آخرین عناوین

پنجشنبه 23 فروردين 1397-9:9 کد خبر:53233

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

کشاورزان همچنان مظلوم و ناامید/ خبری از قیمت خرید تضمینی گندم و کلزا نیست

باوجود اینکه دولت باید قبل از آغاز فصل زراعی و براساس نرخ تورم سالانه قیمت‌های خرید تضمینی محصولات را اعلام می‌کرد اما تاکنون خبری از قیمت خرید تضمینی نیست.


خزرخبر: کشاورزان این روزها علاوه بر تب و تاب کشت برنج، منتظر برداشت دو محصول استراتژیک گندم و کلزا از مزارع خود هستند و از هم اکنون دغدغه فروش و دریافت بهای محصول خود را دارند.

باوجود اینکه دولت باید قبل از آغاز فصل زراعی و براساس نرخ تورم سالانه قیمت‌های خرید تضمینی محصولات را اعلام می‌کرد اما تاکنون که زمان برداشت محصولات زراعی فرا رسیده است خبری از قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک گندم و کلزا نیست.

براساس دستورالعمل ابلاغی سال جدید مقرر شد محصولات گندم و کلزا بر اساس نرخ خرید تضمینی سال گذشته و به صورت علی‌الحساب از کشاورزان خریداری شود و خللی در روند خرید بوجود نیاید که بلافاصله پس از اعلام نرخ‌های خرید تضمینی جدید مابه‌التفاوت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

ظاهرا وزیر جهاد کشاورزی افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک را به شورای اقتصاد اعلام کرد اما تاکنون خبری از تصویب و ابلاغ آن نیست.

در این زمینه صحبت‌های کارشناس ارشد بخش کشاورزی از نظر مخاطبان می‌گذارد.

مهدی خلیلی  درباره اینکه چرا هنوز قیمت خرید تضمینی گندم و کلزا اعلام نشده است، گفت: با توجه به اینکه در آستانه برداشت گندم و کلزا هستیم اما دولت هنوز قیمت خرید تضمینی این دو محصول را اعلام نکرده است.

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: مسئولان بخش کشاورزی پیگیری لازم را در این امر دارند تا بتوانند به کلزاکاران و گندم‌کاران کمک کنند.

وی با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی پایداری تولید محصولات کشاورزی است و با توجه به اینکه در چند سال گذشته موفق به خودکفایی در تولید محصول گندم در کشور شدیم بر این اساس سطح زیرکشت گندم نسبت به سال قبل در مازندران کاهش یافت و از 54 هزار هکتار به 48 هزار هکتار رسید و بر سطوح کشت کلزا در راستای سیاست‌های خودکفایی تولید روغن در داخل کشور افزوده شد و از 12 هزار هکتار به 18 هزار هکتار رسیده است.

کارشناس ارشد بخش کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته 180 هزار تن کلزا در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود امسال به 350 هزار تن برسد، ادامه داد: در چند سال گذشته حدود 450 هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم در کشور کاسته شد و این کاهش سطح سبب شد به افزایش سطح زیرکشت در کلزا دست یابیم و پیش‌بینی می‌شود امسال 13 میلیون و 500 هزار تن گندم در کشور تولید شود که حدود 10 میلیون و 400 هزار تن از کشاورزان خریداری شود.

خلیلی افزود: با توجه به اینکه زمان رسیدگی فیزیولوژیک گندم نزدیک است به کشاورزان توصیه می‌شود برای دستیابی به عملکرد قابل قبول از کود سرک در مزارع گندم خود استفاده کنند.

وی بیان کرد: ناپایداری آب و هوا در استان سبب شد تاخیراتی در مبارزه شیمیایی شاهد باشیم اما تاکنون بیش از 24 هزار هکتار از مزارع گندم مبارزه با علف‌های هرز پهن‌برگ و نازک برگ و از سموم دو منظوره استفاده شد.

این فعال بخش کشاورزی با اشاره به اینکه تاکنون به دلیل ناپایداری جوی در مناطق دشت و جلگه‌ای و پوشش برف و سرما در مناطق بالادست خسارتی مشاهده نشد، گفت: یک‌هزار و 360 هکتار از مزارع گندم در دشت و یک‌هزار و دو هکتار در اراضی کوهپایه‌ای و کوهستانی با حلزون و موش صحرایی مبارزه شد.

خلیلی درباره زراعت کلزا گفت: 18 هزار و 200 هکتار سطح سبز نهایی کلزا استان است که 13 هزار و 425 هکتار در منطقه دشت، سه هزار و 560 هکتار در منطقه میانبند و یک‌هزار و 215 هکتار در منطقه کوهستانی است.

وی وضعیت رشدی کلزا در استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: ارقام زودرس و زود کاشت در مرحله غلاف و پرکردن دانه و مزارع دیرکاشت در مرحله غلاف و پایان گلدهی قرار دارند.

کارشناس ارشد بخش کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد با توجه به اینکه تا زمان برداشت گندم فرصت محدودی باقی مانده است کشاورزان نسبت به مدیریت مزرعه دقت بیشتری داشته باشند و حداقل یک مرحله از قارچ‌کش استفاده کنند.

خلیلی گفت: کشاورزان با رعایت اصول مدیریتی می‌توانند یک‌هزار کیلوگرم افزایش عملکرد در مزارع گندم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان در مرحله برداشت از کمباین‌هایی استفاده کنند که معاینه فنی داشته باشد و برداشت با سرعت پایین‌تر کمباین انجام شود تا شاهد کاهش ضایعات و ریزش باشیم.

براساس این گزارش، طبق قانون دولت موظف است قبل از آغاز سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک را طبق نرخ تورم سالانه اعلام کند اما دلیل این سهل‌انگاری وسرباز زدن دولت از این موضوع مشخص نیست!

حال با این روند کُند پیگیری ظاهرا قرار نیست این نرخ افزایش یابد و کشاورزان باید همانند قیمت سال‌های گذشته محصول خود را به فروش برسانند و این در حالی است که مقام معظم رهبری شعار محوری امسال را حمایت از کالای ایرانی اعلام کرده است اما دولت در این مورد برخلاف سیاست‌های کلی نظام و قوانین موجود گام برداشته است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :