آخرین عناوین

سه شنبه 28 فروردين 1397-8:57 کد خبر:53313

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

حال و روز ناخوش و نازیبای یک رودخانه در مازندران

رودخانه چالوس زمانی پرآب، زلال و زیبا بود اما درحال حاضر با بی‌مهری‌هایی نسبت به آن،نه‌ تنها اثری از زیبایی نیست بلکه رهاسازی آب آن به دریا نگرانی‌های بسیاری به‌دنبال داشته است.


خزرخبر:رودخانه چالوس زمانی پرآب، زلال و زیبا بود اما درحال حاضر با بی‌مهری‌هایی نسبت به آن، دیگر آن رودخانه قبلی نیست.

درحال حاضر نه‌تنها اثری از زیبایی نیست بلکه رهاسازی آب آن به دریا نگرانی‌های بسیاری به‌ دنبال داشته است چرا که نه ‌تنها دیگر اثری از زلالی نیست بلکه از نظر زیست‌محیطی مشکلاتی را به‌دنبال داشته است.

لازم است مسئولان در این زمینه به‌درستی تصمیم بگیرند تا شاهد معضلات و مسائلی از این دست نباشیم.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم درباره آلودگی رودخانه‌های مازندران گفت: رودخانه‌های مازندران به لحاظ شکل‌شناسی مورفولوژیک می‌توانیم به دو دسته فاصله طولانی و یا فاصله کوتاه از سرچشمه تقسیم کنیم.

همایون خوشروان با بیان اینکه عمده رودخانه‌های دارای فاصله زیاد از سرچشمه مازندران در بخش مرکزی و شرقی استان واقع هستند، گفت: رودخانه‌های دارای فاصله کوتاه از سرچشمه در بخش غربی استان بین نور تا رامسر قرار می‌گیرند که عمدتاً دارای مسیرهای کوتاه هستند.

وی با اشاره به اینکه شکل و مسیر رودخانه‌ها اهمیت بسیار مهمی دارد که به همراه خودش آب و مواد رسوبی را می‌آورد، اضافه کرد: رودخانه‌هایی پرپیچ و خم در طول سال به‌طور دائم آب و مواد رسوبی را همراه خودشان حرکت می‌دهند اما رودخانه‌های دارای مسیر کوتاه رودخانه‌های فصلی هستند که با بارش‌های جوی و در زمان شرایط سیلابی شدن آب و مواد رسوبی درشت‌دانه را به همراه خودشان به مناطق ساحلی وارد کنند، بنابراین از لحاط مورفولوژیکی عمده رودخانه‌ها در مازندران در دو مسیر پر پیچ و خم و رودخانه‌های گیسویی شکل هستند.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم تصریح کرد: واقعیت امر به این صورت است که رودخانه‌های امروز در استان مازندران دچار چالش شدند و این چالش حاصل فعالیت‌های انسانی است.

خوشروان یادآور شد: همچنین در مناطق شرقی و جلگه‌ای استان مازندران رودخانه‌ها با برداشت از صنایع معدنی دچار آلودگی شده که چالوس‌رود یکی از این رودخانه‌هایی است که توسط صنایع سربی منطقه زرین دشت حاشیه جنوبی منطقه شهر چالوس آلوده می‌شود و ضایعات و فلزات سنگین و بسیار خطرناک به‌طور مستقیم وارد رودخانه‌ها می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم در راه توسعه اقتصادی قدم برداریم باید وضعیت رودخانه‌های مازندران پایدار شود ولی اگر ظرفیت رودخانه‌ها از بین برود کار غیرقابل جبران می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره، گفت: درحال حاضر وضعیت رودخانه چالوس بهتر شده است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه پایش و کنترل و همچنین بازدیدهای سرزده در دستور کار ما قرار دارد، افزود: اگر واحدی آلاینده باشد برای بار نخست تذکر می‌دهیم در صورت عدم رفع در مراحل بعد توقف عملیات در دستور کار ما قرار دارد که در قانون پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع برای همه واحدها یکسان بوده و تفاوتی ندارد به ‌ویژه برای برای حوزه رودخانه هراز و چالوس که از حساسیت بیشتری برخوردار است.

رئیس‌کل دادگستری مازندران نیز گفت: صیانت از انفال عمومی مانند رودخانه‌ها، دریا و دیگر عرصه‌های ملی در این استان باید با فرهنگ سازی به یک باور عمومی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام محمد‌علی تقوی‌فرد بیان کرد: دستورات لازم را به دادستان‌های استان ابلاغ کرده است تا با کسانی که با برداشت شن و ماسه از حریم رودخانه باعث از بین بردن این سرمایه ملی می‌شوند به ‌شدت برخورد قانونی شود.

لازم مسئولان با برنامه‌ریزی درست و دقیق شرایط مناسب و حیات‌بخش گذشته را برای رودخانه چالوس رقم بزنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :