آخرین عناوین

دوشنبه 10 ارديبهشت 1397-9:10 کد خبر:53552

تیترامروز گزارش می دهد:

حاشیه‌نشین های مهاجر/کلاف سردرگم مدیران مازندران

حاشیه نشینی به عنوان یکی از مهمترین موارد آسیب های اجتماعی در جامعه شناخته می شود، معضلی که یک تنه می تواند کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.


خزرتیتر خبر: حاشیه نشینی به عنوان یکی از مهمترین موارد آسیب های اجتماعی در جامعه شناخته می شود که متاسفانه امروزه در تمامی شهرهای کشور، به ویژه کلانشهرها رو به گسترش است!

معضلی که یک تنه می تواند کشور را با مشکلات عدیده ای در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و... مواجه کند.

اغلب افرادی که در حاشیه شهرها سکنی می گزینند، مهاجران روستایی هستند که محل زندگی خود را ترک کرده اند و بی آنکه بدانند چه سرنوشتی در انتظارشان است به زندگی در محله هایی با حداقل های زندگی و عدم امکانات و اشتغال مناسب و رفتارهای پرخطر اجتماعی و فرهنگی را انتخاب کرده اند.

کارشناسان معتقدند این آسیب اجتماعی فقط زمانی درمان می‌ شود که گام ‌های جدی در جهت رفع این معضل برداشته شود و وعده ‌هایی که در این ‌باره داده می ‌شود از مقام حرف فراتر برود،همچنین جزیره‌ ای عمل کردن دستگاه ‌های متولی و فقدان ساز و کار مناسب برای ساماندهی، موجب افزایش معضلات و مشکلات می شود.

زندگی شهری با آن زرق و برق های دنیای مدرن، بسیاری از جوانان را به سوی خود می کشد و در نهایت زندگی در حاشیه شهرها را نصیب آنان می کند، تناقضی که فضا را برای گسترش آسیب های اجتماعی در سکونتگاهای غیررسمی افزایش می دهد.

وقتی نوجوانی که در حاشیه شهرها زندگی می‌ کند و به کف امکانات زندگی دسترسی ندارد، می ‌تواند در کوتاه‌ ترین زمان به نقاط مرفه در کلانشهرها رفت و آمد داشته باشد و مظاهر دنیای مدرن را ببیند، همین اختلاف سطح طبقاتی می ‌تواند جرقه ارتکاب جرم، سرخوردگی، اعتیاد و دیگر آسیب ‌های اجتماعی را شعله ‌ور کند.

مازندران از این معضل شهری نیز مستثنی نشده و بر کسی پوشیده نیست که امروزه بسیاری از مشکلات و تبعات اجتماعی شهرها از دل همین مناطق کم ‌برخوردار حاشیه ‌نشین نشأت می‌ گیرد که در نگاه کلان تمام مردم شهرهای این استان را تهدید می ‌کند.

وجود بیش از90 منطقه حاشیه نشین در مازندران

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه بیش از 90 منطقه حاشیه نشین در سطح استان وجود دارد تصریح کرد: سازمان بهزیستی با انجام یک کار تیمی توانسته خدمات گسترده ای را به حاشیه نشین ها ارائه کند.

وحید حسین زاده، افزود:سازمان بهزیستی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی سال گذشته در شهرستان نور با موسساتی که در حال همکاری هستند بیش از 200 میلیون تومان بابت خدمات اجتماعی هزینه شده است.

وی درادامه گفت: سازمان بهزیستی در راستای برنامه ششم توسعه اورژانس اجتماعی را در دستور کار خود قرار داد که شهرستان نور توانست این اورژانس را راه اندازی کند.

حسین زاده با اشاره به اینکه اگر صیانت اجتماعی در جامعه رواج پیدا کند نشاط و سلامت اجتماعی گسترش خواهد یافت، افزود: از نماینده شهرستان، فرماندار و شهرداری می خواهیم تا با در اختیار قرار دادن زمینی به این مراکز و موسساتی که در حال ارائه خدمات گسترده است به صورت متمرکز در یک جا جمع شوند تا با توجه به نیاز منطقه خدمات مطلوب تری ارائه شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مازندران تصریح کرد: با اطلاع رسانی و آگاه سازی که صورت گرفت حدود 12 هزار پرونده در خصوص خشونت، همسرآزاری و طلاق در سال گذشته به اورژانس اجتماعی ارجاع شد و همچنین با خط تماس 123 حدود 40 هزار تماس تلفنی با این خط برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، خشونت همسر و کودک آزاری و مشاوره طلاق انجام می شود و در مورد مشاوره طلاق و مشاوره خانوادگی حدود 40 هزار ساعت مشاوره آموزشی ارائه کردیم.

حاشیه شهرها؛ کانون معضلات بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی

شهرهای مازندران از اصل بهره ‌مندی از بافت ‌های فرسوده بی ‌بهره نبوده و زنگ خطر جدی برای مسئولان هستند.

بافت ‌های کهنه و فرسوده‌ ای که به سرعت در حال افزایش گسترده خود در شهرها بوده که باتوجه به وقوع حوادث مختلف طبیعی و غیرطبیعی فراوان مانند زمین‌لرزه، سیلاب‌ها، رانش زمین، آتش‌سوزی، طوفان و غیره در مازندران هرساله تلفات مالی و جانی مختلفی را بر ساکنان شهرها تحمیل می‌کند.

بررسی آمار از وجود حدود پنج‌ هزار هکتار بافت فرسوده در مساحت شهری مازندران خبر می‌دهند که البته در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای نوسازی و بهسازی این اماکن با معرفی به بانک‌ها و انجام برخی اقدامات صورت گرفته که بهسازی حدود 15 درصدی را در سراسر مازندران به همراه داشته است.

از سوی دیگر حاشیه‌نشینی به عنوان موضوع مکمل و مرتبط با بافت‌های فرسوده امروزه در صدر دغدغه و توجه مسئولان شهری جهان قرار گرفته؛ چراکه علاوه بر عدم امکان ارائه خدمات مطلوب شهری به شهروندان، تبدیل به مرکز جولان بیکاری، اعتیاد، تکدی‌گری، شیوع بیماری‌ها شده و آسیب‌های اجتماعی دیگری مانند بی‌سوادی، همسر آزاری، بی‌سرپرستی زنان در آن رونق دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :