آخرین عناوین

دوشنبه 3 ارديبهشت 1397-19:24 کد خبر:53427

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

غروب آرزوهای مرغداران با افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌ها

تولیدکنندگان مرغ مازندران که در ماه‌های گذشته به سود ناچیز دو یا سه درصدی و یا به هزینه‌های برابر قانع بودند با افزایش قیمت نهاده‌ها تمام نقشه‌های آنان نقش بر آب شد.


خزرخبر: نوسانات قیمت ارز روی بازار مرغداران اثر گذاشته و موجب افزایش قیمت نهاده‌ها شده است.

تولیدکنندگان مرغ مازندران که در ماه‌های گذشته به سود ناچیز دو یا سه درصدی و یا به هزینه‌های برابر قانع بودند با افزایش قیمت نهاده‌ها تمام نقشه‌های آنان نقش بر آب شد.

در سال گذشته افزایش قیمت جوجه موجب شد که مرغداران متضرر شوند ولی این بار نیز افزایش قیمت نهاده‌ها بر آنان تحمیل شد.

در حال حاضر تولیدکنندگان مرغ مازندران برای تولید هر کیلو مرغ باید یک‌هزار تومان متضرر شوند در شرایطی که در بازار نوروزی نیز سود چندانی عاید آنان نشده است.

این‌بار افزایش قیمت نهاده‌ها حکایت و قصه تلخ دیگری را برای مرغداران مازندران رقم زد و تولیدکنندگان مرغ مازندران نمی‌توانند دیگر چگونه باید سرپا بایستند و به تولید ادامه دهند؛ چراکه سال‌های گذشته با افزایش قیمت جوجه و مسائلی دیگر با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

*هزینه تمام شده با قیمت مرغ هیچ تناسبی ندارد

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در این‌باره اظهار کرد: مرغداران ما باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند و برخی درحال تخلیه مرغ‌ها هستند؛ چراکه هزینه تمام شده با قیمت مرغ هیچ تناسبی ندارد.

عطاءالله حسن‌زاده با اشاره به اینکه درحال حاضر قیمت مرغ درب مرغداری 5 هزار و 300 تومان است، اضافه کرد: هزینه تمام شده هر کیلو مرغ درب مرغداری 6هزار و 200 تومان است، به این معنا که مرغدار برای تولید هر کیلو مرغ باید حدود یک‌هزار تومان متضرر شود.

وی ادامه داد: باتوجه به نوسانات نرخ ارز درحال حاضر ذرت کیلویی یک‌هزار و 300 و سویا 2هزار و 500 تومان درب مرغداری تحویل تولیدکننده می‌شود که باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌ها هزینه تمام شده هر روز در حال افزایش است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی بیان کرد: متاسفانه افزایش قیمت نهاده‌ها مزید بر علت شده و مرغداران قادر به تأمین هزینه‌ها نبوده و درحال تخلیه مرغ از واحدها هستند.

وی با اشاره به اینکه کندی توزیع نهاده‌ها تسهیل شود و نهادهای نظارتی در این زمینه ورود پیدا کنند، اظهار کرد: هنوز اقدام عملی ددر ارتباط با کاهش قیمت نهاده‌ها صورت نگرفته است.

*دولت برای پایداری تولید برای خرید اقدام کند

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران تصریح کرد: توقع تولیدکننده این است برای حفظ امنیت و پایداری تولید و همچنین جلوگیری از متضرر شدن مرغداران دولت برای خرید ورود پیدا کند.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان نیز باتوجه به شرایط نهاده‌ها در مدیریت تولید با حساسیت بیشتری ورود پیدا کنند تا کمتر متضرر شوند، خاطرنشان کرد: در زمان‌های این چنینی که بازار و تولیدکننده توان ندارند دولت هزینه‌ها را متقبل شود و بازار مصرف، تولید و قیمت نهاده‌ها را کنترل کند.

براساس این گزارش، نکته جالب اینجاست که زمانی که بحث سود باشد اگر قیمت مرغ حتی به 8هزار تومان برسد سود مرغدار در حد 100 تا 200 تومان است ولی در زمان متضرر شدن این تولیدکننده است که باید تمام بار اضافی هزینه‌های تولید را به تنهایی به دوش بکشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :