آخرین عناوین

شنبه 1 ارديبهشت 1397-23:6 کد خبر:53387

ساعاتی پیش رخ داد:

اجتماع مردم نكا در اعتراض به تغيير مسير آب سد گلورد

مردم شهرستان نكا، شامگاه شنبه در اجتماعي در اعتراض به تغيير مسير آب سد گلورد در مسجد جامع نكا گرد هم آمدند و خواهان توقف اين طرح شدند.


به گزارش خزرخبر و به نقل ازفارس، مردم شهرستان نکا، شامگاه شنبه در اجتماعی در اعتراض به تغییر مسیر آب سد گلورد در مسجد جامع نکا گرد هم آمدند و خواهان توقف این طرح شدند.

آنچه در این اجتماع توسط مسئولان، مردم و دغدغه‌مندان عنوان شد؛ پیگیری مسئولانه در راستای توقف طرح تغییر مسیر آب سد گلورد بود.

ساعاتی پیش تعدادی از مردم نکا نسبت به تغییر مسیر آب سد گلورد به شهرهای همجوار و شهرستان بهشهر، تجمع اعتراضی و آرام برپا کردند.

تجمع‌کنندگان در این اعتراض آرام، خواستار پاسخگویی و شفاف‌سازی مسئولان نسبت به تغییر مسیر آب سد گلورد شدند.

بنا بر این گزارش در روزهای اخیر طرح تغییر مسیر آب سد گلورد از نکا به بهشهر و تصفیه آب در بهشهر و برگشت به نکا با اعتراضات گسترده مردم در فضاهای مجازی و حقیقی روبرو شده بود و شامگاه شنبه مردم با حضور در مسجد جامع خواستار بررسی این موضوع شدند.

مردم در این اعتراض، انتقال آب به بهشهر و سپس انتقال از بهشهر به نکا را امری غیر ارشناسانه اعلام کردند که مسئولان باید با دغدغه بیشتری در این حوزه وارد عمل شوند و مانع این امر شوند.

سد گلورد تنها سد شرق مازندران در منطقه گلورد شهرستان نکا و از جمله پروژه‌های مهم و بزرگی است که از آمال و آرزوهای چندین ساله مردم بوده است که عملیات اجرایی آن از سال 1347 آغاز شده است و بعد از گذشت حدود نیم قرن، سال 95 با حضور وزیر نیرو آبگیری اولیه آن آغاز شد.

با تلاش همه مهندسان، متخصصان، کارشناسان و کارگران و همراهی و همگامی مسئولان، این سد اکنون در مرحله آبگیری کامل است تا با نهایی شدن آبگیری، شاهد توسعه بیشتر در شرق مازندران و رفع دغدغه‌های کم‌آبی باشیم اما در این بین، این روزها تغییر مسیر آب سد گلورد از نکا به بهشهر، موجب موجی از نارضایتی و اعتراض در بین مردم نکا شد.

سد گلورد نکا در ارتفاع 640 متری از سطح آب‌های آزاد، بر روی رودخانه نکا در نزدیکی روستای گلورد و در 45 کیلومتری جنوب شرقی نکا ساخته شده است که از نوع سنگ‌ریزه‌ای با رویه بتنی است و ارتفاع آن از پی 113 متر، رقوم تاج سد 739 متر، عرض کل سد در پی 370 متر و طول تاج سد 270 متر است.

مساحت حوزه آبریز این سد به وسعت یک‌هزار و 480 کیلومتر است که 25 هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت نکا و بهشهر از آب آن مشروب می‌شود و همچنین تأمین برق، تأمین 36 میلیون متر مکعب آب شرب شهرهای پایین‌دست نکا، بهشهر و گلوگاه، توجه به گردشگری و رونق اقتصادی، از دیگر اهداف مورد نظر این سد در آینده‌ای نزدیک است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :