آخرین عناوین

يکشنبه 9 ارديبهشت 1397-20:52 کد خبر:53547

چهار دقیقه ای که قرار بود مشکل گشا باشد:

حل مشکلات فعالان اقتصادی مازندران اندر خم صحبت‌های دولتی‌ها

نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش خصوصی در اتاق بازرگانی مازندران در حالی برگزار شد که تمامی سخنرانان زمان چهار دقیقه‌ای برای بیان مسائل و مشکلات خود داشتند.


به گزارش خزرتیتر خبر و به نقل از فارس، در حالی امروز نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش خصوصی در اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد که تمامی سخنرانان زمان چهار دقیقه‌ای برای بیان مسائل و مشکلات خود داشتند و حتی  نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی هم هر کدام در این مدت زمان باید پاسخگوی مشکلات فراوان فعالان اقتصادی بودند.

سوال اینجاست آیا در این مدت زمان کوتاه و فرصت چند دقیقه‌ای می‌توان مشکلات فراوانی که فعالان اقتصادی دارند را حل کرد!؟

*تولید فرمول سیاسی ندارد

علی اصغر یوسف‌نژاد نخستین سخنران از اعضاء مجمع نمایندگان در این نشست بود و بخش خصوصی، مجلس و دولت را همانند مثلثی تشبیه کرد که باید در کنار یکدیگر اثرگذار باشند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی افزود: تولید در جامعه ما همراه با عشق و علاقه  است و به همین دلیل است مظلوم واقع شده است.

وی فرمول تولید را اقتصادی عنوان کرد و گفت: تولید فرمول سیاسی ندارد و مسئله اقتصادی با فرمول سیاسی حل نشدنی است.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه برای تولید باید از فکر و ایده تا صادرات وقت صرف کرد تا بتوان موفقیت‌هایی به دست آورد، ادامه داد: اگر در تولید محصولات برند نداشته باشیم نباید صحبت از صادرات به میان بیاوریم و چند کانتینر صادرات هیچ‌گاه به معنای صادرات واقعی به حساب نمی‌آید.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر ترکیه در صادرات محصولات خود موفق است به این دلیل است تمام قوانین را به نفع صادرات وضع می‌کند.

وی افزود: در کشور ما هزینه تولید بسیار زیاد است و نرخ بهره‌ بالای بانکی قابل قبول برای تولید نیست.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه برای بخش کشاورزی موارد مهمی نوشته شد که باید احصاء شود و به زبان اداری درآید.

* 20 میلیون تن محصول دستکاری شده وارد کشور می‌شود

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی دومین سخنران این نشست با بیان آمار کشوری میزان تولید ادامه داد:  20 میلیون تن تولید در کشور داریم که رتبه 12 را در دنیا به خود اختصاص داده است اما از لحاظ صادرات فرامرزی رتبه 175 را در دنیا داریم.

علی‌محمد شاعری با بیان اینکه 5 سال اخیر در زمینه تولید رشد 20 درصدی داشتیم، افزود: مشکل کشاورزی کشور سوء مدیریت در بازار است.

وی مسئله آب را در حال حاضر مهم دانست و افزود: دولت اقدامات خوبی را برای استفاده از سامانه نوین  آبیاری انجام داد به طوری که 85 درصد اجرای آن را دولت پرداخت می‌کند و 15 درصد سهم فرد است.

شاعری با اشاره به اینکه انتقال از انتقال آب به سمنان جلوگیری و این امر ممنوع شد، گفت:  طرح تنفس جنگل یکی از طرح‌هایی بود که در مجلس به تصویب رسید که از طرح‌های مهم بوده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به مشوق صادراتی هزار و 500 میلیارد تومانی اشاره کرد و افزود: این عدد به تصویب رسید باید دید امسال مازندران چه میزان را می‌تواند سهم خود کند.

وی گفت: ما نمی‌توانیم برای مشوق صادراتی هم پیگیری کنیم، هم تصویب کنیم و صفر تا صد کارها را برعهده بگیریم بلکه دستگاه‌های متولی هم باید در این زمینه قدمی بردارند.

شاعری با انتقاد از لغو مناظره‌ای که به دلیل نامعلومی بود اشاره کرد و افزود: بیش از 15 تا 20 میلیون تن محصول دستکاری شده وارد کشور می‌شود که مخالف این امر هستیم چرا که اگر محصولات تراتریخته در مقابل تولیدات ما قرار گیرد سبب آلودگی می‌شود و باعث عدم خرید محصولات ما می‌شود.

*تعزیرات جلوی برنج خارجی را بگیرد

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر بازار فعال باشد یقینا کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی هم فعالیت خواهند داشت.

حسین نیازآذری ادامه داد: به بحث رکود بازار به عنوان مقوله مهم باید توجه شود چرا که نیازمند امنیت اقتصادی در کشور به ویژه مازندران هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه 50 درصد برنج کشور در مازندران تولید می‌شود اما چرا باید برنج‌های خارجی در کوچه پس کوچه‌های مازندران قد علم کند و اداره کل تعزیرات حکومتی در کجای کار قرار دارد و چرا جلوی این تخلفات را نمی‌گیرد؟!

براساس این گزارش، این نشست بیشتر از چهار ساعت به طول انجامید و با عنوان بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی برگزار شد که در نهایت با سخنرانی دولتی‌ها به پایان رسید و چیزی که در صحبت‌های آنان وجود نداشت ارائه راهکار و حل مشکلات این قشر بوده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :