آخرین عناوین

چهارشنبه 29 فروردين 1397-11:19 کد خبر:53337

بلاغ گزارش می دهد:

از لزوم تغییر الگوی کشت برای مبارزه با کم‎آبی تا تدبیری که اندیشیده نمی‌شود!

با توجه به بحران کم‌آبی و توصیه به عدم کشت برنج در برخی از اراضی شرق مازندران، به کشاورزان توصیه شده که سویا و آفتابگردان کشت کنند.


خزرخبر: با توجه به کمبود آب کشاورزی وعدم کشت برنج در برخی مناطق، پیش‌بینی می‌شود سطح زیرکشت سویا و آفتابگردان در مازندران افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، چند سالی است دولت سیاست خود را بر حمایت از محصولات استراتژیک و مهم بنا نهاد تا هم وابستگی به خارج کشور کاهش یابد و هم کشاورزان رغبت و انگیزه بیشتری برای کشت و تولید داشته باشند.

بحران کم‌آبی و عدم کشت برنج در برخی مناطق مازندران

این گزارش حاکی است با توجه به بحران کم‌آبی و توصیه به عدم کشت برنج در برخی از مناطق شهرستان‌های جویبار، میاندورود، ساری و اراضی شرق مازندران، نسبت به کشت جایگزین به کشاورزان توصیه شد که سویا و آفتابگردان یکی از محصولاتی است که سابقه کشت وسیع در بخشی از اراضی مرکزی و شرق استان را در سال‌های گذشته دارد.

در این راستا، جهاد کشاورزی معتقد است با توجه به کمبود آب کشاورزی و عدم کشت برنج در این مناطق، پیش‌بینی می‌شود سطح زیرکشت سویا و آفتابگردان در مازندران افزایش یابد.

ضرورت اخذ تمهیدات لازم از سوی مسئولان برای کشت جایگزین در سال‌جاری

بر این اساس، کشاورزان برای کشت جایگزین، نیازمند تأمین و تدارک نهاد‌ه‌های لازم مانند بذر و کود شیمیایی هستند و مسئولان مربوطه باید از هم‌اکنون برای فراهم کردن مقدمات توسعه سطح زیرکشت و خرید و بازرگانی آن همت کنند.

با توجه به نکات فوق‌الذکر، به طور حتم اگر برای کشت سویا و آفتابگردان ارقامی با عملکرد بالا و مقاوم به آفات و بیماری‌ها در اختیار کشاورزان قرار گیرد، هم اثربخشی بیشتری در تولید محصول بوجود می‌‌آید و هم از منابع آبی کمتری استفاده می‌شود.

کشت ارقام جدید آفتابگردان در بهشهر و میاندورود

مهدی خلیلی طی گفت‌وگویی در این زمینه، با بیان اینکه سال گذشته 142 هکتار از مزارع شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر و میاندورود با تولید 102.6 تن به کشت آفتابگردان اختصاص یافت، گفت: امسال از زمان کشت تاکنون، 22 هکتار از مزارع با 9 بهره‌بردار قرارداد کشت منعقد شد.

وی افزود: تاکنون 20 هکتار از مزارع دیم شرق مازندران به کشت آفتابگردان اختصاص یافت و 158 کیلوگرم بذر در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گرفت.

کارشناس ارشد زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره زراعت سویا خاطرنشان کرد: سال گذشته 362 هکتار سویا در 13 شهرستان مازندران با تولید 5 هزار و 241 تن با میانگین عملکرد یک‌هزار و 606 کیلوگرم در هکتار کشت و تولید شد.

خلیلی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون 215 هکتار از مزارع قرارداد کشت منعقد شد که 212 هکتار در مناطق دیم و سه هکتار در مناطق آبی بوده است، ادامه داد: 13 هزار و 969 کیلوگرم بذر در اختیار 151 بهره‌بردار سویا‌کار قرار گرفت و این روند ادامه دارد.

وی  از سطح بیمه هفت هکتاری مزارع سویا از سوی کشاورزان تاکنون خبر داد.

کارشناس ارشد زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: ارقام جدید آفتابگردان وارد کشور شد که در حال حاضر در شهرستان‌های میاندورود و بهشهر کشت می‌شود که این ارقام از عملکرد بیشتری برخوردار است و مقاومت آن در برابر آفات و بیماری‌ها بیشتر است.

خلیلی در پایان یادآور شد: ارقام جدید سویا در مازندران در حال کشت است و فعالیت‌های بخش کشاورزی به سمتی در حال پیش‌روی است که ارقامی را وارد و تولید کند که کم آب‌بر، دارای دوره رشد کوتاهتر، عملکرد و تولید بالاتر و مقاوم در مقابل آفات و بیماری‌ها باشد.

نکته پایانی...

شایان ذکر است طی سال گذشته، 4 هزار و 263 تن دانه روغنی سویا از کشاورزان استان خریداری شد که بهای هر کیلو دانه روغنی سویا با دو درصد ناخالصی و 12 درصد رطوبت 24 هزار و 694 ریال نرخ‌گذاری شده بود.

گفتنی است طی سال گذشته، 81 تن دانه روغنی آفتابگردان نیز توسط مراکز خرید در مازندران از کشاورزان استان خریداری شد.

در پایان باید اذعان کنیم از یک‌سو با توجه به مشکل کم‌آبی در استان و از سویی دیگر استقبال مطلوب و رو به‌ رشد کشاورزان مازندرانی از کشت سویا و افتابگردان طی سالیان اخیر، کشت سویا و آفتابگردان گزینه مناسبی برای جایگزینی کشت برنج در استان است که امیدواریم با تمهیدات و حمایت‌های لازم، علاوه بر افزایش سطح زیر کشت این محصولات طی سال‌جاری، درآمد حاصله پشتیبان مالی مناسبی برای شالیکاران استان واقع شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :