آخرین عناوین

سه شنبه 4 ارديبهشت 1397-15:15 کد خبر:53446

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

دردسرهای طلای سیاه برای طلای سبز

در کنار طبیعت مازندران که محلی برای رویش نهال‌ها و درختان است در هر گوشه از طبیعت زباله جلوه‌گری می‌کند، تا جایی که ساحل برخی از شهرها به کوهی از زباله تبدیل شده است.


خزرخبر: مازندران در طول ایام سال به‌ویژه تعطیلات نوروزی و تابستانی مکانی برای حضور مهمانان و مسافرانی است که مایل هستند تعطیلات خود را در طبیعت سرسبز بگذرانند ولی تنها سوغات طبیعت در این ایام زباله است که به ‌راحتی در طبیعت رهاسازی می‌شود.

زباله‌ها به‌راحتی و بدون توجه به اینکه چه آسیبی به طبیعت مازندران وارد می‌کند رهاسازی می‌شوند و حتی برخی از زباله‌ها برای سال‌های سال در طبیعت باقی می‌ماند...

در کنار طبیعت مازندران که محلی برای رویش نهال‌ها و درختان است در هر گوشه از طبیعت زباله هم جلوه‌گری می‌کند تا جایی که ساحل برخی از شهرها به کوهی از زباله تبدیل شده و زباله‌ها به‌راحتی تلنبار می‌شود.

طی سال‌های گذشته در ارتباط با مدیریت پسماند بحث نیروگاه زباله‌سوز و کمپوست مطرح شده ولی همه مردم دیدند هنوز اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است؛ در شرایطی که دیگر در هیچ جای طبیعت مازندران امکان دفع زباله وجود ندارد زباله به‌راحتی در مناطق حساس استان دفع می‌شود و تدابیر لازم برای حل این موضوع هنوز راه به جایی نبرده است.

*حل بخشی از مشکلات زباله طی برنامه 6 ماهه در مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره گفت: دفع پسماند زباله مدیریت پسماندهای عادی با شرایط فعلی مطلوب نمی‌دانیم تخطی از قانون شده؛ چرا که از قانون برنامه پنجم دفع زباله در شهرهای ساحلی ممنوع است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه راه‌اندازی دو کارخانه زباله‌سوز در شهرستان‌های نوشهر و ساری در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: برنامه عملیاتی در ذیل کارگروه پسماند استان تعریف شد که ماهانه رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده طی برنامه 6 ماهه بخشی از مشکلات حل می‌شود، افزود: کارخانه نوشهر تا خرداد ماه امسال بهره‌برداری می‌شود که از پیشرفت خوبی برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها مکلف هستند به ما گزارش کنند که با همه اقدامات انجام شده به آینده امیدوار هستیم تا وضعیت پسماند بهتر شود.

*رسیدگی قضایی به پرونده شهرداران متخلف

ابراهیمی‌کارنامی با اعلام اینکه براساس قانون وظیفه مدیریت پسماند برعهده شهرداری‌ها است، اضافه کرد: بحث مدیریت پسماند در صدر اولویت شهرداری‌ها قرار گیرد که برخی از شهرداران در مراجع قضایی پرونده دارند و پرونده آنان در حال رسیدگی به حکم است.

وی بیان کرد: در زمینه بحث مدیریت پسماند برخی ادعا کردند که می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند ولی این مساله را تنها اراده بدون شعارزدگی حل می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: مهم‌ترین مسأله مطالبه‌گری رسانه‌ها است که در پیگیری مطالبات مردم نباید کوتاه بیایند.

*رودخانه‌های مازندران؛ تحت تأثیر دخالت‌های انسانی

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این‌باره ، اظهار کرد: واقعیت امر این است که رودخانه‌ها امروز در استان مازندران دچار چالش شدند و این چالش حاصل فعالیت‌های انسانی است؛ به این معنا که فعالیت‌هایی که بشر در این مناطق داشته موجب تخریب ساختار فیزیوگرافی و مورفلوژیکی رودخانه‌ها شده است.

همایون خوشروان با اشاره اینکه این تخریب‌ها بلایای مختلفی اعم از آلودگی‌های مختلف، خطر وقوع سیلاب‌ها و چالش‌های بسیار بزرگ زیست‌محیطی را رقم می‌زند، گفت: به‌طور کلی دخالت‌های انسانی سبب به هم خوردگی نظم هیدرولوژیکی و ساختار طبیعی رودخانه‌ها شده و شرایط را برای ورود سیلاب‌ها در مازندران را به‌وجود آورده و آلودگی‌های مختلف هم معمولا از منابع مختلف نشأت می‌گیرند.

وی اظهار کرد: آلودگی‌های بخش کشاورزی، صنعتی و آلودگی حاصل از پسماندهای بهداشتی، بیمارستانی و پسماند شهری در ساحل رودخانه جمع‌آوری می‌شوند و به‌تدریج وارد محیط رودخانه‌ها شده است.

*دفع پسماند در رودخانه تالار و صفارود

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم یادآور شد:رودخانه تالار در شهرستان قائم‌شهر که مرکز دفع پسماند این شهر بوده در حاشیه شمال شرقی در بخش شرقی آن قرار داشته و همچنین رودخانه صفارود در رامسر هم همین وضعیت را دارد و پسماندهای شهری رامسر در همین نقطه تخلیه می‌شوند.

خوشروان با تأکید بر اینکه به‌ طور کلی رودخانه‌ها از پایین‌دست، میان‌دست و بالادست تحت تاثیر دخالت‌های انسانی قرار گرفتند و دست‌خوش تغییرات و مشکلات عمده‌ای شدند، خاطرنشان کرد: انباشت نخاله‌های ساختمانی، پسماندها و ضایعات در مسیر رودخانه‌ها سبب باریک شدن رودخانه شده و باعث می‌شود جریان آب تحت تاثیر انسدادی که در مسیر ایجاد شده قرار گیرد، در مواقع بارندگی شرایط برای به‌وجود آمدن سیلاب فراهم شده و این باعث می‌شود که بسیاری از شهرهای استان دچار آب‌گرفتگی و سیلاب شوند.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم بیان کرد: رودخانه‌هایی که قبلا مکان حضور جانداران مختلفی بوده و آب زلالی داشتند و برای آب شرب مورد استفاده قرار می‌گرفتند امروز فقط مجاری فاضلابی شدند که آلودگی صنعتی را حمل می‌کند.

خوشروان با بیان اینکه بحث سامان‌دهی رودخانه‌ها از بالادست تا پایین‌دست مربوط به احیای شرایط زیست محیطی رودخانه‌ها است، افزود: به‌ طور کلی اگر بتوانیم با سرمایه‌گذاری سعی کنیم بیشترین مشارکت جامعه مدنی ساختارش را می‌شود پیاده کرد که باید از آلوده شدن رودخانه‌ها که می‌توانند خاستگاه خوبی برای ارزش‌های اقتصادی و فرهنگی باشند جلوگیری کنیم.

وی با اعلام اینکه رودخانه‌ها نقش مهمی در احیای طبیعت دارند و می‌توانند مواد مورد نیاز جانداران را به تالاب‌ها و مناطق ساحلی برسانند، اضافه کرد: رودخانه‌ها رسوبات را با خود حمل کرده و در اختیار دریا قرار دهند تا دریا از فرسایش ساحل ممانعت کند که اگر این امر به درستی انجام نشود می‌تواند با بروز پدیده بالارفتگی این املاح موجود خسارات سنگینی وارد کند.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم در راه توسعه اقتصادی قدم برداریم باید وضعیت رودخانه‌های مازندران پایدار شود ولی اگر ظرفیت رودخانه‌ها از بین برود کار غیرقابل جبران می‌شود.

خوشروان اظهار کرد:در حال حاضر رودخانه‌ها مهم‌ترین فرایند توسعه اقتصادی هستند ولی اعمالی شامل ایحاد آب‌بندان مصنوعی، انسداد مسیر برای برداشت آب کشاورزی، عدم داشتن حق‌آبه و ساخت سدها در مسیر خروجی رودخانه، برداشت بی‌رویه و تجاوز به حریم رودخانه‌ها و ساختن اراضی بر سر راه رودخانه تعادل را بر هم زده و عوارض این حمله چیزی جز تحمیل بلا بر سر خودمان نبوده است که باعث شده خسارت زیادی به استان در بحث آلودگی آب سطحی زیرزمینی و ساحلی دست‌خوش تغییرات عظیم منجر به بروز مشکلات زیست‌محیطی در منطقه می‌شود.

*آلوده بودن 3 رودخانه مهم مازندران

وی بیان کرد: در حال حاضر به لحاظ زیست‌محیطی رودخانه بابل‌رود، تالار و تجن بسیار آلوده هستند که در دامنه شمالی البرز فقط سواحل به لحاظ پدیده و ریزگردهای آبی رودخانه پر از املاح است و به علت قرار داشتن مصالح ساختمانی کوهی در بالادست و رها شدن در درون این رودخانه‌ها این مسائل را داریم.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم گفت: امیدواریم روزی رودخانه‌های مازندران مکانی پر از آرامش و تفریح و نیایش بوده و برای توسعه شرایط زندگی مورد استفاده قرار گیرد.

* بیشتر شهرهای مازندران درگیر مشکل زباله است

دادستان مرکز مازندران نیز در بازدید از مرکز دفن زباله ساری در منطقه گوی‌چاله در روستای ارا در چهاردانگه ظهار کرد: زباله مقوله‌ای جدی در مناطق شمالی کشور است که بیشتر شهرهای مازندران درگیر این موضوع هستند.

سیدیونس حسینی‌عالمی بیان کرد: محل دفن زباله را باید مقامات اجرایی تعیین کرده و شهرداری‌ها در این مکان نسبت به دفن زباله اقدام کنند و درحال حاضر نیز در مکان‌های تعیین شدن زباله دپو می‌شود.

وی با اعلام اینکه مشکلات موجود را قبول داریم، تصریح کرد: با محیط زیست مکاتبه کردیم، چرا که وضعیت مازندران به‌گونه‌ای بوده که به گونه‌ای است اگر زباله به هر مکانی برده شود مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌شود پیگیر این مهم هستیم که زباله به نحو اصولی و صحیح دفن شود و در محلی دفن شود که مشکلاتی برای شهروندان ایجاد نکند.

دادستان مرکز مازندران در پایان خاطرنشان کرد: به‌طور جدی پیگیر موضوع پساب‌ها و دفع زباله‌ها در مازندران هستیم.

براساس این گزارش، گاهی مواقع در گشت و گذرهای هفتگی به مناطق بکر، زیبا و خیال‌انگیز گام می‌گذاریم و دوست داریم زمانی که وارد و خارج می‌شویم ردی از ما باقی نماند اما باز هم گوشه‌ای از همین طبیعت ناشناخته زباله دیده می‌شود که اگر این زباله‌های رها شده در طبیعت هم به مکان‌های دپوی نامناسب فعلی اضافه شود واقعا زباله دیگر طلای سیاه نیست برای این مناطق.

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :