاد بحران خشکسالی در مازندران تشکیل شود، اظهار کرد: برخی از مدیران پیشنهاد تغییر الگوی کشت را داده‌اند اما بسیاری از اراضی شمالی مازندران تنها استعداد برنج‌کاری را دارند که باید تمهیداتی برای تامین منابع آبی و ادامه کشت و کار در این زمینه صورت گیرد.

وی یادآور شد: اقتصاد مازندران متکی به کشاورزی و گردشگری است و باید در این زمینه‌ها جدی‌تر وارد شویم، نوع برخورد و رفتار با مردم در مواجهه با مشکلات نیز مهم است و باید حرمت مردم را داشته باشیم.

* تذکر نماینده بابل به رئیس جمهور: به داد تولید داخلی و شالی‌کاران برسید

حسنعلی امیری معاون حقوقی رئیس جمهور وفق گردش کار مجلس و دولت تذکر17 بهمن 96 حسین نیازآذری نماینده بابل به رئیس‌جمهور را بابت ضرورت حمایت از تولید داخلی به وزیر جهاد کشاورزی ارجاع کرد و خواستار پاسخ وزارت جهاد کشاورزی به مطالبه تولیدمحور نماینده بابل شد.

حسین نیازآذری در تذکر پارلمانی خود به رئیس که توسط هیأت رئیسه خانه ملت قرائت شد نوشت: «درآستانه کشت برنج هستیم اما به‌ دلیل واردات بی ‌رویه و غیرضرور دسترنج کشاورزان در کارخانجات و انبارها باقی مانده است، لطفاً به داد تولید داخلی و شالیکاران برسید» که این تذکر 28 اسفند به وزیر کشاورزی ابلاغ شد.

امسال مشکل کم‌آبی خیلی زود به سراغ برنج‌کاران آمد، برخی از آنان نتوانستند کشت کنند و برخی نیز در سایه تردید و نگرانی عملیات کشت را آغاز کردند و تنها نگاه به آسمان و کرامت الهی دارند تا محصول‌شان به بار بنشیند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :