آخرین عناوین

شنبه 8 ارديبهشت 1397-14:32 کد خبر:53518

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

برنج‌کاران مازندران در جدالی نابرابر/زمین‌هایی که دیگر بوی شالی نمی‌دهد

برخی از برنج‌کاران مازندران امسال می‌خواهند زمین‌های شالیزاری را همانند سال گذشته سبز کنند ولی به ‌دلیل مشکلات کم‌آبی حسرت این کار به دل‌شان مانده است.


خزرتیترخبر: برنج‌کاران مازندران با تلاش و پشتکار فراوان دانه برنج را دل خاک نشانده و با حضور مداوم و شبانه‌روزی روی شالیزارها آن را تبدیل به نشاهای سبز و در نهایت خوشه طلایی برنج می‌کنند با این تفاوت که فصل شالیزاری امسال برای برخی از برنج‌کاران دیگر رنگ و بویی ندارد و دیگر بوی شالی نمی‌دهد؛ باوجود اینکه برنج‌کار سال گذشته بذر امسال را کنار گذاشته و برنامه‌ریزی کرده که امسال از این نوع بذر در زمین خود بکارد.

برخی از برنج‌کاران مازندران امسال به‌ دلیل مشکلات کم‌آبی و خشکسالی نتوانستند برنج کشت کنند ولی دل‌تنگ زمین شالیزاری هستند، دلشان نشای سبز می‌خواهد؛ می‌خواهند زمین‌های شالیزاری را همانند سال گذشته سبز کنند ولی حسرت این کار به دل‌شان مانده است.

برنج‌کار، اگر برنج نکارد چکار کند تمام امید آنان در تبدیل نشاهای سبز به خوشه‌های طلایی نهفته است ولی امسال باید تنها به زمین خشکیده بنگرند و در حسرت سبز شدن آن بماند.

بارندگی‌هایی که امسال در روزهای پایانی فروردین ماه داشتیم اندکی برنج‌کاران مازندران امیدوار کرد ولی همچنان نگرانی وجود دارد؛ چراکه هنوز مشکلات آبی به قوت خود باقی است، با این وجود برخی برنج‌کاران با امید به کرامت الهی به خداوند توکل کردند و نشاهای سبز را دل زمین نشاندند و با دلی پرامید امیدوار هستند خوشه‌های سبز تبدیل به طلای سپید شود و بتوانند معاش خود را تأمین کنند.

در شرایطی که کشاورزان در جدالی نابرابر هستند و باید در حسرت خوشه‌های طلایی برنج باشند به آنان توصیه شده به کشت محصولاتی ازجمله سویا و گندم سوق یابند درحالی‌که نرخ آنان هیچ تفاوتی نسبت به سال گذشته نداشته و نمی‌تواند حتی بخشی از هزینه‌های زندگی کشاورزان را تأمین کند.

* شدیدترین خشکسالی را پیش‌رو داریم

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار کرد: امسال کم‌آب‌ترین سال طی قرن اخیر بوده است که شدیدترین خشکسالی را پیش‌رو خواهیم داشت.

رنجبر با بیان اینکه نمی‌توان با طبیعت جنگید، اضافه کرد: باید با طبیعت سازگار باشیم.

وی بیان کرد: کشاورزان به ‌جای اینکه برنج بکارند و متضرر شوند بهتر است از کشت برنج خودداری کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی ساری در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که به کشاورزان توصیه شده به‌جای کشت برنج به سمت کشت سویا و گندم سوق یابند درحالی‌که نرخ سویا و گندم نسبت به سال گذشته هیچ تفاوتی نداشته است، اظهار کرد: بهتر از این است که کشاورز با کشت برنج متحمل خسارت شود دست‌کم بخشی از هزینه‌های کشاورز را جبران می‌کند.

* مشکلات کم‌آبی هنوز باتوجه به بارندگی‌ها وجود دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال باتوجه به مشکلات کم‌آبی اعلام شده  در قسمت عمده‌ای از اراضی شهرستان‌های میاندورود، نکا و شهرستان بهشهر برنج کشت نکنند.

دلاور حیدرپور ادامه داد: بارندگی‌های خیلی موثری در روزهای پایانی فروردین ماه امسال داشتیم ولی با این وجود مشکلات کم‌آبی هنوز وجود دارد که امیدوار هستیم بارش‌ها تداوم یابد تا مشکلات تنش آبی کمتر شود.

وی بیان کرد: توصیه ما به کشاورزانی که از منابع آبی مطمئن نیستند این است از کشت برنج پرهیز کنند، چراکه امکان دارد متضرر شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر توجه کشاورزان به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های فنی، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع این است که کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند تا درصورت بروز مشکل، بخشی از خسارت‌های آنان جبران شود.

براساس این گزارش، این روزها حال برنج‌کاران مازندران خوب نیست، برخی برنج کشت کردند که در هیاهوی تأمین آب و نگران روزهای گرم سال هستند و برخی که کشت نکردند نمی‌دانند امسال چگونه باید روزی خود را تأمین کرده و پاسخگوی خانواده خود باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :